Úředníci z antimonopolní sekce Evropské komise již mají na stole podklady k převodu vlastnictví společnosti Škoda Transportation. Termín pro vydání rozhodnutí je stanoven na polovinu dubna. Nový majitel, kterým je skupina PPF nejbohatšího českého byznysmena Petra Kellnera, může hned poté podnik převzít. Po 16 letech se tím definitivně uzavře příběh pohádkového zbohatnutí několika šikovných manažerů a privatizátorů.
Na počátku bylo rozhodnutí státu a věřitelů prodat klíčová aktiva zkrachovalého podniku Škoda Plzeň americké investiční skupině Appian. Jenže, jak se časem ukázalo, tajemný Appian Machinery žádným Američanům nepatří. Byla to jen kouřová clona, za kterou se skrývali top manažeři Škodovky spolu s finančníky Markem Čmejlou a Jiřím Divišem.
Spekuluje se o částce deset miliard korun, kterou má nový vlastník za plzeňské strojírny zaplatit. Pro plzeňskou partu byznysmenů to však bude představovat jen jakýsi doplatek. Od roku 2007 totiž postupně ze Škodovky vytáhli na dividendách, tantiémách či snižováním kapitálu 39 miliard korun. Proto není divu, že se jména Tomáš Krsek, Marek Čmejla a Michal Korecký objevují vysoko v žebříčku nejbohatších Čechů.
Dividendové orgie
Tajemství úspěchu zní: Levně koupit zdánlivě bezcennou společnost, vydělat na ní desítky miliard korun a poté se jí zbavit. Nabízí se srovnání s érou Zdeňka Bakaly a jeho kanadského společníka Petera Kadase v těžební společnosti OKD. Pokud u nich sečteme všechny peníze, které získali díky dividendám, umístění části akcií na burze a rozprodeji vedlejších aktivit včetně bytového fondu, dospějeme k sumě 132 miliard korun. Firma OKD v důsledku neodpovědnosti vlastníků skončila v bankrotu, ve kterém budou muset věřitelé odepsat miliardy korun. Zato Škoda Transportation stále funguje, i když je oslabena vinou nadměrného čerpání dividend. To byl mimochodem důvod, proč už banky loni nechtěly podnik dále financovat a zvýšily tím tlak na změnu majitele.
• Škoda Holding
Konsolidovaný čistý zisk a vyplacené dividendy včetně tantiém (v mil. Kč)
Pozn.:
• 2009: Zaúčtován mimořádný zisk 8,4 miliardy korun za prodej dceřinné firmy Škoda Power jihokorejskému Doosanu.
• 2011: Další část dividendy (15,75 miliard korun) nebyla vyplacena v hotovosti, ale posloužila k platbě za Škodu Transportation.
• 2013: V dividendách je zahrnuto snížení základního kapitálu v letech 2012 a 2013.
I když se prodej odehraje za částku okolo deseti miliard korun namísto původně očekávaných 30 miliard, stále na tom budou hlavní akcionáři skvěle. Podle aktuálního propočtu týdeníku Euro vychází výše majetku Marka Čmejly na 13 miliard, Tomáše Krska na devět a Michala Koreckého na šest miliard korun. A tyto peníze se postupně přelévají jinam.
Například Tomáš Krsek v posledních letech investuje do různých strojírenských firem; koupil zhruba poloviční podíly ve firmách Bock a Papcel. Marek Čmejla a Jiří Diviš se v únoru přiznali, že v minulosti financovali raketový vzestup realitního impéria CPI Group byznysmena Radovana Vítka. Současně se přihlásili o úhradu smluvní pokuty od CPI ve výši až 30 miliard korun; společnost CPI existenci závazku popřela a nic platit nechce.
Miliardářů však mohly plzeňské strojírny vygenerovat i více. Dodnes není jasná vlastnická struktura Škody Holding před rokem 2011 a objevují se indicie, že mezi tehdejší koncové majitele mohli patřit ještě dva bývalí top manažeři - Martin Roman a Jiří Zapletal. Roman však podobná tvrzení opakovaně odmítl. „Já bohužel top miliardář nejsem, takže do žebříčku nepatřím,“ sdělil loni týdeníku Euro.
