Marketingový trhák iPhone Steva Jobse - tedy mobilní telefon bez klávesnice a bez většiny moderních funkcí, zabalený do slušivého kabátku a hromady reklamy - objektivně vzato nestojí za nic. Alespoň však prospívá konkurenci. Například korejská společnost LG Electronics, která přišla se svým modelem Prada prakticky současně s iPhonem, více peněz než do reklamy investovala do vývoje. A vyplatilo se. Už model Prada, který je koncepčně podobný iPhonu, byl jednoznačně lepší než produkt Applu ve všech směrech. A nástupce Prady americkou konkurenci drtí o celé délky.
Koncept velkého dotykového displeje a absence klávesnice má něco do sebe. Psaní textů lze v takovém případě řešit dvěma způsoby, buďto virtuální klávesnicí, která vypadá stejně jako ta běžná mobilní, nebo klávesnicí ve stylu PDA, k níž je nutný stylus. Pohodlnější je první varianta. Počáteční stovka SMS psaných na virtuální klávesnici je sice utrpením, pak však prsty začnou po displeji klouzat jako vodoměrky po hladině a výsledkem je znatelně rychlejší psaní. Výhodou tohoto konceptu je také to, že klávesnice se nevymačká a chová se stále stejně i po poměrně dlouhé době používání. Viewty si zachovává jednoduchý a čistý design, takový jakým se pyšnila Prada a koneckonců i iPhone. Hmotnost je poněkud vyšší než u Prady, ovšem oněch zhruba dvacet gramů navíc není až tak dramatických. Displej telefonu má totožné rozlišení jako Prada a dokáže zobrazit klasický čtvrtmilion bodů. Uspořádání menu a celá koncepce telefonu je postavená tak, aby nebylo nutné používat stylus, který ovšem LG s telefonem pro jistotu dodává.
Zadní strana mobilu vypadá spíše jako subkompaktní fotoaparát než telefon. Dominantním prvkem je objektiv pětimegapixelového fotoaparátu, vyzbrojeného optikou Schneider - Kreuznach. Bohužel, a je to velká chyba, není objektiv chráněný krytkou. Při běžném nošení bez pouzdra po kapsách se objektiv rychle znečistí a může se i poškrábat. Fotoaparát má ale velice slušnou výbavu – xenonový blesk, stabilizátor a manuální i automatické ostření. Kromě statických obrázků je možné snímat i pohyblivé, a to v rytmu třiceti snímků za sekundu ve VGA nebo QVGA rozlišení, kde Viewty umí dokonce až sto dvacet snímků za vteřinu. Telefon také podporuje formát DivX. Video v tomto formátu dokáže přehrávat i zaznamenávat, takže není nutné, na rozdíl od konkurence, filmy nejprve překódovat. S tím úzce souvisí kapacita paměti, která je omezena limitem 100 megabytů. To je samozřejmě množství těžce nedostatečné. Telefon však podporuje microSD paměťové karty a při jejich dnešních cenách je rozšíření na několik gigabytů záležitostí pár stokorun.
Multimediální mobil bez rádia je už prakticky nepředstavitelný. Korejci do Viewty vpravili podařený kousek, dokonce s RDS. Datové technologie jsou také vyspělé, narozdíl od iPhonu tohle LG umí GPRS i EDGE v nejrychlejší specifikaci a zvládá i přenosové technologie sítí třetí generace. Jediné, co citelně chybí, je WiFi.
Viewty má dobře zpracovaný telefonní seznam, vícenásobný budík i kalendář, zvládá i microsoftové formáty dokumentů, prezentací a tabulek. Nové LG zaujme především svými multimediálními funkcemi a dvoudenní výdrží, což je na obří dotykový displej velice slušná hodnota. Jako pracovní nástroj ale příliš vhodný není. Přece jen, smartphony s operačním systémem a možností dovybavit mobil stovkami aplikací jsou pro práci daleko praktičtější. Viewty je ale rozhodně velice dobře vybavená stylovka s širokým využitím ve volném čase.
klady
design
výbava
zápory
nemá WiFi
objektiv nemá krytku
LG Viewty:
cena: 10 000 Kč s DPH
rozměry a hmotnost: 103,5 × 54,4 × 14,8 mm, 112 g
displej: rozlišení 240 × 400 bodů, dotekový, úhlopříčka 3 palce
sítě: GSM 900/1800/1900 MHz, UMTS
konektivita: GPRS a EDGE (třída 10), HSDPA (až 3,6 Mb/s), Bluetooth, USB 2.0
paměť: vnitřní 100 MB, slot na karty microSD
fotoaparát: 5,1 Mpx, objektiv Schneider-Kreuznach
multimédia: hudební přehrávač, FM rádio, Bluetooth profil A2DP, přehrávání videa ve formátu DivX
další funkce: Java MIDP 2.0, internetový xHTML prohlížeč, organizér, hlasové poznámky, videohovory