Češi jsou národem křečků. Dělají si zbytečné zásoby, které je stojí peníze navíc: větší sklady přinášejí vyšší náklady na dopravu a uskladněné zboží. Speciální počítačový program ve spojení se špičkovými matematiky dokáže odhalit firmám zbytečné výdaje nejen v logistice.
Když ve Škodě Auto hledali před lety úspory v oblasti manipulační techniky, vsadili na tehdy začínající společnost Logio. Díky jejímu programu automobilka v rámci jednoho z největších logistických projektů ve střední Evropě ušetřila 20 procent vysokozdvižných vozíků při současném navýšení produkce vozů. Podobný potenciál úspor má většina českých podniků. Proč? „Jsme národem křečků. Ve všem vidíme riziko, a tak se raději předzásobíme, co kdyby přišly horší časy. Tento princip funguje i v ostatních oblastech. Radši si postavíme větší sklad, co kdybychom ho někdy potřebovali. V řízení zásob ovšem platí jednoduché pravidlo, že pokud někomu zmenšíte plochu, tak se rychle naučí být efektivní,“ říká Tomáš Formánek, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Logio. V oblasti dopravy a distribuce se firmě daří snižovat náklady o 15 až 20 procent, především snížením počtu najetých kilometrů, nižším počtem potřebných vozidel, řidičů a podobně. „Dalším zajímavým přínosem je zvýšení dostupnosti položek, kdy eliminujeme ušlé prodeje a zisky. Při zvýšené dostupnosti jsme navíc schopni systémově snížit vázaný kapitál v zásobách o 20 procent. Podle našeho vlastního výzkumu leží v českých firmách zbytečné zásoby za 70 až 100 miliard korun. Našim cílem je tyto peníze českým podnikům ušetřit,“ dodává Tomáš Formánek.
Poslední tučná kost
Společnost Logio vznikla v roce 2004 spojením dvou firem. „Na logistiku jsme se zaměřili, protože věříme, že je poslední oblastí ve fungování firmy, ve které je prostor pro skutečné změny. Baví nás to obrovské množství kombinací, které logistika nabízí. Baví nás používat zdravý selský rozum a pokročilou matematiku, protože tohle spojení je přesně to pravé pro velké úlohy, které logistika skýtá. V době, kdy jsme Logio zakládali, nebyla na trhu prakticky žádná konkurence. Stále jde o velice mladou disciplínu,“ popisuje desetiletou historii firmy její generální ředitel. Na trhu se firma dokázala prosadit díky komplexnímu přístupu. Celková optimalizace má totiž vždy vyšší efekt. Zároveň se firmě povedlo skloubit špičkovou matematiku v podobě softwaru Planning Wizard s expertními znalostmi konzultantů. „Projekty jsme navíc schopní realizovat na bázi success fee, což znamená, že nám klient zaplatí až po dosažení skutečných přínosů,“ zmiňuje Tomáš Formánek. Prosadit nový koncept na trhu nebylo jednoduché, nejrůznějších poradenských firem, včetně poboček významných globálních společností, na českém trhu fungovaly desítky. Kromě původního nápadu tedy zakladatelé společnosti Logio potřebovali i notnou dávku odvahy. „Nebáli jsme se investovat desítky milionů z vlastní kapsy do špičkových matematiků a vývoje softwaru, který dnes patří ke světové špičce. To, co nás žene dopředu, jsou příběhy našich zákazníků, kteří mnohdy i zásadně přehodnotili strategii firmy a výrazně zvýšili její ziskovost,“ podotýká šéf společnosti.
Kromě úspor v rámci zeštíhlování stávajícího vozového parku skrývají potenciál k úsporám také alternativní druhy dopravy, které mohou v řadě případů nahradit dominantní silniční dopravu. Perspektivní je především železnice. I když není vhodná pro každý podnik, v případě, že je možné ji využít, šetří oproti silnici jednotky procent. Dobrým příkladem je třeba společnost Karlovarské minerální vody. Ta se přede dvěma lety vrátila na koleje po patnáctileté přestávce, kdy v roce 1997 přestala využívat pro dopravu nápojů svoji vlečku. V roce 2012 začaly její minerálky z Kyselky na Karlovarsku do firemních skladů v Mostkovicích u Prostějova přepravovat společnosti Autodoprava Hanzalík a ČD Cargo. Tento náklad do té doby převáželo 3700 kamionů ročně.
Kopírování programu neuspělo
Původní know-how otevřelo společnosti Logio východní trhy, zejména Rusko a Kazachstán. „Aktuálně připravujeme rozšíření do zemí západní Evropy a jsme před vstupem do Brazílie, tam ovšem jen s jedním specifickým produktem, který se prodává přes web formou softwaru jako služby (SaaS),“ popisuje Tomáš Formánek. Především ve vyspělých zemích přitom mají firmy vedle úspor ještě další motiv, proč se zabývat zeštíhlováním vozového parku. Oblast dopravy a logistiky totiž tvoří až 75 procent celkové environmentální stopy firem. Právě tato oblast je proto pro mnoho firem výchozím bodem pro snižování emisí a omezování plýtvání energetickými zdroji. V souvislosti s vlastním růstem přitom musí podnik řešit zvyšování vlastních nákladů i obtížnější řízení stále větší firmy. „U nás v Logiu platí, že budeme raději více vydělávat než více šetřit. Ale samozřejmě se potýkáme s rostoucími nároky na provoz. V kontextu složitého financování zahraničních projektů si musíme dát velký pozor na správné vybalancování cash flow. Máme propracované projektové řízení, kde na začátku každého projektu rozplánujeme doslova každou korunu. Také se nám daří držet dobrý tým chytrých lidí s minimální fluktuací,“ popisuje šéf společnosti Logio recept na efektivní expanzi do zahraničí. Jako každá úspěšná firma musí i Logio sledovat, jak se konkurence snaží okopírovat její fungující model, včetně unikátního programu. „S kopírováním našeho softwaru jsme se v historii několikrát setkali a nikdy to nevedlo k úspěchu. Je totiž nesmírně těžké zkopírovat ty tisíce hodin přemýšlení, debat a analýz, které probíhají na pozadí a které oddělují úspěšný software od neúspěšného. Vsadili jsme totiž na špičkové české matematiky, kteří tvoří ty podstatné myšlenky a algoritmy,“ uzavírá Tomáš Formánek.
Technologický rychlík |
---|
Společnost Logio na sebe upozornila již čtyři roky po svém vzniku. V roce 2008 se umístila na desátém místě mezi nejrychleji rostoucími firmami v rámci žebříčku Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. V něm jsou zařazeny nejrychleji se rozvíjející technologické společnosti podle růstu výnosů za posledních pět let. Firma Logio se tehdy prosadila v konkurenci devíti zemí. |