Obličej v titulku sice křičí hrůzou, ale skoro polovina lidí to tak podle vědců nevidí. Moderní obrázkové písmo je prostě zmatek
Počet mezinárodně kodifikovaných piktogramů zvaných emodži (z japonského slova pro obrázek) letos dosáhl 1282. Téměř o pět stovek tak přesáhl počet známých egyptských hieroglyfů. Jenomže na rozdíl od několika málo emotikonů, které již třicet let úspěšně plní svou základní funkci, totiž zprostředkovávat emoce ukryté v textu, se logogramům původem z Japonska sloužit podobnému účelu spektakulárně nedaří.
Na popularitě emodži to nic neubírá, protože z nich lze – stejně jako v případě hieroglyfů nebo třeba čínského písma – sestavovat celé věty, jež v určitých společenstvích působí kromobyčejně „cool“. Jako příklad uveďme obrázkovou větu zachycenou BBC, která potvrzuje závěr výzkumníků ze slovinského Mariboru, totiž že teenageři si s původní ideou tvůrců emotivních obrázků příliš nelámou hlavu. Klidně použijí obličej, který nápadně připomíná obraz Křik od Edvarda Muncha, pro veskrze radostné sdělení: .
Dotazník Univerzity v Minnesotě pro změnu ukazuje, jak jedno a totéž emodži od různých rem mohou respondenti hodnotit zcela rozdílně (viz graf). Obrázek de novaný mezinárodní normou Unicode jako „zubící se obličej s usměvavýma očima“ v provedení Applu vnímá – v tomto případě celkem logicky – mnohem více lidí negativně než pozitivně. U jiných rem je to ale naopak. Potíž nastává, když třeba majitel zařízení Googlu Nexus pošle zubící se obličej na telefony jiných značek: vlastník Samsungu v tako vém případě spatří, zatímco na displeji iPhonu se objeví . Výsledkem tak může být pěkná .
NEUMÍME ČÍST EMOCE
Jak upozorňuje server Quartz, emotikony a po nich emodži se dočkaly v moderních časech takové obliby hlavně proto, že lidé trpí notoricky nízkou schopností identiFIkovat emoce v psaném textu. Studie Univerzity v Illinois před deseti lety prokázala, že pocity typu sarkasmu bývají správně rozpoznány jen v 56 procentech případů. Lidé jsou tak ve čtení emočně komplexních sdělení jen o málo úspěšnější než náhoda či roboti – přesněji řečeno o šest procent.
Zároveň svou schopnost interpretace cizích emocí chronicky přeceňují, což činí z posílání cituplných či sarkastických vzkazů mimořádně riskantní podnik. Potvrdit to může kdokoli, kdo se někdy pokusil zformulovat milostný dopis. Emotikony, jejichž rozšíření v elektronické konverzaci se datuje do první poloviny 80. let, měly neverbální dorozumívání přiblížit ve srozumitelnosti verbálnímu. Alespoň zpočátku se zdálo, že se to daří. Každý vtípek či smutek byl jednoduše doprovázen znakem pro radost či smutek .
Jenže příchod emodži, která jako první začali používat japonští mobilní operátoři, vše zkomplikoval. Mimo jiné proto, že v digitální komunikaci jich je jednoduše moc. Jen uživatelé Twitteru loni rozeslali deset miliard obrázkových zpráv. Nějaké to emodži obsahuje zhruba každý druhý vzkaz na Instagramu. V naprosté většině jsou emodži „pozitivní“, přičemž jedním z důvodů podle Univerzity v Mariboru může být, že pozitivní tweety jsou přeposílány mnohem častěji než negativní.
A dokonce i ty, které jsou považovány za negativní, byly často myšleny jako pozitivní (viz „emodži s matoucím obsahem“).
Emodži s námi zřejmě zůstanou, jakkoli mohou být v současnosti v seriózním projevu ještě vnímána jako (řekněme dětinská forma komunikace). Naznačuje to více než 400 odborných studií, které o nich v minulém roce vyšly. Časem bude dost možná každý, kdo je dosud nepoužívá, považován za (mimozemšťana).
Emodži alias moderní hieroglyfy
Údaje o pocitových hodnoceních jsou v procentech
10 NEJPOUŽÍVANĚJŠÍCH EMODŽI
Název podle Unicodu Počet
obličej se slzami štěstí 14 622
velké srdce 8 050
malé srdce 7 144
obličej s očima ve tvaru srdce 6 359
nahlas plačící obličej 5 526
obličej posílající polibek 3 648
obličej s usměvavýma očima 3 186
gesto „o. k.“ 2 925
dvě srdce 2 400
tleskající ruce 2 336
10 NEJ EMODŽI S PŘEVÁŽNĚ NEGATIVNÍM VÝKLADEM
Název podle Unicodu Počet
unavený obličej 1 808
znuděný obličej 1 385
zamyšlený obličej 1 205
šklebící se obličej 756
pistole 604
zklamaný obličej 532
unavený obličej 467
lebka 456
zmatený obličej 340
obličej bez výrazu 299
10 EMODŽI S MATOUCÍM OBSAHEM
Název podle Unicodu Počet
obličej křičící hrůzou 1 130
rdící se obličej 846
plačící obličej 749
spící obličej 718
ospalý obličej 482
obličej se studeným potem 462
zklamaný obličej s výrazem úlevy 341
obličej s výrazem triumfu 327
smutný obličej se studeným potem 302
neutrální obličej 270
EMODŽI VZNIKLÁ NEJSPÍŠ KE ZMATENÍ NEPŘÍTELE
Název podle Unicodu Počet
studený pot 252
osoba se zdravotnickou maskou 246
hromada výkalů 229
žena s ušima zajíčka 211
„točí se mi hlava“ 121
pozor, mimozemšťan 105
osoba v hlubokém úklonu 83
černý diamant 61
myšlenková bublina 60
prasečí nos 22
Zdroj: Převzato z lexikonu 751 emodži, který sestavila Petra Kralj Novaková a její kolegové z Univerzity v Mariboru. Emodži (neboli grafické emotikony) extrahovali z celkem 1,6 milionu tweetů ve 13 evropských jazycích.
Pocitový obsah (negativní, neutrální či pozitivní) přiřazoval vzorek 83 hodnotitelů.
ZUBÍCÍ SE SMAJLÍK
Jak hodnotí lidé emodži, které Unicode definuje jako „zubící se obličej s usměvavýma očima“, znázorněné různými firmami
Podle Unicode.org. Unicode
je mezinárodní norma, která
každému písemnému znaku či
textovému elementu přiřazuje
digitální
kód, co umožňuje
kompatabilitu různých
počítačových systémů.
Lidé jsou ve čtení emočně komplexních sdělení jen o málo úspěšnější než náhoda či roboti. Zdroj: Převzato ze studie Hannah Millerové a jejích kolegů z Univerzity v Minnesotě, zveřejněné letos v dubnu. Zakládala se na online dotazníku, který vyplnilo 226 studentů, převážně muži.
O autorovi| (Lubomlr) Heger, heger@mf.cz