Jaká je teď v Kazachstánu situace, vrací se k normálu?
Výjimečný stav skončil 11. května, nicméně karanténní
opatření zůstávají v omezené míře v platnosti. Země se postupně do normálu
vrátila a s příslušnými omezeními začaly znovu fungovat obchody, nákupní centra
a restaurace. Také došlo k obnovení železniční a dálkové autobusové dopravy i
vnitrostátní a částečně též mezinárodní letecké dopravy.
Nehrozí, že se nákaza a kvůli ní restrikce zase vrátí?
Bohužel rozvolnění opatření si řada obyvatel vyložila jako úplný konec omezení a počty nově nakažených opět rostou. Je tedy jisté, že se striktní opatření s největší pravděpodobností vrátí. Značnou roli v šíření nákazy sehrály také sociální sítě, kde se šířila řada nepravd a fake news. Navíc v Kazachstánu žije dohromady i několik rodin v jednom domě a případná nákaza se rychle rozšíří mezi členy domácnosti. Velkou roli sehrála také obliba různých oslav, na kterých bývá mnohdy i 300 lidí, a účastníci zákaz často obcházeli.
Kazachstán byl doposud oblíbenou zemí českých exportérů.
Jak silně dopadne epidemie na ekonomiku země?
Dopady budou velké, zejména v důsledku snížení cen ropy a
dobývaných nerostů, neboť zisky z nich tvoří páteř kazašské ekonomiky. Největší
dopad očekávám na obyvatelstvo země, kdy se kvůli propadu měny zdražily
potraviny a jiné zboží. Segmenty exportu českých firem, jako je energetika a
těžební průmysl, disponují dolarovými příjmy a investice do nových technologií
jsou pro ně nevyhnutelné. Potom je zde také potravinářský průmysl, kde
evidujeme dlouhodobý zájem o dodávky českých technologií bez ohledu na
probíhající epidemii a ekonomická omezení.
Obrací se na vás v návaznosti na dočasné zavedení
bezplatných asistenčních služeb CzechTrade více firem se zájmem o kazašský trh?
Růst zájmu tady je, ale ne nijak dramatický. V současné době se na nás obracejí stávající klienti, kteří jsou v Kazachstánu aktivní nebo se na vstup do teritoria v minulosti připravovali. Ten trh skrývá velké možnosti a čeští exportéři si toho jsou vědomi. Snažíme se však s každou firmou její záměr důkladně konzultovat a posoudit, zdali má opravdu šanci na trhu uspět.
Co byste doporučil firmě, která má zájem nyní vstoupit a
uspět v Kazachstánu?
Neřekl bych, že se podmínky vstupu na kazašský trh nějak
zdramatizovaly. Vždy to bylo a bude teritorium s velkým obchodním potenciálem a
o to náročnějšími podmínkami zde uspět. Naše kancelář realizuje semináře o
kazašském trhu, o které je velký zájem. Na seminářích zdůrazňujeme, že kazašský
trh není vhodný pro začínající firmy bez zkušeností, protože konkurence z
jiných zemí je zde velká, Kazachstán má i svá výrazná specifika trhu a odlišnou
obchodní mentalitu. Šanci uspět mají firmy s referencemi v Rusku či alespoň v
zemích postsovětského prostoru s kapitálem pro uskutečnění exportních plánů.
Epidemie koronaviru prakticky znemožnila organizaci
veletrhů po celém světě. Má vaše kancelář pro firmy připravenou alternativu?
Snažíme se organizovat spíše oborové mise, letos na podzim
máme v plánu například jednu zaměřenou na technologie pro uhelné elektrárny,
strojírenské technologie a technologie k povrchovému dobývání nerostů, které
organizujeme ve spolupráci se zastupitelským úřadem České republiky v
Nur-Sultanu.
Byla nějak omezena doprava zboží do země? Je možné do
Kazachstánu cestovat, například pokud bude mít firma rozjednán důležitý obchod?
Nákladní doprava a doprava zboží funguje normálně, řidiči nákladních aut mohou do Kazachstánu cestovat, avšak pro občany zemí EU byla zavedena vízová povinnost, prozatím s platností do 1. listopadu 2020. Firmám bych doporučil plánovat cesty do Kazachstánu spíše až na podzim. Pokud má však společnost rozjednanou zakázku, jsme schopni je na jednání zastoupit.
PDF verze letního dvojčísla magazínu Český export a podnikání ke stažení