Vydařený rok pro rodinu Kučerových: plně ovládli pivovar, který navzdory krizi sílí
Ve Svijanech je všechno jinak. Zatímco letošní rok je pro český pivní trh nejhorší za posledních dvacet let, popularita Pivovaru Svijany dále stoupá. Jeho výstav vstoupil letošního 1. prosince do další stotisícovky. Za jedenáct měsíců dosáhl laťky 400 tisíc hektolitrů, což je desetkrát tolik, než pivovar uvařil před třinácti lety za celý rok. Letošní výroba zlomí rekord 430 tisíc hektolitrů, to znamená proti loňsku zhruba o dvanáct procent víc. Stejným tempem se meziročně změní i celková produkce piva v tuzemsku, ovšem s tím rozdílem, že bude nižší.
Co překoná finanční pohled?
Pro vlastníka svijanského pivovaru, libereckou investiční společnost LIF Trade rodiny Kučerových, je rok 2010 nadmíru vydařený. „Pivovar je na vrcholu. Měli bychom ho prodat, kdybychom se chovali jako čistě investiční společnost,“ říká Tomáš Kučera, předseda představenstva Pivovaru Svijany a člen představenstva firmy LIF Trade. Prodávat pivovar, který nese rostoucí zisky, ale rozhodně nemíní. „K pivovaru máme osobní vztah, který překonává finanční pohled,“ zdůrazňuje čtyřicetiletý Kučera. Mluví v množném čísle – i za svého otce Miroslava. Pro LIF byl nákup malého pivovaru před dvanácti lety životní investicí. Její lukrativní zúročení si v té době dokázal představit asi málokdo. „Ostatní aktivity jsme postupně opustili. Nechceme tříštit pozornost, vyplatí se věnovat ji jenom pivu,“ poznamenává Tomáš Kučera. Máz, Kníže, Rytíř, Kněžna, Kvasničák, Desítka a nealkoholický Vozka, což je kompletní svijanská družina, letos přilijí rekordní zisk. Majitelé pivovaru očekávají, že stoupne úměrně nárůstu výstavu. Loňský rekordní zisk 167 milionů korun by měl ten letošní tedy překonat o zhruba dvanáct procent, což znamená nárůst na 187 milionů korun.
Rozvoj dle chuti pivařů
„Dobře řídíme náklady,“ vysvětluje Kučera příznivé ekonomické výsledky. Považuje za výhodu, že od Pražských pivovarů převzali ztrátový pivovar před zavřením, s minimem lidí a výstavem necelých čtyřicet tisíc hektolitrů piva. K hospodářským výsledkům černým jako uhel přispívají optimálně využívané výrobní kapacity. Každý rok přitom ve Svijanech investují do rozšíření, od vstupu do neefektivního provozu do něj nasypali kolem 400 milionů korun. V letošním roce přišla na řadu čistička odpadních vod a nová expediční hala. „Každé navýšení kapacity představuje 600 až 1200 korun na hektolitr piva,“ vyčísluje Kučera. Další rozmach záleží na chuti pivařů. Venkovský pivovar – na rozdíl od konkurence sídlící v zastavěném městě – má dost prostoru pro další růst. Pro jistotu majitelé koupili další pozemky nad rozšiřujícím se areálem.
Který pivovarník v Česku by mohl říct, že jede na hranici produkčních možností a poptávka po jeho pivu převyšuje nabídku, jak to tvrdí spolumajitel Svijan? „Nemáme žádnou agresivní obchodní politiku. Nemusíme si kupovat trh a uplácet hospodské,“ prohlašuje ředitel pivovaru Roman Havlík. Tržní úspěch značky Svijany přičítají její majitelé stálé kvalitě. „Může být krize, ale kupní síla je přece jenom jiná než před dvaceti lety. Lidé si vybírají. Přiklánějí se ke specialitám, regionálním potravinám. To vše nám hraje do karet,“ pochvaluje si Kučera. Ukazuje se, že nadnárodní koncerny vlastnící největší pivovary doplácejí na chybnou strategii zvolenou v minulých letech, kdy sázely peníze do marketingu a šetřily ve výrobě. Prodejní propad pak jen zesílilo zvýšení spotřební daně od letošního ledna.
