Při aktivním hledání nového zaměstnance lze využít mnoho způsobů. Užitečná je přitom vhodná kombinace několika z nich. MOŽNOSTI VÝBĚRU Oblasti hledání jsme orientačně seřadili podle jejich finanční náročnosti a praktického přínosu pro malé firmy. * z řad vlastní firmy.
Při aktivním hledání nového zaměstnance lze využít mnoho způsobů. Užitečná je přitom vhodná kombinace několika z nich. MOŽNOSTI VÝBĚRU
Oblasti hledání jsme orientačně seřadili podle jejich finanční náročnosti a praktického přínosu pro malé firmy.
* z řad vlastní firmy. Na tuto možnost se až nečekaně často zapomíná. Použít lze přitom tam, kde obsazujeme nějakou vyšší pozici a máme na ni vhodného kandidáta z dosud nižších pozic. Výhodou takového zaměstnance je znalost firmy, protože v ní už působí. Často má nějaké nápady, které dosud nemohl zrealizovat. Bude také vděčný za povýšení a snažit se, aby vás v nové funkci nezklamal. Nevýhodou ale mohou být zažité myšlenky, až přílišná dosavadní znalost firmy - dělá méně odvážná rozhodnutí, častěji říká „to nejde“, „toho přece nemůžu vyhodit“ apod. Nový člověk oproti tomu může přinést zcela nový pohled nezatížený dosavadními vazbami. Ale také může ve vaší firmě udělat tak velké inovace, že ji rozvrátí. Nehodí se proto tam, kde dosud vše fungovalo relativně dobře.
Stojíte pak sice před nutností najít náhradu na nižší pozici, ale tam se vždycky najde někdo snadněji než na vyšší. Navíc se do hledání své náhrady jistě rád zapojí i dosavadní zaměstnanec.
* přes současné zaměstnance nebo jiná osobní doporučení. Jak už jsme napsali výše, v úvahu lze brát jen doporučení od schopnějších zaměstnanců. Díky znalosti firmy vám snadno doporučí člověka, který je přesně potřeba a kterého nepopíše ani sebepodrobnější inzerát. I takto doporučeného uchazeče je ale vhodné prověřit a nejlépe i porovnat s ostatními kandidáty.
* z dosavadních zájemců. Zde se ukazuje užitečnost průběžného seznamování se s uchazeči i v době, kdy nikoho aktuálně nehledáte. Právě teď se vám takto získané kontakty mohou hodit a výrazně ušetřit náklady spojené s výběrem.
* přes firemní web. Hodí se jen tam, kde u zájemců předpokládáme pravidelný přístup k internetu. Nevýhodou je relativně malý okruh oslovených, protože málokdo sleduje váš firemní web pravidelně -a 14denní inzerát na aktuální pozici mu tak snadno unikne. Obrovskou výhodou tohoto způsobu je však adresnost - ozve se řada uchazečů, kteří se o vaši firmu aktivně zajímají a chtějí tedy pracovat právě u vás.
* formou letáků na školách. Výborná možnost pro nalezení studentů či brzkých absolventů. Ohlasy na letáky na nástěnkách jsou až nečekaně silné. Studenti nebo absolventi jsou sice méně zkušení, ale vynahradí to většinou větším nadšením, aktivitou, elánem a motivací. Jejich mzdové náklady jsou nižší, důležitá je i menší náročnost na další (nemzdové) pracovní podmínky včetně „sociálního zabezpečení“. Berte tento typ zaměstnanců jako investici do budoucna - záleží jen na vás, zda si je dokážete vychovat a motivovat tak, aby ve vaší firmě zůstali a stali se postupně oporou.
* přes úřady práce. Hodí se zejména pro pozice, kde poptávka uchazečů převyšuje nabídku zaměstnavatelů. Pokuste se zjistit, zda se uchazeč pouze pasivně zaregistroval na úřadu práce, nebo zda práci aktivně vyhledává i jinými zde uvedenými způsoby.
* prostřednictvím personálních serverů. I tento způsob je vhodný jen tam, kde u zájemců předpokládáme pravidelný přístup k internetu. Zatímco „pasivní“ vyhledávání v životopisech zveřejněných zájemců pro vás může být zdarma, „aktivní“ vyhledávání prostřednictvím zveřejnění vašeho inzerátu je většinou placené (výjimkou jsou brigády). Oproti tištěným médiím je výhodou větší životnost takového inzerátu - zatímco inzerát v deníku snadno unikne tomu, kdo si ho zrovna ten den nepřečte, na internetu zůstane i několik dnů a zájemce si ho lehce vyhledá i zpětně.
* přes běžná tištěná média. Nižší pozice většinou firmy poptávají prostřednictvím levnější (ale také daleko méně výrazné) řádkové inzerce, vyšší pozice prostřednictvím plošné inzerce. Využití výrazně dražší plošné inzerce přispěje - kromě hledání zaměstnance - také ke zviditelnění vaší firmy (lze použít i logo) či k posílení dojmu úspěšnosti (můžete si takovou inzerci dovolit). Výhodou je adresnost většiny těchto médií, ať už jde o regionální deníky, nebo časopisy specializované na různé profese. Nevýhodou je krátká doba viditelnosti vašeho inzerátu a snadné přehlédnutí řádkové inzerce. Na paměti je dobré mít také fakt, že zatímco plošnou inzerci si občas přečtou i lidé, kteří se o jinou práci spíše orientačně zajímají, řádkovou inzerci čtou většinou jen ti, kdo skutečně aktivně momentálně nějakou práci hledají.
* prostřednictvím specializovaných inzertních časopisů. Jejich prostřednictvím téměř jistě oslovíme jen zájemce, kteří právě teď usilovně hledají novou práci. Je zde tedy větší riziko, že se nám přihlásí někdo, komu jsou zrovna vaše firma i druh práce celkem lhostejné, ale momentálně „bere všechno“.
* přes personální agentury. Nepochybně nejdražší, ale také nejvíce sofistikovaný způsob. Hodí se pro vyhledávání na velice kvalifikované a specifické pozice -pravděpodobnost nalezení někoho takového přes ostatní formy inzerce je malá, zatímco personální agentury disponují často rozsáhlými databázemi. Mohou tak například diskrétně evidovat i nespokojeného zaměstnance vaší konkurence, který čeká na svou příležitost ke změně práce. Je jasné, že čím vyšší postavení, tím méně si tento zaměstnanec dovolí riskovat tím, že se žádostí o práci osloví přímo vás. Za nalezení vhodného zaměstnance si personální agentury účtují často až trojnásobek nástupního měsíčního platu uchazeče.
NEJZNÁMĚJŠÍ PERSONÁLNÍ SERVERY
www.sprace.cz prace.annonce.cz
Foto popis| Zatím hledají jen brigádu, ale pokud budou schopní, mohou u vás zůstat i po studiu.
Foto autor| ilustrační foto: ČTK