Menu Zavřít

Kečupovému králi se daří

6. 9. 2008
Autor: Euro.cz

Heinz je na skvělé cestě, částečně díky nadvládě sójové omáčky v Indonésii

Když H. J. Heinz zveřejnil 21. srpna 12procentní růst výdělků za první čtvrtletí, bylo snadné za touto dobrou zprávou vystopovat kečup. Více Američanů se nyní stravuje doma (jedí-li Američané v restauracích, dávají si spíše hranolky), takže se desetimiliardové vlajkové lodi potravinářské společnosti vede skutečně dobře; nárůst prodejů je celosvětově osm procent.

Ale nejžhavější značkou Heinzu je v těchto dnech hustá sójová omáčka s názvem ABC. Asijská značka, která zahrnuje také několik vedlejších produktů, jako je sirup do nápojů a chilli omáčka, zaznamenala 44procentrní nárůst prodejů za minulý rok. Byla vytvořena v sedmdesátých letech minulého století a Heinz ji koupil v roce 1998. ABC se pod Heinzem ztrojnásobila a nyní je druhou nejrozšířenější značkou na světě, pokud jde o sójovou omáčku (po japonské značce Kikkoman). Je také známou značkou na rozvíjejících se trzích. Jde o zboží, které tvoří 15 procent obchodů firmy Heinz. Generální ředitel William R. Johnson předpokládá, že do roku 2003 vzroste na 20 procent. Díky balení, marketingu, chuťovým vlastnostem a distribuci měla ABC za poslední rok více než 200 milionů dolarů zisk v prodejích, z nichž většina proběhla v Indonésii.

Zatímco s 1,6 miliard dolarů sotva drží krok se značkovým kečupem, ukazuje úspěch ABC, proč nyní Heinz vyřazuje konkurenty v podobě Kraft Foofs, Kellogg a Campbell Soup jak v růstu prodejů, tak i v ceně akcií. Od nálepky podceňované firmy, která nevydělává, od firmy, která před dvěma lety musela svádět souboje s aktivistickým investorem Nelsonem Peltzem, se začíná Heinz rozvíjet do podoby jednoho z největších inovátorů svého odvětví. Za poslední roky uvedl na trh 200 nových výrobků, například snídaňové sendviče Smart Ones a Ore-Ida, šťouchané brambory určené k přípravě v mikrovlnné troubě. Zároveň se Heinz agresivně vrhl se svými produkty na nové trhy. Potravinářství trpí poklesem cen akcií v důsledku rostoucích cen komodit a celkového ekonomického poklesu, Heinz je na tom o 20 procent lépe než v minulých letech. „Evidentně se jim daří spousta věcí v pravou chvíli,“ říká Mark Baum, který vede spotřebitelskou sekci společnosti Diamond Management and Technology Consultants.

Podívejme se například na ABC. Chris Warmoth, který vede asijsko-tichomořské podniky Heinzu, poznamenává, že „téměř všechny domácnosti v Indonésii používají ABC“. Neponechává mnoho prostoru k podpoře růstu prodejů sladké sójové omáčky neboli kecap manis. Společnost tedy zavedla nové produkty a pokusila se ve větší míře povzbudit spotřebitele využitím „kulinářské akademie“, kde šéfkuchaři přicházejí s novými recepty podle ABC. (Navíc se spotřebitelům nabízejí nealkoholické nápoje s použitím sirupů s různými příchutěmi od výrobce ABC, které jsou určené k příležitosti muslimských oslav ramadánu začínajícího prvního září.) Heinz přidal k lahvičce sójové omáčky také nový omáčník a zavedl lehčí plastikové sáčky – praktické zboží určené většině Indonésanů, kteří skladují své potraviny doma.

NOVÉ PRODUKTY, NOVÉ HRANICE

I přes veškeré tyto procesy, Heinzova inovační mašinérie ještě nejede na plné obrátky. Společnost založená v Pittsgburghu za svými kolegy poněkud zaostává v tom, že za produkty, uvedené na trh v posledních třech letech, získává z prodejů pouze jedenáct procent, uvádí Sanford Bernstein, senior analytik u Alexie Howardové. Ale náskok rychle dohání. „Tato společnost byla celou dekádu bez skutečných inovací,“ říká Howardová. Nyní je Heinz při vývoji produktů mnohem silnější.

bitcoin_skoleni

Jedním symptomem měnící se kultury pod vedením generálního ředitele Johnsona je, že dobré nápady z regionů ve stoupající míře putují po celé planetě. Například sáčky se sójovou omáčkou již byly k vidění u brand managerů Heinzu v Rusku. Co se toho týče, přijala ABC z Evropy snadno otevíratelné konzervy se sardinkami. A ABC nyní protlačuje jeden nový exotický produkt do indonéských domácností. Jmenuje se kečup.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc. BusinessWeek Přeložila: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?