Hospodská vytlačovaná
Ve Svijanech mohou říkat, že jim krize svědčí. V čem je její pozitivní efekt? „Dolehla na hospodské, kteří mají nižší tržby a jsou pak více ochotni dělat změny. Zamyslet se nad tím, co by měli dělat jinak, třeba točit populární značku piva, která přitáhne. Sami se pak ozývají,“ těší majitele i management pivovaru. Na „hospodskou vytlačovanou“, která je součástí tvrdého konkurenčního boje, si prý Svijanští zvykli. Z restaurací a hospod v centrech velkých měst je s použitím všemožných přesvědčovacích metod vystrnadili velcí hráči. „S tím jsme se naučili žít. Jsme spíše v menších a středně velkých městech a na vesnicích,“ poznamenává Kučera. Nejvíce svijanského piva se vypije takzvaně kolem komína, do okruhu šedesáti kilometrů. „Asi polovinu produkce prodáme v Libereckém kraji. Postupně se rozšiřujeme do regionů,“ doplňuje ředitel Havlík. O vývoz se pivovar kvůli krátké trvanlivosti nepasterovaného piva ani moc nesnaží. Nejdál jsou Svijany k mání v Košicích, kam putují přes Žilinu z velkoobchodu v severomoravských Fryčovicích. Cenu drží pivovar mírně nad průměrem. V obchodních řetězcích se nenechá dotlačit k nepřijatelným podmínkám. Dvakrát už došlo na vylistování, ale během pár měsíců byl zpátky. Ztráta trhu v regionu byla pro obchodníka nepříjemnější než se dohadovat o několik desetníků na litru. „Můžeme si dovolit nepřistoupit na stlačovanou cenu, protože máme malou výrobní kapacitu. Kdybychom byli větší, asi bychom museli mít jinou obchodní politiku,“ míní Kučera.
Kauza Tetrahop
Bolestivá kauza. Tak mluví Kučera o kampani Plzeňského Prazdroje rozpoutané letos před hlavní pivařskou sezonou, čili před létem. Přípravek Tetrahop, který používají ve Svijanech nebo také v pivovarech Staropramen, Janáček a Zlatopramen, si nejsilnější český hráč vzal jako zbraň do boje proti chemii v pivu. Blamáž se řešila na půdě pivovarnického svazu a někteří členové na protest proti nabubřelé a neetické kampani profesní svaz opustili. „Převážil náš názor, že konkurenční boj se nedá vést osočováním a vytahováním ,podpásovek‘. Také víme leccos o tom, co používají konkurenti, a nic neříkáme,“ nerad se Kučera vrací k negativní kampani. Jak dodává, vinaři nic podobného vůči sobě nikdy neudělali. „Navíc Tetrahop není nic špatného. Používáme ho z důvodu, že pivo nepasterujeme. Stabilizuje totiž hořkost a vůni. Faktem, že pomáhá udržovat pěnu, si začali pomáhat až obchodníci, aby drahý přípravek prodali. Tetrahop byl původně vyvinutý jako látka, která nepodléhá vlivu světla, aby se nemusely používat barevné lahve,“ zjistil si majitel pivovaru.
Odchod K Brewery
Pivovar Svijany má od letošního jara jediného vlastníka. Pivovarnické uskupení K Brewery pustilo svůj 45procentní podíl, který ke svým 55 procentům odkoupila firma LIF Trade. Nákup zbylého balíku údajně přišel na více než půl miliardy korun, což je zhruba tolik jako předloňský obrat. Loňské tržby stouply na 722 milionů korun, letošní se budou pohybovat kolem 800 milionů korun.
Okolnosti letošní velké majetkové změny komentoval spolumajitel úspěšného pivovaru vůbec poprvé. „Vedení K Brewery má jiný pohled na byznys. Striktně odděluje výrobu od prodeje, ale my to cítíme jinak. Je lepší, když obchodník s pivovarem dýchá,“ je přesvědčen Tomáš Kučera. Dá se to říci i tak, že centralizátoři se nechtěli zapojit do systému prodeje decentralizátorů z K Brewery, kvůli čemuž to mezi akcionáři svijanského pivovaru začalo skřípat. Elegantním řešením bylo slušně vyplatit menšinového vlastníka.
Kučerovi prostřednictvím společnosti LIF Trade vlastní také malý Pivovar Rohozec u Turnova. V minulém roce koupili náchodský Primátor. Aféra doprovázející jeho prodej, popisovaná médii, je dosti nepřehledná. LIF, který za pivovar zaplatil 150 milionů korun, má samozřejmě jasno. „Vše bylo v pořádku a všechny dosavadní spory jsme také vyhráli,“ říká Kučera. Trojici regionálních pivovarů spojuje majoritní akcionář a u toho by mělo zůstat. Užší propojení, které by mohlo přinést výhody při nákupu surovin či v prodejích piva, se nechystá. Důvod je přirozený – Rohozec a Primátor by jako malé pivovary přišly o daňové zvýhodnění. Po dalších pivovarech prý investiční LIF nepokukuje. „To by musela být velmi atraktivní nabídka, aby přebila efekt, který zajišťuje naše distribuční síť,“ hodnotí Kučera. Spočítal si, že rozšiřovat kapacitu ve vlastních provozech je ekonomičtější než kupovat další pivovar.