S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu lze očekávat zhoršení vztahů dvou největších ekonomik světa. Nový americký prezident se několikrát pustil do Číny, s kterou mají Spojené státy ohromný obchodní deficit. Panují obavy, že situace přeroste do obchodní války mezi oběma zeměmi. Na obou stranách Pacifiku by na to řada firem doplatila, jiné by ale profitovaly.
Několik dní po inauguraci Donalda Trumpa zůstává stále dosti nejasné, jak se pod 45. prezidentem USA promění americká zahraniční politika. Ochlazení vztahů se dá čekat s Čínou, do které se Trump několikrát tvrdě opřel. Obchod s asijskou zemí, v němž jsou USA v ohromném deficitu (dovoz skoro čtyřnásobně převyšuje vývoz), dle Trumpa krade Američanům pracovní místa. A neopomněl zmínit neférové čínské praktiky, k nimž lze zařadit kupříkladu oslabování měny nebo krádeže know-how firem a obecně neúcta k intelektuálnímu vlastnictví.
Ač je pro někoho americko-čínská obchodní válka nepravděpodobnou „černou labutí“, jiní vidí její riziko reálně. Po Trumpově inauguraci minulý týden vládní komunistické noviny Global Times napsaly, že Trumpův projev naznačil „velkou pravděpodobnost“ obchodních třenic mezi USA a Čínou. Během kampaně se Trump vyslovil pro 45procentní clo na dovoz z Číny, později však svůj výrok popřel. Tak vysoké clo by znamenalo pro Číňany ohromnou bariéru a zatřáslo by finančními trhy. Ochromený obchod mezi dvěma největšími světovými ekonomikami by dopadl na celý svět.
Z čínských firem by americké omezení čínského dovozu nejvíce zasáhlo výrobce elektroniky jako Lenovo nebo ZTE, domácích spotřebičů a oděvů. Tyto firmy jsou v USA nejvíce exponované, tvrdí analytici banky Credit Suisse oslovení agenturou Bloomberg. Americká elektronika (Apple, Dell nebo HP) by naopak mohla na ústupu čínské konkurence vydělat.
Čínské firmy nejvíce ohrožené protekcionismem USA | |
---|---|
Firma | Podíl tržeb v USA na celkových příjmech |
GoerTek (výrobce sluchátek) | 74 |
Regina Miracle (oděvy) | 71 |
Li & Fung (oděvy) | 62 |
WH Group (potraviny) | 61 |
Lens Technology (displeje mobilů) | 60 |
Výsledky analýzy banky Morgan Stanley, která zahrnovala společnosti z akciového indexu MSCI China a z hongkongských burz (Zdroj: Bloomberg)
I když Čína (oficiálně) proklamuje volný mezinárodní obchod, jak zdůraznil na nedávném Světovém ekonomickém fóru prezident Si Ťin-pching, na americký „obchodní útok“ by téměř jistě reagovala odplatou. Ilustruje to příklad z roku 2012, kdy k obdobnému konfliktu došlo s Japonskem kvůli teritoriálním sporům ve Východočínském moři.
V takovém případě by utrpěly americké firmy. A to mnohem více než u čínských protějšků. Skoro desetina amerických společností z indexu MSCI vydělává v Číně přes desetinu příjmů. Z čínských firem to mohou naopak říct jen dvě procenta.
Bojkot produktů z USA v Číně by ublížil výrobci oblečení Nike, automobilkám General Motors a Ford nebo klenotnictví Tiffany, tvrdí opět v Credit Suisse. V Číně by se tak otevřel větší podíl na trhu třeba pro domácí automobilku ZYD nebo výrobce sportovního oblečení Anta Sports. Ale také pro jiné zahraniční rivaly z Evropy, konkrétně Adidas či německé automobilky.
Americké firmy nejvíce ohrožené protekcionismem Číny | |
---|---|
Firma | Podíl tržeb v Číně na celkových příjmech |
Ambarella (výrobce polovodičů) | 90 |
Marvell (výrobce polovodičů) | 60 |
Genco Shipping (námořní přeprava) | 55 |
Diana Shipping (námořní přeprava) | 55 |
Výsledky analýzy banky Morgan Stanley, která zahrnovala společnosti z akciového indexu MSCI USA (Zdroj: Bloomberg)
Čtěte dále: