Menu Zavřít

Kde jsou lidé víc než auta. Španělské město zakázalo auta už před 20 lety

4. 1. 2019
Autor: Profimedia.cz

Jak funguje doprava a ekonomika ve španělském městě Pontevedra, kde chodci a cyklisté mají přednost před automobily? Už v roce 1999 se vedení města rozhodlo zakázat autům vjezd do centra města.

Otevřete okno a z ulice není slyšet hluk z automobilů. Jen hlasy chodců a ptáků z přilehlého parku. Neslyšíte hlučné motory, skřípění brzd ani houkání klaksonu. „Před tím, než jsem se stal starostou, každý den před radnicí projelo 14 tisíc aut. Městem projelo více automobilů za den, než tu je obyvatel,“ říká Miguel Anxo Fernández Lores, jenž se stal starostou osmdesátitisícového města Pontevedra ve španělském regionu Galicie v roce 1999.

Jako člen místního národního galicijského bloku, který má blízko k zeleným, zastává jednoduchou filozofii. Vlastnictví automobilu vám nedává právo vlastnit i veřejný prostor. Situace před dvaceti lety byla ve městě neudržitelná. Bylo tu registrováno 50 tisíc automobilů. V centru města nebylo kde parkovat, v ulicích byla permanentní dopravní zácpa.

Na prvním místě je chodec

Proto nové vedení radnice přistoupilo k razantní politice. Zakázalo vjezd všem autům do centra města ležícího u Atlantického oceánu. Samozřejmě existují výjimky pro zásobování a městskou veřejnou dopravu. Na prvním místě jsou ale chodci, na druhém cyklisté. Teprve na třetím automobily. V historickém centru nejsou žádné dopravní značky ani semafory. Maximální rychlost je omezena na 30 kilometrů v hodině.

Z centra města udělal Fernández Lores fakticky pěší zónu, na mapách je napsáno, za kolik minut se kam dostanete. Ze začátku mnoho místních podnikatelů i obyvatel protestovalo. Tržby obchodům a restauracím se ale rychle zvýšily. Z Pontevedra se stala turistická atrakce nejen kvůli gotickým a barokním památkám, ale právě jako příklad města bez automobilové dopravy, kde je množství pouličních kaváren.

Žádná nervozita při hledání parkování

Lidé nejsou nervózní při hledání místa k zaparkování, mají více času na nakupování nebo posezení v restauraci. Proto utrácejí více než před zákazem aut. Místní maloobchodníci nejsou vytlačováni z centra supermarkety. Ti, kteří musí naložit těžký náklad, mají patnáct minut na to, aby pomalu do města vjeli a zaparkovali na tisícovce míst, které tu zůstaly pro tento účel.

Na okraji centra bylo zřízeno 15 tisíc parkovacích míst, dvě třetiny z nich jsou zdarma. Ti, kteří pracují v centru, tu mají vyhrazená parkovací místa. Parkoviště je spojeno s hlavními body v centru místním autobusem, který je také zdarma. Emise oxidu uhličitého se ve městě snížily podle starosty o 70 procent, odpadly smrtelné nehody chodců s auty.

Také děti místních obyvatel jsou samostatnější. Chodí samy do školy, rodiče se o ně nebojí. To je efekt, se kterým nikdo nepočítal, pochvaluje si Fernández Lores. Město získalo opět na atraktivitě, počet obyvatel se poslední roky pomalu zvyšuje.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

  • Našli jste v článku chybu?