Špičkovému výrobci dopravní techniky může pomoci i Škoda Plzeň
Dlouho očekávaná bomba explodovala na kanadských trzích v úterý 4. března. Síla výbuchu překročila představy většiny makléřů. Po telekomunikačním gigantu Nortel se mezi strádající oficiálně zařadila i druhá chlouba byznysu: špička mezi výrobci dopravní techniky Bombardier ohlásila razantní škrty v hospodářských cílech a naznačila další možné potíže. Střepiny mohou zasáhnout i plzeňskou Škodu, která v lednu halasně uvítala spolupráci s Bombardierem jako cestu z krize …
Trh dává ruce pryč.
Firma se sídlem v Montrealu srazila odhad zisku na akcii téměř o polovinu – z původně očekávaných 81 centů maximálně na 45. To Bombardieru okamžitě podtrhlo nohy. Na burze v Torontu nastal zběsilý výprodej, při němž změnilo majitele 7,6 milionu akcií. Cena propadla o bezmála 10 procent. To vše nejen kvůli společností přiznané výrazně nižší šanci na cenných papírech vydělat, ale také kvůli nejasnému varování konkrétní čísla doprovázejícímu. Vedení firmy je totiž nuceno kvůli vleklým potížím leteckého průmyslu upravit systém účetnictví. Tvrdí, že to “povede k možnosti výrazných odpisů, které se sice nedotknou hotovosti, ale očekává se, že sníží zisk na akcii”. Jinými slovy ani popsaný volný pád zisku na akcii nemusí být konečný. Mluvčí Škoda Holdingu Karel Samec na tyto potíže reagoval slovy, že mu interní záležitosti jiné firmy nepřísluší komentovat, ale téměř jistě bude jejich vliv na vzájemnou spolupráci nulový. Opak nicméně může být pravdou. Bombardier také odtajnil předpokládaný prudký pokles toku financí z 1,3 miliardy dolarů na 800 milionů. Analytici soudí, že to může už velmi brzy vést k problémům s volnými prostředky na dluhy i na některé nové projekty.
Přichází dieta.
Skútry rodinného podniku zanechávaly stopy v kanadské divočině od 40. let minulého století. K nim se časem a za vydatné podpory vlády přidaly další produkty čtyř divizí, které společnost nafoukly do gigantických rozměrů. Nynější Bombardier je největším výrobcem kolejových vozidel na světě, ve výrobě letadel mu patří bronzový stupínek, vyrábí terénní turistické čtyřkolky a v neposlední řadě má i větev zaměřenou na finanční služby. To vše ve 24 zemích světa obstarává 80 tisíc zaměstnanců. Úctyhodná porce, jejíž růst se váže zejména ke vzedmutí světové ekonomiky v 90. letech. A právě tam ekonomové vidí počátky problémů: Bombardier tehdy přecenil síly i možnosti, nyní v době útlumu světového hospodářství jej proto čeká bolestná očista a zeštíhlení. Lednová zpráva o chystané spolupráci se Škodou proto může působit jako tempo proti proudu. Mluvčí dopravní divize Bombardieru Neil Harvey ale takové zdání pro týdeník EURO popřel: „Dohoda umožní Bombardieru důležitý vstup na velmi slibné trhy východní Evropy.“ Je přesvědčen, že tam se skrývá obrovský potenciál, který zanedbané železnice představují. Během deseti let proto Bombardier očekává, že společně se Škodou prodá v Čechách a na Slovensku sto lokomotiv.
Padající pilíř.
Největším strašákem vedení Bombardieru je nyní letecká divize postavená na malých strojích. Tento pilíř se zhroutil po prasknutí bubliny spojené s bezhlavými nákupy dot-com společností, definitivní ránu mu zasadily teroristické útoky 11. září 2001. Od té doby trh skomírá a letecká divize Bombardieru s ním. Důsledkem bylo i propuštění tří tisíc zaměstnanců, tedy deseti procent lidí pracujících v oboru, první březnový týden. Další zřejmě budou následovat: hledá se také kupec pro ontarijskou pobočku de Havilland, kdysi největšího soukromého zaměstnavatele v desetimilionovém Torontu. Důvody jsou přitom jasné: zakázky na letadla pro 50 až 100 pasažérů loni poklesly o 83 procent. Čtvrtina zakázek pro rok příští je v ohrožení vinou interní krize Delta Airlines. To vše vedlo montrealskou firmu k rozhodnutí změnit účetní standardy; dosud Bombardier náklady na výrobu letadla odvozoval od odhadu počtu prodaných strojů a nesledoval, kolik jednotlivé letadlo skutečně stojí. Pokud tedy firma neprodala plánovaný počet strojů nebo prodávala pod cenou, vznikla v účetnictví skrytá díra. Ta právě stojí za temným varováním o možnosti nepeněžních ztrát. Otázka, jak propastná mezera ve skutečnosti je, nyní nedává makléřům spát.
