České startupy prorážejí v USA. Je to kombinace dřiny a štěstí, shodují se jejich šéfové
Oliver Dlouhý byl nadšeným lowcostovým cestovatelem. Dokázal si nakombinovat cestu letadlem tak, že ve výsledku stála zlomek původní ceny. Jednou ho při dlouhém čekání na letišti napadlo, že by svoji schopnost mohl přetavit v solidní byznys. A povedlo se. Brněnský Skypicker měsíc co měsíc zdvojnásobuje tržby a do konce roku počítá s miliardovým obratem. Skypicker je jedním z úspěšných českých startupů, které prorazily v zahraničí. Týdeník Euro přináší jedinečné příběhy několika z nich.
Brnoflot
Technologie, se kterou Skypicker pracuje, je ve světě unikátní, nikdo jiný ji nepoužívá.
Je schopná na vybraných trasách najít až o devadesát procent levnější lety. „Na začátku byl nápad na algoritmus vyhledávání letenek. Ručně to ale nebylo možné dělat, potřeboval jsem proto schopného člověka, který by jej naprogramoval. Kolega je se mnou ve firmě dodnes,“ popisuje Oliver Dlouhý. Oproti svým startupovým souputníkům je zajímavý zejména tím, že se nebojí otevřeně mluvit o zákulisí svého byznysu. Klidně přiznává, že Skypicker si účtuje šestnáctiprocentní marži, přičemž v oboru jsou obvyklá přibližně dvě procenta. „Jsme unikátní, můžeme si to dovolit,“ odůvodňuje.
A také se nebojí mluvit o nepovedených začátcích. „Občas se stalo, že jsme prodali špatnou letenku. Lidem třeba uletělo kvůli nám letadlo. Chodily nám výhrůžné e-maily, esemesky, lidé chtěli podávat žaloby. Ale tohle už je pryč,“ popisuje s lehkým úsměvem.
Skypicker se odpíchl k závratnému růstu. V prosinci loňského roku zaznamenal 40milionový obrat. Svou aktuální hodnotu počítá
po zatím poslední lednové investici na 250 milionů korun. Ondřej Tomek, zakladatel portálu Centrum.cz, získal za 25 milionů korun desetiprocentní podíl Skypickeru.
Oliver je trochu tvrdohlavý. Na rozdíl od ostatních startupů neopouští Česko. Zůstává v Brně, kde svůj tým z pár lidí během posledního roku rozšířil na více než tři desítky. „Ke komunikaci se světem stačí Skype a e-mail.
Jsme hrdí na to, že děláme tenhle byznys z Česka,“ říká zakladatel.
Česko přesto není z pohledu tržeb pro Skypicker důležité. Objemem firmě generuje jedno procento. Většinu, tedy 60 procent tržeb, dělá Evropa, zbylých 39 pak zbytek světa.
Zákazníci se obvykle ke Skypickeru nedostávají přes jeho web, ale prostřednictvím světových vyhledávačů levných letenek, jako je například Skyscanner, kde jsou levné lety od brněnského Skypickeru na předních místech. A jak systém funguje? Letět zalevno obvykle znamená letět déle. Ač je to paradoxní, ty nejlevnější letenky zákazníci dostanou díky kombinaci přestupů a zajížděk. Někdy se dokonce podle Olivera Dlouhého vyplácí koupit letenku na delší trasu a vystoupit o zastávku dříve. Celé kouzlo mixu onoho letenkového guláše je tajemstvím Skypickeru. „Zatím to nikdo na světě neokopíroval, proto si můžeme dovolit vyšší marže. Až se to stane, budeme na to reagovat. Ale nevidím nikoho, kdo by nás v nejbližší době mohl převálcovat. Máme za sebou dlouhou cestu, kterou by si musel také projít,“ říká spokojeně.
Konec na začátku
Na rozdíl od Olivera Dlouhého mají šéfové ostatních úspěšných českých startupů jednu jednoduchou radu: Pokud chcete podnikat v USA, odstěhujte se tam. Potvrdit to může Lubo Šmíd z mobilní agentury Strv nebo Lukáš Stibor z Cleevia. Prvně jmenovaná firma má kromě San Franciska a Los Angeles zastoupení také v New Yorku. Nově své zámořské vedení přestěhovala do Los Angeles. Obě firmy se zpočátku potýkaly s nesnázemi, Cleevio nakonec aktivně působí v Silicon Valley.
Příběh Cleevia začal vlastně velkým krachem.
Firma, jejíž lidé pracovali jako vývojáři na zakázku pro jiné agentury, si v Česku na nepovedené zakázce pokazili jméno. Vydali se tedy do Spojených států hledat štěstí. Objížděli všemožná „setkání mozků“ a čekali na zásek, který je ve Státech udrží. Vrátili se s neúspěchem. Američané chtějí vidět výsledky práce, a ty Cleevio tehdy žádné velké nemělo. Studio se tedy zaměřilo na Dubaj, místo, kde jsou peníze. „Začali jsme dělat aplikace pro agentury z Dubaje. Dobře platily a byli jsme pro ně poměrně levná pracovní síla. Jedna tamní banka si nechala udělat bankovní aplikaci, kterou si nakonec nevzala. Ale my díky tomu měli něco svého v ruce, čím jsme se mohli pochlubit a nabídnout to,“ popisuje Lukáš Stibor. Za pár měsíců poté vzniklo Spendee. Vcelku jednoduchá, ale designově dobře vymyšlená aplikace, která pomáhá šetřit peníze. Hlídá lidem výdaje, počítá příjmy.
