Menu Zavřít

Klienti milují internet

16. 11. 2015
Autor: Euro.cz

Tři čtvrtiny Čechů využívají pro ovládání svého účtu online bankovnictví

Letošní ročník soutěže Banka roku přinesl zásadní novinku v podobě zcela nové kategorie. Po čtrnácti letech existence soutěže byla vůbec poprvé vyhlášena Online banka roku. „Respektujeme tím změnu chování klientů, kteří dnes do banky chodí nejčastěji ze svého počítače nebo mobilu,“ komentuje novinku šéf poradenské společnosti Fincentrum a rovněž předseda organizačního výboru ocenění Petr Stuchlík. Prvenství si v této kategorii odnesla Air Bank následovaná Raiffeisenbank a Českou spořitelnou.

„Za takové ocenění jsme rádi, nicméně vzniklo spíše jako vedlejší efekt. Nezakládáme si na tom, že jsme online banka. Naopak se soustředíme na to, aby nás mohli klienti používat způsobem, který je pro ně samotné nejpohodlnější,“ tvrdí Michal Strcula, generální ředitel Air Bank.

Tlak na jednoduchost

Internetové bankovnictví používá stále více bank jako svou vlajkovou loď. Do inovací a zabezpečení sypou bankovní domy desítky milionů korun. Kromě běžného ovládání účtu už banky tlačí přes internet dokonce i tak složitý produkt jako hypotéky. Refinancování hypotečního úvěru online už nabízí několik bank. K České spořitelně, Hypoteční bance a Air Bank se letos na podzim přidala také UniCredit Bank. Druhý den po zveřejnění novinky měla banka desítky žádostí. „Dnes dominuje internet, prosazují se mobily, které rok od roku rostou o celé násobky. Klienti chtějí služby dostupné čtyřiadvacet hodin denně a nechtějí za nimi dojíždět,“ poznamenal šéf UniCredit Bank Jiří Kunert v rozhovoru pro týdeník Euro.

Čísla mluví v tomto směru zcela jasně. Čeští klienti bank patří ve využívání internetového bankovnictví k evropské špičce, jak vyplývá z posledního průzkumu EY Global Consumer Banking Survey. Podle studie využívá 74 procent Čechů online bankovnictví alespoň jednou týdně. Když si stejný průzkum dělala v roce 2013 Erste Group, procento Čechů využívajících internetové bankovnictví alespoň jednou týdně bylo na čísle 44.

Česká republika se umístila v pomyslném žebříčku mezi top pěti zeměmi v Evropě. Společně s klienty bank ze severských států prý nejenže navštěvujeme méně často pobočky, ale rovněž i méně využíváme bankomaty. Celosvětově prý využívá internetové bankovnictví 47 procent klientů a průměr Evropské unie vychází na 55 procent, tvrdí E&Y.

Obliba internetového bankovnictví přitom roste celosvětově, jak ukazuje jiný průzkum tentokrát z dílny společnosti Accenture. Až 81 procent klientů by prý zůstalo své bance věrných, i kdyby byly zrušeny její místní kamenné pobočky, což je ve srovnání s 52 procenty z roku 2013 značný nárůst, zjistila v polovině letošního roku studie. Průzkum proběhl na vzorku čtyř tisíc zákazníků bank v Severní Americe, zejména v USA. „Poprvé v našem průzkumu označili klienti online bankovnictví jako nejdůležitější důvod, proč ve své bance zůstávají i nadále,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel společnosti Accenture Robert Mulhall. „Už to není otázka blízkosti kamenné pobočky, která je určující, co se týče volby zákazníka. Je to záležitost toho, které banky dokážou nabídnout nejsilnější online schopnosti a nejlepší mobilní aplikace,“ dodal Mulhall.

Každý měsíc přes půl miliardy

Počet klientů využívajících internetové bankovnictví tří největších tuzemských bank vychází na téměř 4,5 milionu. To je téměř o sedm set tisíc lidí víc, než jich bylo na začátku roku 2013. V posledním roce se rapidně zvyšuje počet klientů ovládajících svůj účet přes mobilní telefon. „Ještě v roce 2012 využívali naši klienti mobilní aplikace převážně ke kontrole zůstatku na účtu a v menší míře pak k aktivním transakcím. Chování klientů se však v průběhu loňského roku výrazně změnilo a mobil používají ke stejným transakcím, jež dříve ovládali přes internet,“ popisuje chování českých zákazníků mluvčí ČSOB Pavla Hávová. „Už více než deset procent zákazníků se do internetového bankovnictví vůbec nehlásí a vše řeší přes mobil,“ dodává Hávová.

bitcoin_skoleni

Konkurenční Česká spořitelna coby banka s největším počtem klientů v zemi tvrdí, že Mobilní banku, tedy aplikaci pro mobilní telefon, díky které mohou klienti přes telefon ovládat svůj účet, má staženo 160 tisíc klientů, kteří přes ni každý měsíc v průměru provedou 200 tisíc transakcí v celkovém objemu 600 milionů korun. Lidé mají také stále větší zájem o úvěrové produkty, které si mohou přes Mobilní banku sjednat, potvrzuje spořitelna.

O autorovi| Petra Pelantová * pelantova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?