Řeč našeho těla ovlivňuje, jak nás druzí vnímají. Signály, které podvědomě vysíláme, mohou rozhodnout i o úspěchu či neúspěchu obchodního jednání.
Foto: Profimedia
Většina úspěšných manažerů jen těžko akceptuje někoho, kdo není schopen se profesionálně prezentovat. „Řeč těla je ve většině případů prvním sítem, kterým jak uchazeči o práci, tak potenciální obchodní partneři procházejí. Pokud nejste dostatečně profesionální ve vaší řeči těla, je velmi pravděpodobné, že se dále nedostanete,“ konstatuje Michal Kopřiva, jednatel vzdělávací agentury TOP C. Jako jednoduchý příklad uvádí pracovní pohovor. „Je pochopitelné, že na vypsanou pozici se hlásí uchazeči, kteří mají požadované odborné zkušenosti. Váš potenciální zaměstnavatel se tedy bude ve velké části přiklánět k tomu, jak jste na něj zapůsobili, jak profesionální jste byli ve vašem vystupování, tedy právě k řeči těla,“ přibližuje Kopřiva.
Hlídejte si kružnice
O správném držení těla, profesionálním stisku ruky či dostatečném očním kontaktu byla řeč minule. K tomu všemu je při pracovních jednáních nutné dodržovat ještě další zásady. Jednou z těch hlavních je nelhat. Pokud lžeme, řeč těla je v rozporu se slovy a náš protějšek to často, byť nevědomě, vycítí.
Dalším důležitým pravidlem je zachování „profesionálního odstupu“ od člověka, se kterým jednáme. Od klienta či obchodního partnera bychom měli udržovat vzdálenost na podání ruky. Je to zóna, kterou můžeme zhruba ohraničit kružnicemi o poloměrech 60 a 120 centimetrů. Jestliže se příliš vzdálíme, působíme chladně a arogantně. V opačném případě narušujeme intimní zónu druhého.
Když dojde hlas
Správným tónem se dá sdělit cokoliv, špatným nic. Podle Tiziana Bruna a Gregora Adamczyka, autorů knihy Řeč těla, závisí 38 procent úspěchu komunikace na hlase a technice mluvení. Hlas je velmi přesným barometrem nálady. Když jsme nejistí, naše dýchání je ploché a krátké. Proto se snadno zarazíme a náš hlas působí bezmocně. S tím, jak se nejistota prohlubuje, případně i nastupuje strach, nám hlas může začít přeskakovat i krátkodobě úplně selhat.
Tichá řeč a rozechvělý hlas vypovídají o nejistotě, příliš hlasitý projev naznačuje vnitřní napětí. Naopak klidný a jasný hlas vyjadřuje suverenitu a pevné stanovisko. Je-li hlas melodický, „ladí“ i informace v uších posluchače. Živý projev, při kterém člověk mění tempo a hlasitost a obměňuje důraz a melodii hlasu, vyvolává u posluchačů různé emoce. Dokáže přesvědčit, nadchnout, dojmout, zkrátka zaujme.
Jak trénovat příjemný hlas:
• Počítejte svým běžným způsobem řeči a středně silným hlasem od jedné do deseti.
• Počítání opakujte a postupně zpomalujte. Začněte protahovat samohlásky, až budete počítat velmi pomalu.
• Nyní jste dospěli k vlastnímu tónu vašeho hlasu. Několikrát toto cvičení opakujte a snažte se vštípit si vlastní tón hlasu do paměti.
• Jako další možnost můžete opakovaně vyslovovat „mmmmmmm“, jako když chcete vyjádřit, že vám něco chutná. Tím opět najdete váš vlastní tón hlasu.
Šaty dělají úspěšného člověka
Že na vzhledu nezáleží? Hloupost. Vlasy, účes, vousy, obličej, zuby, ruce, nehty, vůně – to vše je nesmírně důležité pro to, abychom udělali dobrý dojem a předávali ty správné signály. „Obzvláště u pánů je velmi často podceňována investice do kvalitního parfému, přestože čich je jedním ze tří nejdůležitějších smyslů při vnímaní druhých,“ upozorňuje Kopřiva. Jedním z nejvýraznějších a nejdůležitějších signálů řeči těla, především při prvních setkáních, je styl oblékání. Rozhodně se ho proto nevyplácí podceňovat.
Učte se od alfa samců
Pokud chcete zlepšit vaše schopnosti a dovednosti v oblasti řeči těla a již jste se rozhodli navštívit nějaký kurz, věnujte pozornost osobnosti trenéra a pokud možno se s ním setkejte dříve, než za školení zaplatíte. „Bohužel se ve většině případů stává, že právě tento údajný odborník na řeč těla by sám nějaký kurz potřeboval. V mnoha případech se tréninky zvrhnou k analýze různých fotografií s příslušnými gesty a není brán v potaz lidský faktor,“ popisuje Kopřiva. Správného trenéra je podle něho možné zahrnout do kategorie „alfa samců“. Musí to být jedinec, kterého ostatní přirozeně uznávají a následují.