Před dvanácti lety začaly kvůli drahé ropě zavádět aerolinky na celém světě palivové příplatky, které chtěly zrušit, až cena ropy opět klesne. V současnosti jsou ceny ropy dokonce nižší než v roce 2004, ale palivový příplatek stále u řady aerolinek existuje jako relikt z minulosti.
Cena leteckého paliva kerosinu se přitom dokonce dostala na nejnižší úroveň od prosince 2003, když se jeden galon podle údajů agentury Bloomberg v New Yorku prodával 20. ledna za 81 centů. Od začátku roku 2014 se pak cena kerosinu propadla o sedmdesát procent.
Palivový příplatek ale stále hraje v ceně letenky významnou roli. Například u zpáteční letenky z Prahy do Londýna z konce února u SmartWings představuje příplatek zhruba polovinu z celkové částky 4631 korun. U stejné letenky Českých aerolinií (ČSA) je pak jeho výše 2168 korun z celkové ceny letenky 4885 korun.
Sliby chyby
Letecké firmy evidentně na své dřívější sliby rychle zapomněly. „Ve větším rozsahu ke snížení nebo zrušení palivového poplatku nedošlo. Dopravci snížení ceny paliva podle všeho uvítali jako možnost dosažení lepšího ekonomického výsledku,“ zdůrazňuje Věra Janičinová, ředitelka prodeje letenek Student Agency.
Podobně se vyjádřil rovněž člen představenstva Asociace českých cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) a ředitel cestovní kanceláře OK-Tours Marek Plašil: „Existence poplatku je pro aerolinie velice výhodná, umožňuje vytvářet dodatečné zisky na – v této chvíli už – falešných základech.“
Levná ropa jde ostatně aerolinkám k duhu na celém světě. Americké firmy Delta Air Lines, United Continental Holdings a Southwest Airlines zveřejnily výsledky, z nichž vyplývá, že loni zaplatily o 7,6 miliardy dolarů méně za palivo. Společnosti by navíc ušetřily ještě více, pokud by neměly nasmlouvány dodávky kerosinu dlouho dopředu za vyšší ceny.
Z čeho se skládá cena letu |
---|
Příklad zpáteční letenky ČSA z Prahy do Londýna (letiště Gatwick) na 26. února 2016, kupované s třítýdenním předstihem (v korunách) |
Cena letenky 950 |
Palivový poplatek 2168 |
Taxy 1497 |
Servisní poplatek 270 |
Celkem 4885 |
Tuzemští dopravci ale nepovažují příplatek za problém. „Pro cestující je rozhodující celková cena letenky. Zrušení palivového poplatku by na výslednou cenu letenky vliv nemělo,“ uvádí mluvčí ČSA Daniel Šabík. O zrušení příplatku aerolinky nyní neuvažují.
Podle mluvčí Travel Servicu Vlaďky Dufkové na změny paliva reaguje společnost u cen letenek průběžně. Letecké firmy navíc upozorňují, že ceny letecké přepravy po celém světě klesají a zlevnění pocítili rovněž čeští cestovatelé. „Průměrná cena letenky na českém trhu klesla asi o deset procent. Týkalo se to zejména cen letenek do USA, ale také do Řecka, Dubaje, Istanbulu,“ dodává Janičinová.
Palivový příplatek je navíc podle tuzemských aerolinek jen jednou složkou z ceny. „Čím dál více rostoucí nároky na provozní bezpečnost, náklady spojené s kompenzacemi a geopolitická rizika v letecké dopravě zvyšují provozní náklady aerolinek,“ upozorňuje Šabík.
Náklady společností ovlivnila rovněž intervence České národní banky na oslabení koruny. „Osmdesát procent našich celkových nákladů na letovou hodinu hradíme v amerických dolarech. Za situace, kdy došlo k oslabení koruny vůči dolaru, prostor k dalšímu snižování cen letenek, které jsou již nyní tak nízké, nevidíme,“ uvádí Dufková.
Propad cen paliva se však již na palivových poplatcích částečně projevil. „Poplatky jsou nižší, některé letecké společnosti je převádějí zpátky do tarifu,“ dodává Pavel Němec, šéf české části HRG Worldwide. Ta zajišťuje cestovní služby pro korporátní klienty. Palivový příplatek už podle něj nemá například u letů do Londýna společnost British Airways. V listopadu 2015 pak podle Janičinové zrušila příplatek společnost Air France u letenek do Asie a Evropy.
K rušení příplatku ve světě přistoupily rovněž japonské firmy, a v Hongkongu ho dokonce zakázal letecký úřad Civil Aviation Department. Na druhé straně někteří přepravci sice palivový příplatek zrušili, ale zároveň vytvořili zcela nové poplatky. To je příklad německé Lufthansy a jejího mezinárodního příplatku. „Pokrývá náklady, které jsou mimo naši kontrolu, jako jsou poplatky za řízení letového provozu, platby za emisní povolenky apod.,“ prohlásil již dříve mluvčí Lufthansy Boris Ogursky.
Bonus není zadarmo
Hraní s palivovými příplatky a dalšími druhy poplatků ale není ze strany leteckých firem samoúčelné. Palivový příplatek totiž hraje roli například při ceně, kterou platí klienti za bonusové letenky.
Za nasbírané míle či body mohou členové věrnostních programů získat bonusovou letenku. U ní ale musí pasažér ještě zaplatit letištní taxy a právě palivový příplatek. „U Air France doplatí ve skutečných penězích letištní taxy k dnešnímu dni zhruba 1432 korun, u ČSA nad rámec těch samých letištních tax klientovi ještě naúčtují 2168 korun, tedy celkem 3600 korun,“ srovnává Plašil.
Asociace cestovních kanceláří proto chce, aby letecké společnosti palivový příplatek zrušily. Ovšem nejen kvůli tomu, že poškozuje nejen cestující, ale rovněž prodejce letenek. „Výzvu ACK ČR lze vnímat jako prostředek navýšit prodejní provize pro agentury,“ tvrdí Vlaďka Dufková. Podle Plašila je ovšem současná situace nefér. „Jde o to, že letecké společnosti své incentivní provize povětšinou vyplácejí právě pouze z tarifu,“ upozorňuje.
To znamená, že při vysokém palivovém příplatku, získají prodejci od dopravců méně peněz z prodané letenky.
Čtěte také:
Aerolinky Ryanair zdvojnásobily zisk, pomáhá jim nízká cena ropy
Pro čínské aerolinky může být pražské letiště důležitější než Londýn