Martin Roman SuperStar
Příběh začíná v roce 2000, kdy mladý a talentovaný manažer Martin Roman nastupuje do funkce generálního ředitele zkrachovalé Škody Plzeň. Věřitelé a stát zastoupený Českou konsolidační agenturou si od něj slibují záchranu jedné z největších strojírenských společností v Česku. Jenže, jak se ukázalo, problémový a příliš košatý holding byl v té době neprodejný.
Roman a jeho kolegové z top managementu proto vymysleli náhradní řešení. Zdravou a oddluženou část Škodovky, převedenou do podniku Škoda Holding, koupil na přelomu let 2002 a 2003 údajně americký investiční fond Appian Machinery. Za stoprocentní podíl v očištěné firmě zaplatil v součtu 800 milionů korun; s přihlédnutím k pozdějším ziskům směšná částka. Jen za prodej dceřiných firem zaměřených na jaderné strojírenství a hutnictví majitelé v roce 2004 inkasovali prakticky shodnou sumu peněz.
Čtěte komentář Pavla Párala: Emilovy děti
Nejprve se zdálo, že plzeňská Škodovka má stejné koncové vlastníky jako Mostecká uhelná. Až časem vyplavalo na povrch, že se jedná o jiný Appian. Deník Dnes před více než sedmi lety uvedl, že vlastnická struktura Škody Holding se potají změnila už na konci roku 2005. Čtyři manažeři - Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Zapletal a skrytě prý také Martin Roman - tehdy měli získat 66procentní podíl ve firmě. Zbylou třetinu si ponechali Marek Čmejla a Jiří Diviš z Appianu.
Tím by ovšem vznikl přímo učebnicový konflikt zájmů. Martin Roman v té době již nebyl šéfem Škody Holding, ale generálním ředitelem společnosti ČEZ. A ta zadala Škodovce miliardové zakázky na nákup a údržbu turbín v elektrárnách. Roman své vazby na Škodu Holding opakovaně popřel. „O dění ve Škodě nejsem od února 2004 informován, a nemohu proto komentovat právní kroky, které někdo z podniku učinil po tomto datu. Znovu konstatuji, že jsem nikdy, přímo ani nepřímo, nebyl vlastníkem Škody,“ řekl Roman před šesti lety autorovi článku.
Velká zakázková jízda
Zlatá éra plzeňské Škodovky se začíná psát od roku 2007. Holding vydělává okolo tří miliard korun čistého za rok. Nemusel přitom ani vyvíjet úsilí na zahraničních trzích. Lukrativní zakázky posbíral od domácích zákazníků; mezi ty „nejvypečenější“ patřily dodávky tramvají pro pražský dopravní podnik, vlaků a lokomotiv pro České dráhy a turbín do uhelných elektráren Skupiny ČEZ.
Ohromná zakázka na 250 tramvají Škoda 15T ForCity, které si pražský dopravní podnik objednal v roce 2005 za éry primátora Pavla Béma (ODS), vyšla na 19,2 miliardy korun. V prvních letech pronásledovaly tyto stroje časté poruchy. Když si nové vedení Prahy stěžovalo na předraženost zakázky, výrobce jako „bolestné“ začal do tramvají instalovat klimatizaci a Wi-Fi připojení.
• Škoda Transportation
Konsolidovaný čistý zisk a vyplacené dividendy (v mil. Kč)
Bez soutěže opakovaně v Plzni nakupovaly České dráhy. Jednalo se třeba o desítky příměstských vlaků CityElefant, vyráběných dceřinou firmou Škoda Vagonka. Deník Dnes již v té době upozorňoval na předražení zakázky. Jedna sedačka ve vlaku vyšla České dráhy na 705 tisíc korun, zatímco konkurenční výrobci z Německa a Švýcarska byli až o třetinu levnější. Přesto dostal přednost producent se šípem ve znaku.
Do třetice si připomeňme nákup turbín pro rekonstruované uhelné elektrárny v Tušimicích a Prunéřově, nový blok v Ledvicích a paroplynku v Počeradech. ČEZ vybral dodavatele na základě poptávkového řízení, kterého se prý hlavní konkurenti Škodovky nezúčastnili. Plzeňský podnik Škoda Power tak bez většího úsilí získal zakázky v celkové výši 15 miliard korun. Další miliardy inkasuje za údržbu a opravy turbín v uhelných i jaderných elektrárnách.
