Námořní doprava tvoří jen pětinu výkonů, říká ředitel Wronka
Akciová společnost pro námořní dopravu a mezinárodní zasilatelství Čechofracht patří k firmám, které se v žebříčku Sdružení CZECH TOP 100 objevují pravidelně. Zároveň se umísťuje na předních místech v soutěží o nejlepší výroční zprávu. Otázky řediteli Čechofrachtu Leškovi Wronkovi položil bankéř Jan Struž, předseda Sdružení CZECH TOP 100.
STRUŽ: Čechofracht úspěšně přežil éru bývalých podniků zahraničního obchodu. Co jste z té doby zdědili? WRONKA: Jako investoři, kteří přišli do Čechofrachtu, jsme získali dva základní poznatky. Shledali jsme, že Čechofracht má natolik konzervativní firemní kulturu, že se všechny činnosti zachovaly v takřka nezměněné podobě a nedošlo k masovému odchodu klientů, zaměstnanců a rozbití vnitřní struktury. Na druhou stranu v důsledku tohoto faktu nebyla společnost připravena na změny, které jsme jako investoři chtěli uskutečnit. Za největší úspěch našeho pětiletého působení v Čechofrachtu považuji právě pozitivní přesun v chápání slova „změna“ mezi pracovníky firmy. Čechofracht nepatří k nejmladším firmám z hlediska věku pracovníků, průměrný věk ve firmě je něco přes 40 let, ale v praxi jsme si ověřili, že většina zaměstnanců není natolik stará, aby navrhované změny nedokázala přijmout. A zároveň již pracovníci měli dost odborných schopností a zkušeností, aby kvalitně působili i v nových podmínkách. To nám umožnilo projít řadou změn od informačních systémů přes restrukturalizaci portfolia služeb až k nové struktuře zákazníků. Tento proces se nijak neprojevil v tvorbě zisku a umožňuje nám i pravidelně splácet naše závazky a zlepšovat kredibilitu firmy. Právě z tohoto důvodu si vážím zaměstnanců Čechofrachtu, že dokázali přijmout změny jako jedinou možnou záruku budoucího stabilního rozvoje firmy.
STRUŽ: Neuvažovali jste jako investoři o dalších akvizicích, které by rozšířily činnosti, jimž se věnujete například z hlediska vlastního zajištění dopravy? WRONKA: Určitě ne. Jsme jednoznačně spediční firmou a nikdy jsme neměli ambice provozovat třeba obrovský autopark. Snažíme se zefektivnit spolupráci s partnery ať již formou dlouhodobých pronájmů specializovaných dopravních prostředků, tak také zúžením počtu partnerů a zavedením určitých „aliančních“ prvků do naší spolupráce.
STRUŽ: V názvu firmy je na prvním místě námořní doprava. Jaký objem z vašich výkonů dnes představuje? WRONKA: Tvoří zhruba dvacet procent našich výkonů a tento prostor se zužuje s dravým nástupem přístavních speditérů i samotných přístavů. Soustřeďujeme se na dvě základní oblasti služeb. Jednou je silniční doprava s návazností na skladování, logistiku a sběrnou službu, druhou železniční přeprava a navazující služby.
STRUŽ: V obchodním rejstříku se u vaší firmy objevují známá jména, jako Jiří Babiš nebo Jiřina Čalfová. Je to důkazem hlubších vazeb? WRONKA: Jiří Babiš není v příbuzenském vztahu k Andreji Babišovi, generálnímu řediteli holdingu Agrofert. Paní Čalfová je manželkou bývalého premiéra a pracuje u nás jako šéfka právního odboru již tři roky.
STRUŽ: Zaregistroval jsem vás také jako skladatele v oblasti populární hudby. WRONKA: Je to můj koníček. Jsem autorem písniček pro Helenu Vondráčkovou, Karla Gotta, v poslední době i pro Báru Basikovou.
STRUŽ: Vaše postavení bylo v minulosti monopolní i na Slovensku. Jakou máte nyní pozici na tomto trhu? WRONKA: Tam funguje Slovfracht Slovakia. To je firma, která vznikla z původní pobočky Čechofrachtu na Slovensku. V roce 1997 management této pobočky převedl veškeré aktivity na nově vytvořenou firmu v souvislosti s prodejem Čechofrachtu Československou obchodní bankou. Postup vedení naší pobočky je předmětem žalob z naší strany, které v současnosti na Slovensku projednává Nejvyšší soud SR. Prozatím jsme byli donuceni zřídit na Slovensku novou firmu – Čechofracht SK v Bratislavě, ale bude nám dlouho trvat, než získáme původní postavení.
STRUŽ: Jaká je vlastnická struktura akcionářů Čechofrachtu? WRONKA: Nejvýznamnějšími vlastníky Čechofrachtu jsou v dnešní době jednak společnost Eurofracht s 61 procenty akcií a jednak původně Coutts Bank, jejíž podíl 21 procent nedávno převzal René Holeček jako soukromá fyzická osoba. Za Eurofrachtem stojí londýnská firma Skiross Shipping, dlouhodobě působící ve spedičních službách. Ta má zájem svůj podíl v Čechofrachtu dále navýšit a akcionářsky konsolidovat.
STRUŽ: Jakou nejzajímavější zásilku jste přepravovali? WRONKA: Nevozíme atraktivní zásilky, jako třeba zlato, soustřeďujeme se na suroviny, železo. V oblasti sběrné služby vozíme téměř vše od špendlíků až po oblečení. Co ale téměř nepřepravujeme, jsou potraviny. I když právě tady mě napadá zajímavá výjimka: vozíme téměř všechny banány, které se na území naší republiky prodávají, protože jsme přepravcem společnosti Chiquita.