Po roce a půl na dopravě je Dan Ťok jednoznačně zralý na výměnu. A tentokrát, prosíme, za někoho schopného
Oslavovaný manažer Dan Ťok, odborník podle střihu ANO, co maká a není politik, má problém. Jde o dálniční mýto. Má ho už dlouho a dlouho není schopen ho vyřešit. Jen se teď dostal trochu pod tlak, když socialistický ministr vnitra Chovanec vrací babišovcům kauzu s reorganizací policie.
Jasně, smlouva s Kapschem fakt není pro stát ideální a najít bez porušení zákona či smlouvy nového provozovatele je dost obtížné. Kdyby to nebylo obtížné, tak normální tendr dávno proběhl, protože pro státní úředníky není nic zajímavějšího než dělat miliardové tendry. Proč tomu tak je, musí být asi každému jasné.
Mýto bylo malér už ve chvíli, kdy Ťok usedl do svého křesla, což je již rok a sedm měsíců. To je celkem dost dlouhá doba na to, něco vymyslet a udělat.
Ale bohužel náš supermanažer na dopravě nám trošičku selhal a tak nějak to zkusil po vzoru svých předchůdců nechat vyhnít. A ono to vyhnilo. Jen ta hniloba může přijít daňové poplatníky na nějakých osm miliard ročně. Nápad, se kterým přišel na vládu, je podle všeho právně vadný a neuskutečnitelný. To s ním ale nemusel čekat těch skoro dvacet měsíců.
Sled Ťokových kroků je přitom až famózně absurdní. Nejprve zrušil tendr na poradce pro soutěž o mýto svého předchůdce Prachaře, jehož vítězem byla společnost Arthur D. Little s cenou 24 milionů.
Založil státní firmu, která to měla dělat místo externího poradce. Tu vzápětí zrušil a vybral jako poradce společnost Deloitte za 52 milionů. To mu vzápětí zatrhl ÚOHS. A ve finále chce bez soutěže na tři roky svěřit výběr mýta zase firmě Kapsch. To je ale zjevně v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Obvyklá výmluva na časovou tíseň už nefunguje, když si tu tíseň způsobí úřad vlastní dlouhodobou nečinností. Záložní plán, co se stane, když ani tento pokus neklapne, neexistuje ani půl roku před vypršením smlouvy s Kapschem.
ČSSD se chová celkem logicky, když využívá podobně, jako to dělá Babiš, slabého místa svého koaličního partnera. A Ťok je hodně slabé místo. Asi nejslabší v celé vládě. Tendry jeho úřadu se běžně ruší. V případě espézetek to bylo už dvakrát. Jeho úřad, který drží akcionářská práva v Českých drahách, si navzdory veškeré ekonomické logice hodlá pořídit za peníze z EU vlastní vlaky a půjčovat je soukromým dopravcům atd.
Vrabci po těšnovských střechách si pak cvrlikají, že důležité věci, jako třeba převod nádraží z ČD na SŽDC a jejich opravy za miliardy či prohranou arbitráž se Škodou Transportation neřeší ministr, ale sehraný tandem – šéf poslanců ANO Faltýnek a náměstek/šíbr Milan Feranec – u kafe někde na tenise v Prostějově.
Možná někoho překvapí taková manažerská neschopnost bývalého šéfa stavebního gigantu Skanska. Její zaměstnanci však tím, že Ťok neví, co se mu děje pod rukama, překvapeni zřejmě dnes tak nejsou. A spoustě z nich se nejspíš ulevilo, když odešel s gloriolou bojovníka proti korupci v českém stavebnictví dělat pořádek na ministerstvo dopravy.
Jaké jsou výsledky tohoto dělání pořádku, je zcela zjevné a Ťok je členem vlády bezkonkurenčně nejzralejším na výměnu. Chovancův atak ale bude mít nejspíše zcela opačný účinek. Babiš svého ministra bude muset držet zuby nehty, aby neshodil celou svou partaj. A to až do hořkého konce, na němž se to mýto opravdu přestane vybírat. Od socialistického ministra vnitra je to docela mazaná politická taktika, nicméně z hlediska daňového poplatníka to není úplně ideální. Ono by to fakt chtělo, aby si na to ministerstvo dopravy sedl někdo alespoň trochu schopný.
O autorovi| Pavel Páral, paralp@mf.cz