Ministerstvo pro místní rozvoj a krajští hejtmani svádějí tvrdý boj o miliardy z evropské kasy
Byl duben 2011 a náměstek ústecké hejtmanky Pavel Kouda předložil úřednici Ireně Kotlanové seznam předem vybraných projektů, které měly získat evropské dotace, pravidla nepravidla. Šlo třeba o Integrovaný dopravní systém Mostu a Litvínova nebo muzeum v Libouchci. Příběh, který se píše na stránkách obžaloby dnes už bývalého politika ČSSD obviněného mimo jiné ze zneužití pravomocí úřední osoby, přesně ukazuje slabiny rozdělování eurodotací v regionech. Nyní ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) dokončuje nový plán, podle nějž budou regiony čerpat v příštích sedmi letech 131,5 miliardy korun v evropských dotacích. Plán, který krajské politiky de facto vyšachoval. K jejich velké nelibosti.
Nejsme debatní kroužek „Nepřipustím politické vlivy do hodnocení projektů. Chceme jen, aby politici měli co říci ke strategii rozvoje. Aby využili příležitost a byli developery v regionech – iniciovali přípravy projektů a vyhledávali příležitosti. K tomu ale nemusejí mít rozhodovací pravomoc, do kterého projektu půjde konkrétní balík peněz,“ říká ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová.
Představa ministerstva je následující: Místo předchozích sedmi regionálních programů vznikne jen jeden, integrovaný. V krajích se vytvoří takzvané Stálé konference, tedy sdružení, kde se setkají politici z kraje, členové hospodářské komory, neziskových organizací nebo obcí. „Konference bude monitorovat, jak se čerpají peníze, jaké jsou nové výzvy, jaké příležitosti. Ale nesmí být rozhodovacím mezičlánkem. Nebudeme čekat na rozhodování krajských konferencí, abychom mohli některé projekty schvalovat,“ popisuje ministryně.
Rozhodovat mají profesionální úředníci vzešlí z úřadů regionálních rad. Mnozí jsou ještě odchovanci Věry Jourové z jejího předchozího působení v pozici náměstkyně MMR. „Myslím, že kolem toho bude ještě několik vzrušených debat,“ tuší ministryně.
Podle prvních reakcí krajských šéfů se nemýlí. Třeba ten zlínský, Stanislav Mišák (ČSSD), odešel předčasně z jednání, na němž Jourová před pár týdny své plány představovala. „Stálá konference, jejíž usnesení nemají být nijak závazná, je pouhý debatní kroužek, což je podle mě špatně,“ míní hejtman Mišák.
Přidávají se k němu další. „Kraje nebudou mít možnost podílet se přímo na rozvojových strategiích. Vše bude v rukou ‚komise MMR‘ a jí jmenovaných expertů. Dochází k potlačení role krajů,“ přisazuje si ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).
Realita je taková, že ani dosud, v pravidlech končícího programovacího období EU 2008 až 2013, neměli hejtmani přímý vliv na hodnocení kvality projektů, podle které se rozhoduje o dotacích. Krajští politici seděli v takzvaných výborech regionálních rad, které stanovovaly hranici dělící podpořené a nepodpořené projekty.
A přestože si krajští lídři našli cestu, jak přidělování dotací ovlivňovat, měl systém i svoje výhody. Pokud se odhlédne od těch problematických, regionální programy dokážou podle předpovědi ministerstva pro místní rozvoj vyčerpat celý objem evropských dotací. Rychlost by jim mohli závidět na celostátní úrovni ve vědě, životním prostředí nebo školství, kde je objem nevyčerpaných dotací největší. Celkově podle odhadů ministerstva pro místní rozvoj bude muset na konci současného programovacího období (které účetně nastává v roce 2015) vracet nejméně 60 miliard korun zpět do evropské kasy.
„A vlak nám ujíždí i teď. V době, kdy už jsme si měli říkat v regionech o peníze, ještě ani nevíme, jak to budeme dělat,“ kritizuje zlínský hejtman Mišák.
Přetahovaná o desítky miliard Podle ohlasů hejtmanů, které týdeník Euro oslovil, by bylo nejlepší zachovat předchozí systém regionálních operačních programů. Nyní už to ale není možné. Česko chce počet programů pro čerpání evropských peněz celkově zeštíhlit a kraje se musejí přizpůsobit.
Hejtmani tedy alespoň bojují o co největší zachování míry rozhodování v regionech. „Regionální rozvoj by neměl být realizován centrálně z Prahy. Karty jsou však nyní rozdány tak, že minulá vláda rozhodla o zrušení bývalých programů a přípravě jednoho společného regionálního programu,“ lituje šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.
Na téměř všech končících regionálních programech ulpělo podezření z korupce, což dává silný argument, proč držet regionální politiky stranou evropských peněz. Někdejšího ústeckého náměstka hejtmanky Pavla Koudu zadržela policie v září 2012. Spolu s ním vyslechlo obvinění dalších pět lidí z Regionální rady Severozápad kvůli ovlivňování toku dotací. Kouda pak musel odstoupit z kandidátky ČSSD pro krajské volby, kde byl za hejtmankou Vaňhovou na druhém místě. Následovala jeho cesta do vazby. Tam skončil i bývalý středočeský hejtman David Rath, který měl mimo jiné chystat zmanipulovanou opravu buštěhradského zámku. Kvůli potížím bylo pak zastaveno veškeré čerpání dotací z operačních programů a následovaly tvrdé kontroly a škrty.
Peníze bokem Systém rozdělování dotací v krajích bude mít ještě jednu novinku. Po vlastní koleji potečou do regionů peníze přes takzvané metropolitní oblasti, třeba hradecko-pardubickou, plzeňskou, brněnskou nebo ústecko-chomutovskou. „Vychází to z evropské legislativy, která se začala soustřeďovat nejen na zaostávající regiony, ale chce podpořit také území, kde je značný potenciál růstu. Jejich rozvoj by pak mohl na sebe navázat i slabší regiony,“ popisuje pardubický hejtman Martin Netolický. Přesto mají kraje pocit, že přicházejí o další možnost ovlivňovat tok europeněz do regionů.
Česká republika má v nadcházejícím programovém období k dispozici necelých 22 miliard eur (594 miliard korun). Z pohledu čerpání evropských peněz je však ČR nejhorší z celé EU. Loni nedočerpala až deset miliard korun. Letos hrozí, že přijde o dalších 24 miliard korun. l
Na co šly evropské peníze
Rozdělení peněz z evropských fondů
podle operačních programů
Operační program Částka Procento z celkové
(v mil. eur) částky pro ČR
OP Podnikání a inovace 4170 19,27
pro konkurenceschopnost
OP Životní prostředí 2565 11,85
OP Doprava 4696 21,70
IROP 4871 22,51
OP Výzkum, vývoj 2780 12,84
a vzdělávání
OP Zaměstnanost 2136 9,87
OP Praha – pól růstu ČR 202 0,93
OP Technická pomoc 224 1,03
Na téměř všech končících regionálních programech ulpělo podezření z korupce, což dává silný argument, proč držet regionální politiky stranou evropských peněz.
O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz