Menu Zavřít

Každý si jede to svoje

24. 8. 2020
Autor: Euro.cz

Také jste si v posledních týdnech říkali, že nikdo neudělal pro podporu automobilismu v tuzemsku tolik jako České dráhy?

A při volbě mezi jízdou vlakem a autem jste se raději přiklonili k silniční dopravě? Neberte to jako nadsázku, spíš jako smutnou bilanci tragických eskapád národního dopravce z posledních několika týdnů.

Zatímco automobilky neváhají utrácet za vývoj autonomních systémů řízení, u Českých drah na něco podobného zapomeňte. Tady se smiřte s realitou: unavení, mizerně placení strojvůdci a zastaralý, dost možná i špatně udržovaný hardware, který nedokáže využít ani část potenciálu současných technologií.

Přitom považte, o co složitější může být vývoj autonomního řízení a zapojení umělé inteligence právě na kolejích v porovnání s dopravou na silnicích? Troufám si tvrdit, že nemůže. Věděli jste, že jen slevy na jízdném ve veřejné dopravě stály loni daňové poplatníky 5,78 miliardy korun a České dráhy z toho dostaly 2,58 miliardy korun? Co kdyby se tyto peníze investovaly do chytrého, nebo alespoň chytřejšího řízení?

Žijeme ve světě, kde si během chvíle nastavíte na telefonu, aby vás upozornil, že se blížíte k obchodu, kde chcete nakoupit. Můžete si opatřit zámek na kolo, který vám v případě krádeže okamžitě pošle na mobil zprávu o pohybu bicyklu. Toto je ale svět na hony vzdálený Českým drahám.

Přitom autonomní řízení už dávno vtrhlo i na tak složité hřiště, jakým je letecká doprava. A zcela reálně se blíží doba, kdy poletíme k moři, aniž by v kokpitu seděl pilot. Třeba Airbus letos úspěšně dokončil testování nové technologie, díky které letadlo zvládne bez posádky vzlétnout, letět i přistát.

Kolega Jan Novotný přináší v tomto vydání týdeníku Euro skvělý text o tom, že do nejvyšší ligy špičkových technologií umožňujících provoz letadel bez pilotů mají nakročeno i Češi. A že v tuzemsku není nouze o lidi s pořádným fištrónem, dokládá i text Jiřího Zatloukala. Líčí příběh sedmadvacetileté Andrey Fenn, která se vrhla na dráhu investorky už jako studentka a burzovní zisky ji nyní velmi slušně živí.

Blíží se konec léta, a pokud vás trápí, že se zřejmě blíží další doba roušková, pak věřte, že nejste sami. Ale jak tvrdí zkušený bankéř Lubor Žalman v hlavním rozhovoru tohoto vydání týdeníku Euro, jeďte si to svoje a nepropadejte panice. Užijte si poslední prázdninové dvojčíslo, od 7. září opět vycházíme každý týden. Přeji příjemné čtení.

WT100

O autorovi| Petra Jaroměřská, jaromerska@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?