Koleje nejsou bez problémů.
„Problémy v oblasti výroby letadel přímo neovlivní běžné operace dopravního sektoru,“ tvrdí Neil Harvey. Dodává, že finanční potíže firmy neohrozí ani spolupráci se Škodou. To potvrzují také informace z Plzně, uvádějící, že firmy se už společně připravují na dvoumiliardový tendr Českých drah. Ty hledají dodavatele 20 elektrických lokomotiv. Z podobných soutěží přitom Bombardier letos už několikrát vyšel vítězně, namátkou v Lucembursku či americkém státě Massachusetts. Přesto divizi kolejových vozidel stále hrozí nevyjasněná situace kolem německého Adtranzu: od léta 2002 je údajně katastrofální stav této společnosti předmětem soudního sporu mezi Bombardierem a konsorciem Daimler-Chrysler, ve kterém jde o více peněz, než kolik Montreal za Adtranz zaplatil. Částku přesahující miliardu dolarů žádá Bombardier proto, že mu údajně původní majitel zatajil skutečný stav Adtranzu a firma se kvůli šetření antimonopolních úřadů nedostala k pravdě včas. Ať už je to fakt, či jde o vychytralý obchodní tah, pochybnosti o této akvizici podřezávají na pohled jedinou zdravou větev Bombardieru.
Černá skřínka.
Finanční oddělení Bombardieru znalo už před počátkem tohoto roku mnoho analytiků pod označením černá skříňka. Spekulace na účet firmy přiživil neobjasněný únorový odchod finančního ředitele skupiny Louise Morina. Toho vyhodil nový prezident Paul Tellier, který byl po provedení čistky v Kanadských národních železnicích požádán o důkladný průvan v montrealské firmě. Tellier, muž s dlouholetou politickou praxí, použil tradiční byrokratický postup: svést vše na předchozí režim a následně pořádně vyvětrat. Varování o nižších výnosech akcií a snížení odhadu volného kapitálu na konci fiskálního roku jsou toho zřejmě jen začátkem. Na počátku dubna totiž firma zveřejní výsledky hospodaření za loňský rok, přičemž už nyní je jasné, že poslední čtvrtletí přinese první červená čísla v historii. Na konci téhož měsíce vyprší dohoda, která umožňuje firmě vlastnit kapitál na úrovni 60 procent dluhů. Od té chvíle bude muset Bombardier disponovat kapitálem rovným dlužné částce. Ta pro celou skupinu dosahuje 13,3 miliardy dolarů. I proto už v lednu ratingová agentura Moody´s snížila svůj odhad schopností Bombardieru platit dluhy jen dva stupínky nad odpad. Do jaké míry při tom počítala další skryté hrozby v účetnictví firmy, jako jsou například papírové zisky penzijních fondů zaměstnanců, které snižují skutečné ztráty, je otázkou. Skutečností zůstává, že Bombardier bude potřebovat velmi brzo kupu hotovosti.
Čas zformovat řady.
„Jejich možnost půjčit si nové peníze bude omezená a čím dál dražší,“ varoval před časem analytik společnosti Acker Finley Peter Arender. I proto většina expertů očekává, že firma vydá emisi akcií, řádově v miliardové výši. To ovšem přijde v době agónie kapitálových trhů, která zápal investorů nakupovat výrazně ochlazuje. Někteří analytici proto očekávají spíše rozprodej částí skupiny, zejména pak možnost, že se Bombardier vzdá svého producenta rekreačních vozítek. Jistý je krok zpět a přeorganizování vnitřních řad, což už Tellier naznačil. Bombardier se teď musí soustředit zejména na svoji očistu. Analytici společnosti Merril Lynch předpovídají, že povede k dalšímu poklesu výnosnosti akcií i pro rok 2003; z 58 centů na kus firma predikuje pád až na 35. Škoda naopak potřebuje expandovat; nakonec to tak může být ona, která prostřednictvím společných projektů bude světovou jedničku tahat z bahna …