Šéfové Škody Holding prožívali skvělé časy a projevilo se to i na jejich životním stylu. Zhruba před deseti lety si postavili luxusní vily v Praze, na kopci nad dostihovým závodištěm ve Velké Chuchli. Dodnes zde blízko sebe bydlí Martin Roman, Tomáš Krsek a Jiří Zapletal. Jejich sousedem je tu také současný šéf ČEZ Daniel Beneš a další významné postavy českého byznysu.
Hledáme bohatého ženicha
Lukrativními zakázkami vyšperkované dceřiné podniky Škody Holding se změnily v nevěsty na vdávání. Jeden bohatý ženich se objevil jako na zavolanou. Vroce 2009 se přišel ucházet jihokorejský Doosan Heavy Industries o energetickou divizi -o Škodu Power. Zaplatil za ni 11,6 miliardy korun. O rok později si díky tomu mohli vlastníci Škody Holding vyplatit mimořádně tučnou dividendu ve výši téměř 7,8 miliardy korun.
Dalším krokem rozprodeje škodováckého impéria byla smlouva o převodu dopravní divize, uzavřená v poslední den roku 2009. K vypořádání transakce však došlo až v březnu 2011, kdy se k vlastnictví skupiny Škoda Transportation přihlásila na Kypru registrovaná firma Skoda Industry Europe (dnes nese název CEIL). Na rozdíl od minulých tajností se k vlastnictví kyperské firmy přihlásili čtyři konkrétní lidé - Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš.
Vše se odehrálo zhruba následovně. Novým vlastníkům vznikl závazek ve výši kupní ceny, která v součtu za Škodu Transportation, ochranné známky a pozemky převyšovala 17,5 miliardy korun. Nikoli náhodou v únoru 2011 vyplatil Škoda Holding nizozemskému Appianu Machinery mimořádnou dividendu v objemu přes 18 miliard korun. Ale z toho jen malou část v penězích. Zbytek byl započten oproti pohledávce za vlastníky.
Takový finanční veletoč dává smysl jen v případě, že koncovými vlastníky zůstali stejní lidé. Podle zdrojů týdeníku Euro se přesto jisté změny odehrály. Někteří skrytí akcionáři se stáhli, jiní upravili své podíly. Finanční investoři Čmejla a Diviš svůj podíl snížili. Hlavním akcionářem Škody Transportation se stal Tomáš Krsek, který získal více než 42procentní podíl. Pokud budeme věřit neoficiálním informacím, jež kolují po trhu, tak se někdy v té době ze Škodovky stáhli bývalí ředitelé Martin Roman a Jiří Zapletal.
Cesta z kopce
Od roku 2011 vedle sebe působí Škoda Transportation, která je spolu s dceřinými podniky Škoda Electric, Škoda Vagonka, Pars Nova a závody v Maďarsku, Finsku a Rusku významným hráčem na evropském trhu s kolejovými vozidly a trolejbusy, a zbytkový podnik, přejmenovaný na Škoda Investment. Ten dnes hlavně spravuje nemovitosti v plzeňském výrobním areálu a také investoval do solárních elektráren.
Jenže před třemi lety se situace začala komplikovat. Čistý zisk skupiny Škoda Transportation se skokově propadl na 674 milionů korun. Mimořádně ziskové zakázky na domácí půdě dobíhaly. Podnik se musel přeorientovat na zahraniční trhy. Proniknout do Francie a Německa bylo téměř nemožné, přednost zde měli domácí šampioni. V dalších zemích musela Škodovka konkurovat cenou, aby se prosadila v silně konkurenčním prostředí.
Fúze a akvizice roku 2017: čekání na velkou rybu
Zakázek má Škoda Transportation i dnes stále hodně a často se jimi chlubí v tiskových zprávách. Jen v posledních týdnech prodala čtrnáct bateriových tramvají pro turecký Eskisehir, čtyři desítky trolejbusů pro litevský Vilnius a dva tucty RegioPanterů si objednaly slovenské železnice. Jenže ziskové marže už nejsou tak vysoké, jako když podnik vminulosti dodával vlaky Českým drahám či tramvaje pražskému dopravnímu podniku.
