VÝVOJ TRHU - Lidé přestávají být konzervativní. Zřejmě budou uzavírat více pojistek a častěji budou měnit i pojišťovny. Zároveň budou požadovat produkty šité na míru. Vyplývá to ze studie World Insurance Report 2008.
Hlavním trendem v pojišťovnictví je v současnosti změna chování zákazníků. Zatímco dosud charakterizovala průměrného klienta setrvačnost, spokojenost a neochota měnit pojišťovnu, v budoucnosti lze čekat rostoucí zájem klientů o aktivní vyhledávání optimálních produktů a ochotu změnit poskytovatele pojistných služeb. Vyplývá to ze studie World Insurance Report 2008, kterou zpracovaly poradenská firma Capgemini a Evropská asociace pro finanční řízení a marketing.
Pojistka do každé rodiny
Zákazník vyspělého pojišťovacího trhu má podle výsledků studie v průměru 5,2 pojistky, 1,5 životní pojistky a 3,7 neživotní pojistky. Průměrná doba životnosti pojistky činí 9,2 roku. „Pokud se bude Česká republika i nadále přibližovat vyspělým státům, lze v příštích letech očekávat významný růst tuzemského pojistného trhu,“ doplňuje generální ředitel společnosti Capgemini pro ČR Patrik Horný.
Podle statistik České asociace pojišťoven evidovaly tuzemské pojišťovny ke konci roku 2007 více než 10,4 milionu životních pojistek a 15,5 milionu neživotních pojistek. To představuje zhruba jednu životní pojistku a 1,5 neživotní pojistky na jednoho Čecha.
V důsledku vyšší konkurence, snadného přístupu k informacím a ke srovnání produktů i jejich většího výběru neustále narůstá ochota zákazníků změnit pojišťovnu. Studie odhaluje, že nárůst počtu změněných smluv již na mnoha vyspělých trzích odstartoval. Větší množství změn poskytovatele pojistných produktů je patrné zejména ve Velké Británii, kde má průměrný zákazník jedno pojištění automobilu pouze tři roky a pojišťění domácnosti a majetku pouhých pět let. Podobné trendy se prý zřejmě dříve či později projeví také na ostatních evropských trzích.
Zatímco pro některé pojišťovny je klesající loajalita a setrvačnost klientů hrozbou, pro jiné představuje příležitost pro masivní akvizici nových zákazníků. „Vítězi na lokálních trzích se stanou pojišťovny, které pochopí změny na trhu, včas zachytí jejich nástup a s pomocí moderních technologií dokážou vrtkavé zákazníky efektivně oslovit a obsloužit,” míní Horný.
Obliba on-line pojištění poroste
Čím dál větší roli v distribuci pojištění hraje stejně jako v ostatních odvětvích ekonomiky internet. Přibližně 28 procent dotázaných zákazníků ve zkoumaných zemích uvedlo, že mají v úmyslu uzavřít své životní pojištění během následujících tří let přes internet. Neživotní pojištění chce touto cestou pořídit 34 procent dotázaných klientů. Vzestup zájmu a ochoty uzavřít pojištění on-line tak ohrožuje některé zavedené distribuční modely.
Rostoucí požadavky klientů a jejich specifické potřeby také nutí pojišťovny volit cestu ke specializaci na straně distribučních sítí. Pojišťovny musí stále častěji používat více distribučních kanálů, aby mohly své zákazníky lépe oslovit. Pojišťovny již nevystačí pouze s demografickou segmentací (pohlaví, věk, vzdělání). Musí vědět o zákazníkovi řádově více informací, aby mohly lépe uspokojit jeho potřeby a očekávání, a zvýšit tak svůj podíl na jeho výdajích na pojištění.
Capgemini patří mezi přední světové společností v oblasti poradenství, technologií a outsourcingu. Studii World Insurance Report 2008 připravila na základě detailních rozhovorů s více než 11 tisíci zákazníky a výkonnými manažery pojišťoven ve 13 zemích, které reprezentují nejvyspělejší pojišťovací trhy.