„Neměli jsme žádná očekávání, prostě jsme ji spustili,“ popsal Lukáš Stibor na tematické konferenci Tuesday Business Network, jejímž mediálním partnerem byl i týdeník Euro.
To, co po zveřejnění aplikace následovalo, bylo pro Cleevio klíčové. Aplikace si všimli v Applu a začali ji propagovat. Za první tři dny, kdy byla aplikace ke stažení zdarma, si ji nainstalovalo sto tisíc lidí. Do konce měsíce se číslo zdvojnásobilo. To už nebyla aplikace zdarma a Cleeviu přinesla zisk. V Kanadě se o Spendee mluvilo i v televizi, postupně se stala nejstahovanější finanční aplikací v USA i v Kanadě. Tři měsíce poté následovala verze pro Android, stáhly si ji také stovky tisíc lidí.
Na podzim roku 2013 se lidé z Cleevia spojili s Jakubem Antalíkem, který měl připravenou aplikaci s názvem Taasky – plánovač, pomocník s řešením každodenních úkolů. Cleevio se s Antalíkem dohodlo, že aplikaci vyvine a půlka bude za odměnu jejich. Úspěch byl obdobně velký jako v případě Spendee. Promo od Applu jim vyneslo za první den několik desítek tisíc dolarů. O aplikaci projevil prostřednictvím Applu zájem i Starbucks, který v amerických kavárnách nabízí každý týden aplikaci zdarma, stejně to funguje i přes samotnou aplikaci Starbucks. Protože ze spolupráce nekoukal žádný přímý zisk, Cleevio narychlo zabudovalo do Taasky možnost zaplatit si rozšíření. I to dobře zafungovalo.
Cleevio díky úspěchu získalo řadu kontaktů na startupové projekty z celého světa a začalo pro ně pracovat. Pomáhalo tak vyvinout třeba aplikaci s názvem Snippit. Opět je to poměrně jednoduchý nápad. Kombinuje fotku s krátkým hudebním podkresem, který by měl vystihovat aktuální náladu uživatele, jenž ji pak nasdílí na sociální sítě. Výsledkem bylo 150 tisíc stažení za první tři měsíce. „Do budoucna bychom se ale chtěli soustředit na vlastní nápady. Máme jich několik. Ať už novou verzi Spendee nebo herní síť Gamee,“ popisuje Lukáš Stibor. Do Gamee vložil investici Jan Řežáb, šéf úspěšných Socialbakers. Řežába před časem zařadil americký časopis Forbes jako prvního Čecha v historii mezi nejnadějnější mladé podnikatele do třiceti let.
Vyfoť to
Americká anabáze z počátku podnikání Cleevia je velmi podobná příběhu podnikatele Jana Březiny a jeho projektu Fripito. „Nesnášel jsem to označení startup. Pak jsem ale pochopil, že když to slovo nebudu používat, nikdo se o Fripito nebude zajímat,“ popisuje.
Příběh aplikace Fripito se začal psát v roce 2013 v pražském Karlíně. Jan Březina tam seděl s kolegou a říkali si, že mají skvělý plán.
Bude to aplikace, která nabídne průvodce po městech, národních parcích či státech a zaměřená bude primárně na lidi, kteří chtějí fotit. Měla by je zavést na ta nejzajímavější fotografická místa a zároveň sloužit jako tržiště pro ty, kteří chtějí sestavit vlastního průvodce a přes Fripito jej nabídnout. Oba parťáci měli bohaté zkušenosti z oboru, Jan Březina strávil z posledních deseti let čtyři v USA, a oba věřili v rychlý úspěch.
Stejně jako lidé z Cleevia se mýlili. „Aby to mělo smysl, chtěli jsme pracovat rovnou v USA a vyvinout aplikaci pro iOS, protože je z hlediska výdělku atraktivnější. Jako americká firma jsme si více věřili v jednání s Googlem a Applem a také jsme více věřili stabilitě trhu,“ říká Jan Březina. Sehnat peníze se ale ukázalo jako velká potíž. Crowdfundingová kampaň ve Spojených státech nebyla úspěšná, velcí investoři na Fripito také neslyšeli. Crowdfunding se jakž takž vydařil až v Česku a nakonec i investora našel Březina u nás. Teprve poté se dostavil úspěch. Za rok byla aplikace na světě, po uvedení v USA si připsala za první den tři tisíce instalací. Nyní se už blíží k deseti tisícům a plán letošního roku je 50 tisíc stažení.
Fripito se také dostalo mezi 50 finalistů v soutěži AppNation a zároveň mezi Top 25 startupů, které dostaly možnost prezentovat se na důležitém veletrhu CES 2015 v Las Vegas. Pro stěhování do USA má Jan Březina jeden zajímavý argument. Američané daleko raději volají, než píší e-maily. „A když vás třikrát za noc někdo po telefonu v Česku vzbudí, už nedokážete být pozitivně nadšený, jak se tam očekává,“ říká s úsměvem. A má ještě jeden tip. Není dobré se nechat odradit, pokud vám v USA zruší účet v bance. I jemu se to totiž stalo. „Měl jsem prý divný přízvuk a teď jsou ty sankce proti Rusku.“ l
Začali jsme dělat aplikace pro agentury z Dubaje. Jedna tamní banka si nechala udělat bankovní aplikaci. Nakonec ji nevzala, ale my díky tomu měli něco svého. Sehnat peníze v Americe se ukázalo jako velká potíž. Crowdfundingová kampaň také skončila neúspěchem, velcí investoři na Fripito neslyšeli.
O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz