Mám malou firmu a byla jsem upozorněna, že moje inzeráty mohou být považovány za klamavou reklamu. Co to vlastně je? Existuje nějaká obecně platná definice tohoto pojmu? Může být takové jednání trestné?
Autor: sxc.hu
Pavla Z., Liberec
Definici pojmu klamavá reklama najdeme v obchodním zákoníku (tedy v zákoně číslo 513/1991, Sb.). Je to speciální forma nekalosoutěžního jednání. Nekalosoutěžní jednání obecně je jakékoliv jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším zákazníkům. Takové jednání přitom zákon zakazuje.
Klamavé reklamě ale obchodní zákoník věnuje i speciální ustanovení – § 45. Ten ji definuje jako šíření údajů, které jsou způsobilé vyvolat klamnou představu, a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů nebo dalších zákazníků. Za klamavý přitom zákon považuje i údaj, který je sám o sobě pravdivý, jestliže je uváděn v takových souvislostech nebo za takových okolností, které způsobují, že tento údaj může uvést v omyl. Tomu, kdo se v hospodářské soutěži dopustí klamavé reklamy, pak za určitých okolností hrozí až tříletý trest odnětí svobody.