Ač se po setkání vláda snažila prodat své sdělení, že se bude snažit vycházet vstříc německým investorům, důležitá zpráva se skrývá v jiné větě Bohuslava Sobotky. Mimochodem oznámil, že klíčová část severočeské dálnice D8 bude dokončena o dva roky později než dosud tvrdilo ministerstvo dopravy.
Nekonečná stavba D8 je průšvih a její poslední nedokončený šestnáctikilometrový úsek je esencí toho průšvihu. Když se přes něj sesunul obří svah hlíny u severočeských Prackovic, ukázalo se, že o varováních ministerstvo dopravy léta vědělo, ale přiklonilo se ke spíše ojedinělému názoru, který říkal, že tudy vést dálnice bezpečně může.
K sesuvu došlo v červnu 2013, tedy v době, kdy už měl úsek tři roky sloužit řidičům (se stavbou se začalo v roce 2007). Fabulace pokračovaly dál a dál a termín dokončení se beztrestně posouval. Naposledy se ministři dopravy, financí a životního prostředí byli na nedokončené části dálnice podívat letos v lednu a od té doby platí teze, že rok 2016 je konečným termínem.
Šest mrtvých ročně
Jenže byla to opět fikce, jak ukazuje poslední prohlášení Bohuslava Sobotky. V roce 2018 to už bude jedenáct let, co se část dálnice o délce 16,4 kilometru staví. Kvůli průtahům musely být už staženy i evropské dotace.
Poslední nehotový kus je důležité dokončit proto, že kamiony ucpávají původní silnici, ničí život ve vesnicích, a komplikují provoz. ČVUT a Ústav soudního znalectví mají studii, podle níž pouhý rok nedokončení dálnice znamená na silnicích v okolí šest usmrcených, 14 těžce zraněných a 90 lehce zraněných osob.
Ano, lze se přít, jestli průtahy způsobili ekologičtí aktivisté nebo stát, na jehož přešlapy celou dobu upozorňují. Ale tenhle pomník ostudy nám nikdo neodpáře.
Čtěte další komentáře Petra Weikerta: