Málokterá činnost je tak riziková jako malé a střední podnikání. Na tom se shodují všichni finanční experti. Podnikatelé samotní ovšem tuto skutečnost často nedoceňují. Před loňskými Vánocemi se v Brně udála kuriózní pojistná událost. Na prostranství před jedním z tamějších hypermarketů si rozložil stánek prodejce zábavní pyrotechniky.
Málokterá činnost je tak riziková jako malé a střední podnikání. Na tom se shodují všichni finanční experti. Podnikatelé samotní ovšem tuto skutečnost často nedoceňují.
Před loňskými Vánocemi se v Brně udála kuriózní pojistná událost. Na prostranství před jedním z tamějších hypermarketů si rozložil stánek prodejce zábavní pyrotechniky. Obchody nešly, a tak se vietnamský obchodník rozhodl pro originální reklamní kampaň - aby přesvědčil potenciální zákazníky o kvalitě nabízeného zboží, odpálil několik světlic. Bohužel nešťastným směrem -jedna z nich skončila na střeše hypermarketu, aniž by si toho někdo všiml. Za pár okamžiků od světlice chytila střešní krytina (což stále zůstalo bez povšimnutí) a pak se oheň šířil dále. Celková škoda: 60 milionů korun.
Marketingově zdatný, ale nepříliš opatrný obchodník zmizel, a nikdo ho nikdy nevypátral. Pokud by ovšem podobně katastrofickou reklamu realizovala seriózní firma, náhrada takto způsobené škody by jí nejspíš zlámala vaz. Pokud by nebyla pojištěna na škody vyvolané jejím provozem a zaměstnanci. „Jako pro jiné je i pro podnikatele samozřejmě velmi důležité pojištění majetku, ale stejně tak musejí pojistit i svou činnost,“ říká Michal Neuwirth, vedoucí úseku pojištění malých a středních podniků v pojišťovně Kooperativa. Právě v této oblasti ale má segment SME nemalé dluhy. Už jen málo podniků sice nemá žádnou pojistku (některé typy pojistek jim ostatně ukládá platná legislativa), ale podle odborníků ani zdaleka nepokrývají všechna rizika, která jsou s podnikatelskou činností spojena. Příčin je více, hlavní je neefektivní šetrnost na straně pojistníků i pojištěných. „Hlídání“ nákladů je zvláště pro začínající podniky jednou ze základních priorit, nicméně pro oblasti pojištění přísloví „kdo šetří, má za tři“ není tím nejvhodnějším přístupem. Na druhou stranu není nutné platit více, než je třeba. Na trhu vládne slušná konkurence, liší se sazebníky, různé složení mají pojistné „balíčky“. A není tajemstvím, že větší klienti mohou počítat i se slevami. Při sjednávání pojistky by tedy podniky měly postupovat spíše podle přísloví „dvakrát měř, jednou řež“. V první řadě by měly změřit všechna existující rizika a teprve v druhé náklady na jejich pojištění.