Jaká byla reakce vlastníků? V roce 2015 ze Škodovky vytáhli pětimiliardovou dividendu a začali připravovat prodej. Opět našli bohatého ženicha - největšího čínského výrobce kolejových vozidel CRRC, který měl prý za českou strojírenskou skupinu zaplatit až 30 miliard korun. Jenže jednání se vleklo. Ukázalo se, že čínští manažeři z CRRC jsou o dost opatrnější než jejich soukmenovci z CEFC a kupovaná aktiva si dobře prověřují. Historické okolnosti a osoby spjaté se Škodou Transportation jim příliš „nevoněly“.
Do Kellnerových rukou
Jakmile se jednání s Číňany zadrhlo, ozval se miliardář Daniel Křetínský, že by plzeňské dopravní strojírny bral. Jenže jednání skončila roztržkou mezi akcionáři Škody Transportation. Tomáš Krsek chtěl v podniku zůstat coby spoluvlastník, což jeho kolegové posoudili jako podraz a téměř hotovou dohodu s Křetínským pohřbili.
Poté se na scéně objevil - jako příslovečný deus ex machina - nejbohatší český byznysmen Petr Kellner. Tentokrát se již dohoda týká stoprocentního podílu, nikdo z původních akcionářů v podniku nezůstane. Vzhledem k tomu, že Škodovka potřebuje doplnit kapitál k uklidnění znepokojených bank, bude kupní cena poměrně nízká - nejvýše deset miliard korun.
Transakce bude dokončena po získání souhlasu antimonopolních orgánů. Ale i s novým vlastníkem bude v Plzni dále živo. Jak poznamenal nejmenovaný top manažer jisté poradenské společnosti, od Petra Kellnera lze očekávat dvojí postup. Buď bude expandovat a zařadí Škodu Transportation do první světové ligy v dopravním strojírenství, nebo napraví chyby minulého vedení a za pár let očištěnou společnost prodá. Třeba právě zmíněnému čínskému koncernu CRRC.
Klíčoví lidé v plzeňské Škodě |
---|
Tomáš Krsek
• Odhad výše majetku: 9 miliard korun
• Ve Škodovce začínal jako asistent finančního ředitele. V roce 2009 se stal nejvyšším manažerem Škody Holding, od počátku roku 2011 byl s 42procentním podílem největším akcionářem skupiny Škoda Transportation.
Marek Čmejla
• Odhad výše majetku: 13 miliard korun
• Finanční dravec a muzikant, jedna z klíčových postav tajemné skupiny Appian Group. V říjnu 2013 nepravomocně odsouzen ve Švýcarsku ke čtyřem letům vězení v kauze Mostecká uhelná.
Jiří Diviš
• Odhad výše majetku: 3 miliardy korun
• Bývalý basketbalista, který v roce 1979 emigroval do Švýcarska. V byznysu dlouhodobě doprovází Čmejlu a spolu s ním byl nepravomocně odsouzen na 46 měsíců nepodmíněně.
Martin Roman
• Odhad výše majetku: neznámý
• Úspěšný šéf Škody Holding (2000-2004) a ČEZ (2004-2011), nyní se zabývá oblastí vzdělávání. Objevila se řada spekulací a indicií, že nepřímo držel ve Škodovce zhruba čtvrtinový podíl. Roman taková tvrzení odmítá.
Michal Korecký
• Odhad výše majetku: 6 miliard korun
• Drsný manažer s poněkud nevybíravým slovníkem. Ve Škodě Transportation byl technickým a výrobním ředitelem a nepřímo zde držel téměř 23 procent akcií.
Jiří Zapletal
• Odhad výše majetku: 4,5 miliardy korun
• Nahradil Romana ve funkci generálního ředitele Škody Holding. Po prodeji energetické divize strojíren v roce 2009 z firmy odešel. Nyní má kávovou plantáž v Kostarice a podíl ve sklárnách Moser.
Přečtěte si také: