Okamžik, kdy mohoupodnikatelé s klidnýmsvědomím přestat zapisovat údaje o použití firemního vozidla do knihy jízd, je zatím ve hvězdách. Zbavovat se této evidence je ještě předčasné. Kdybyste ji vyhodili již nyní, při vyplňování daňového přiznání za letošní rok by vás to mohlo mrzet.
Autor: Jakub Stadler
Od října je platná a účinná novela zákona o daních z příjmů, díky níž mohou podnikatelé nahradit dosud povinnou knihu jízd daňovým paušálem. „Namísto vedení evidence služebních jízd bude možné do nákladů započítat paušální odpočet pět tisíc korun měsíčně za jedno služební auto. Tento odpočet bude možné uplatnit na maximálně tři firemní automobily,“ popisuje podstatu změny tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský.
Nejasná zpráva o konci knihy
Podnikatelé však jásají předčasně. Novela již sice vyšla ve Sbírce zákonů, ale roztrhat a zahodit knihu jízd by přesto nebylo na místě – nikoliv dnes. Nikdo totiž zatím neví, odkdy je možné přestat s jejím vyplňováním. Změna zákona o daních z příjmů je sice účinná od října, na první pohled je tedy vše jasné, jenže věc má háček. Paušální výdaj na dopravu není možné v jednom daňovém přiznání kombinovat s uplatňováním výdajů na dopravu silničním motorovým vozidlem v prokázané výši (to znamená s knihou jízd). Možnost nahradit knihu jízd paušálem přitom máme teprve od října. Znamená to, že budeme muset s likvidací knihy počkat do ledna? Ani to není jisté. Podobný problém obvykle řeší přechodná ustanovení obsažená v novele. Tentokrát se na ně ale nemůžeme spolehnout. Nerozumí jim ani ministerští úředníci. „V říjnu se sejde expertní skupina daňových poradců při ministerstvu financí, která k výkladu novely zákona zaujme stanovisko. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto nebude komentovat výklad zákona, který není v jeho gesci,“ sděluje Matyáš Vitík z tiskového oddělení tohoto ministerstva. A Radek Ležatka z oddělení komunikace ministerstva financí k tomu dodává, že jeho úřad momentálně problematiku projednává s Komorou daňových poradců. Jasno by podle něj mohlo být zhruba do měsíce. Ten, kdo by zavrhl knihu jízd již nyní, by si to mohl při vyplňování daňového přiznání v příštím roce vyčítat. Varianta, že se bez ní letos ještě neobejdeme, je totiž stále ve hře.
Výdajový paušál není pro každého
A koho by vlastně možnost nahradit knihu jízd výdajovým paušálem měla zajímat? „Toto řešení je vhodné zejména pro drobné podnikatele, jejichž náklady na pohonné hmoty nejsou vysoké. Zda se podnikateli vyplatí paušál, zjistí jednoduchým propočtem ujetých kilometrů, spotřeby vozu a ceny pohonných hmot,“ vysvětluje daňová konzultantka z poradenské společnosti Apogeo Jaroslava Hanková. Při rozhodování mezi paušálem a knihou je třeba mít na paměti, že uplatňujeme-li náklady na dopravu silničním motorovým vozidlem v podobě paušálu, nemůžeme si pak uplatnit skutečně vynaložené náklady na pohonné hmoty jako daňový náklad. „Jako daňový náklad se nemůže uplatnit ani parkovné. Ostatní výdaje – například na opravy a údržbu vozidla však nejsou součástí paušálu a zůstávají daňově uznatelné. Stejně tak je daňově účinným nákladem pojistné, silniční daň či odpisy,“ uzavírá Jaroslava Hanková.