po deseti letech...Profit č. 26/1993 psal mimo jiné o knihkupectví Orbis na pražském Václavském náměstí 42 a jeho majiteli Janu Kanzelsbergerovi. Po deseti letech se Profit ptal, co bylo pro firmu nejvýznamnější událostí v uplynulých deseti letech, s jakými největšími problémy se musela v tomto období potýkat.
po deseti letech…
Profit č. 26/1993 psal mimo jiné o knihkupectví Orbis na pražském Václavském náměstí 42 a jeho majiteli Janu Kanzelsbergerovi. Po deseti letech se Profit ptal, co bylo pro firmu nejvýznamnější událostí v uplynulých deseti letech, s jakými největšími problémy se musela v tomto období potýkat. Knihkupectví na Václavském náměstí existuje zhruba již 80 let na jednom místě. Nejdříve, krátce po skončení I. světové války, zde byla prodejna časopisů nakladatelství Orbis, které se po poměrně krátkém období rozhodlo přeměnit ji na knihkupectví a dát jí také větší prostor na rohu Václavského náměstí a Štěpánské ulice. Budova, v níž knihkupectví působí, patří dnes Komerční bance. Podle slov Jana Kanzelsbergera je to právě díky velkorysému přístupu této banky a solidnímu nájmu, že toto knihkupectví je dnes nejstarším pražským knižním obchodem působícím stále na stejném místě. Za největší úspěch ale Jan Kanzelsberger považuje především dva momenty v historii firmy. Prvním je otevření největšího obchodu firmy - Domu knihy na Václavském náměstí 4 (v podstatě již Na Můstku), který byl po dvou letech rozšířen a rekonstruován. Druhým významným úspěchem je expanze mimo Prahu. Firma má dnes pět obchodních míst v Praze a třicet knihkupectví mimo hlavní město. A největší problémy, s nimiž se musí firma potýkat? Jednoznačně je to nestabilita knižního trhu a jeho velký propad v posledních dvou letech. Tento vývoj je spojen i s loňskými povodněmi - firma měla úplně zatopené tři své prodejny, z nichž ta karlínská se již neotevřela. Dům knihy Na Můstku sice zatopen nebyl, ale byl v podstatě odříznut od okolí, kvůli uzavření metra zde několik měsíců chodilo (a také navštěvovalo knihkupectví) mnohem méně lidí. Během deseti let se knižní trh rapidně změnil. Vývoj na knižním trhu ovlivňuje podle Jana Kanzelsbergera především změny v postavení knihy na hodnotovém žebříčku lidí. Je to proces, který trvá a v současnosti kulminuje. Knihy už nejsou pro lidi něčím posvátným, ale běžným užitkovým zboží. Mizí úcta, která byla pro vztah ke knihám v minulosti typická. Pro současný stav je rovněž charakteristický pokles čtenářského zájmu u mladých. Dalším výrazným momentem současného knižního trhu je nadprodukce knih. To klade velké nároky na nákupčí, na celkovou obchodní strategii, i obrovské nároky na řízení lidí. Firma, která má tři desítky knihkupectví po celé republice, musí ve své nabídce i zohledňovat regionální rozdíly, které se projevují v zájmu zákazníků o žánrově různé knihy. Jan Kanzelsberger na závěr dodává i další desetiletou zkušenost: Lidé stále více upřednostňují velké prodejny - je to obdobné, jako u nákupu potravin v hypermarketech. I to je vliv globalizace, který se projevuje také na knižním trhu.