LADISLAV BARTONÍČEK, ČESKÁ POJIŠŤOVNA: „Zásadní produktové inovace v nabídce pojišťoven nepřijdou, konkurenční boj se přesune do oblasti souvisejících služeb.“ říká Ladislav Bartoníček, předseda představenstva České pojišťovny. Ta se i letos stala Pojišťovnou roku.
LADISLAV BARTONÍČEK, ČESKÁ POJIŠŤOVNA: „Zásadní produktové inovace v nabídce pojišťoven nepřijdou, konkurenční boj se přesune do oblasti souvisejících služeb.“ říká Ladislav Bartoníček, předseda představenstva České pojišťovny. Ta se i letos stala Pojišťovnou roku. * Dynamický růst trhu pojištění se letos zastavil. O příčinách už bylo řečeno leccos, nevypovídá ale současná situace také o saturaci aktuální poptávky?
Trh pojištění se chová obdobně jako celá ekonomika a vyvíjí se v určitých cyklech. Někdy roste rychleji, jindy zase pomaleji. Poslední dostupná čísla ukazují, že po přechodné stagnaci v letošním prvním pololetí se celý trh opět vrátil k růstu. Předpokládám, že dynamika růstu pojistného trhu se bude dále zvyšovat.
* Už nějakou dobu se pojišťovny a koneckonců i jejich klienti „řídí“ novou legislativou. Přinesla pro ně v praxi něco zásadně nového?
Legislativu v pojišťovnictví bylo nutné modernizovat a především harmonizovat s právem Evropské unie. Rozhodně to nebylo jednoduché, neboť oblast pojištění je upravena více než 60 unijními směrnicemi. V moderních právních normách se v poslední době klade důraz na ochranu spotřebitele. Také nový zákon o pojistné smlouvě reagoval na tuto prioritu hned na několika místech. Tím prvním je rozsáhlá informační povinnost pojistitele jak vůči zájemci o pojištění, tak poté vůči klientovi. Právo potenciálního klienta pojišťovny žádat zákonem stanovené informace je navíc posíleno i analogickou informační povinností pojišťovacího zprostředkovatele a také novým právem odstoupit od smlouvy v případě, že pojistitel neodpoví pravdivě nebo úplně na jeho písemné dotazy.
* Na trh stále vstupují nové pojišťovny, ovlivní to nějak výrazně nabídku? Pojišťovny ze všech členských států u nás mohou působit bez nutnosti zakládat zde pobočky. Představa, že by přeshraniční poskytování služeb nějak dramaticky ovlivnilo národní trh, je však nadnesená. Například v sousedním Rakousku nepřinesl vstup do Unie a uvolnění pojišťovacího trhu žádné velké změny a obdobný vývoj lze očekávat i u nás. * Můžeme očekávat nějakou produktovou inovaci? Konkurence na domácím pojistném trhu přinesla velmi kvalitní produkty a z tohoto pohledu je nabídka na našem trhu srovnatelná se západní Evropou. Boj o zákazníka se proto přesouvá do úrovně služeb s pojištěním spojených. Při výběru pojišťovny tak hraje stále větší roli rychlost vyřizování pojistných událostí, jednoduchost komunikace s pojišťovnou po telefonu či internetu, nabídka asistenčních služeb a podobně. * Domácí úrokové sazby nabraly opačný směr vývoje. Pocítí to nějak trh pojištění**?
Zatím lze jenom stěží hovořit o trendu, protože navýšením o 0,25 procenta reaguje centrální banka na zvýšené očekávání inflace. Jinak jsou však naše sazby stále velmi nízké. Trh s pojištěním tento vývoj zásadním způsobem neovlivní. Minimální technická úroková míra, tedy garantovaná výše zhodnocené spořicí složky kapitálového životního pojištění, je stanovována vyhláškou ministerstva financí, které se řídí dlouhodobými trendy. Obecně nicméně platí, že růst úrokových sazeb by se měl pozitivně projevit na výši zhodnocení rezerv životního pojištění a v případě klienta také v potenciálně vyšších podílech na výnosech.