První čtyři Češi podali žalobu na automobilky Škoda Auto a Volkswagen kvůli problému s motory obcházejícími měření emisí. Požadují po nich dohromady odškodnění 510 tisíc korun za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin.
Škodě Auto podle mluvčího Vítězslava Pelce nebyla k dnešnímu dni žádná žaloba doručena. „S jejím obsahem nejsme tudíž obeznámeni, a proto se k celé záležitosti nemůžeme blíže vyjádřit. K podobným krokům však nevidíme důvod, vozy lze bez omezení před i po provedení technických opatření používat a zákazníkům podle našeho názoru nevznikla a nevzniká žádná újma,“ řekl.
Žalobu podávají klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá. Podle Safe Diesel se ke sporu zanedlouho připojí dalších 500 lidí. Informoval o tom server Seznam Zprávy.
Požadovanou částku žalobci odvodili právě od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA, podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 tisíc korun. V Česku se kauza dieselgate týká asi 165 tisíc vozů. „Kdyby se teoreticky k žalobě připojili všichni vlastníci, naskáče požadavek na odškodnění na částku přes 20 miliard korun,“ upozornil server.
Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015: „Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti.“ Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.
Kterých automobilek se týká emisní skandál? Čtěte více:
Emisní skandál 2.0: evropské automobilky mají v USA problémy
Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.
Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.
Čtěte také: