LIKVIDACE ŠKOD - Zdokumentovat a pak teprve uklidit, ale pokud možno nevyhazovat! To je podle pojišťoven hlavní zásada pro úspěšné vyřízení pojistné události.
Postihla vaši firmu živelná pohroma? „Snažte se zabránit zhoršování následků již vzniklé pojistné události, i když s tím budou spojené případné další finanční výdaje. Pojišťovna vám tyto náklady proplatí v rámci pojistného plnění,“ doporučuje Václav Bálek z České pojišťovny.
Potřebujete-li začít bezodkladně s úklidem zasaženého místa ještě před příchodem likvidátora, není to problém. Ze všeho nejdříve ale vše vyfotografujte. Zničené věci nevyhazujte a pokuste se je uchovat do té doby, než si je likvidátor osobně prohlédne.
„Pokud se jedná o trestný čin, tak nejjednoduššího a nejrychlejšího vyšetření ze strany policie a potažmo vyplacení peněz od pojišťovny se dočkáte, budete-li schopni potvrdit existenci všech odcizených a poškozených předmětů. Také musíte dokázat, že vaší firmě patřily. Ideální je doložení jejich hodnoty účtenkami, záručními listy nebo znaleckými posudky,“ říká Bálek. Pokud takovou dokumentaci nepředložíte, ať už proto, že ji zničil živel nebo odnesl zloděj, pojišťovna si s tím poradí i tak. Jen jí to bude možná o něco déle trvat. Rychlost vyřízení škodní události závisí totiž v první řadě na rychlosti předložení všech potřebných dokladů a jejich úplnosti.
Podělte se s pojišťovnou o špatné zprávy
To, že se vám stala škoda na majetku, oznamte své pojišťovně co nejdříve. Zatím nejčastějším způsobem nahlášení pojistné události je zřejmě písemná forma na příslušném tiskopise. Ten získáte buď přímo na pobočce, kde vám ho nejspíše pomohou i vyplnit, nebo si ho můžete vytisknout z jejích internetových stránek, vyplnit a spolu s doklady poslat poštou na danou adresu. Některé pojišťovny nabízejí na svých stránkách on-line formuláře. A víc nic – ani cesta na poštu, ani osobní návštěva pobočky pojišťovny už nejsou nutné.
Nejrychlejší a nejpohodlnější způsob oznámení pojistné události je jeden jediný telefonát. Pojišťovnu totiž můžete o škodě informovat bezprostředně po jejím vzniku. Nemusíte chodit osobně na pobočku, zjišťovat její otevírací dobu a rušit domluvené schůzky.
Domluvte se s likvidátorem
Ať už pojistnou událost zaregistrujete jakýmkoliv způsobem, bude v systému pojišťovny zaevidována a bude jí přidělen likvidátor. Ten by vás měl co nejdříve kontaktovat a domluvit si s vámi termín své návštěvy. Likvidátor provede prohlídku poškozeného místa nebo předmětu a zároveň vyčíslí výši škody. Připravte si seznam poškozených věcí včetně údajů o jejich ceně a stáří. Není nic jednoduššího než sáhnout po obálce, kde máte vše uloženo z doby, kdy jste věci pořídili a pojistili. Zápis o pojistné události si pozorně přečtěte a teprve poté podepište. Pokud likvidátor nevypočte výši plnění hned na místě při první návštěvě, měl by vás informovat o tom, jak s vámi bude projednávána výše plnění. K seznámení s výší plnění a k jejímu podpisu můžete být pozváni na pobočku pojišťovny nebo vás likvidátor navštíví ještě jednou.
„Po zaregistrování pojistné události, zpravidla telefonicky, pojišťovna vyšle mobilního technika, který je jakousi prodlouženou rukou likvidátora. Tomu poškozená firma předá veškeré informace a dokumenty, on škodu zdokumentuje a informace pošle k výpočtu do centra likvidace České pojišťovny. Likvidátor ji kontaktuje pouze v případě nějakých nesrovnalostí,“ vysvětluje ředitel odboru likvidace neživotního pojištění Radim Nekov. Česká pojišťovna pak rovnou zašle informativní dopis, ve kterém oznámí výši již vyplaceného plnění.