Michael Bloomberg se po 12 letech starostování v New Yorku vrátil do své firmy
Večírek na oslavu pětaosmdesátého výročí založení týdeníku Bloomberg BusinessWeek loni v prosinci byl nóbl, až to praštělo. Lady Gaga si v Bloomberg Tower na manhattanské Lexington Avenue podávala dveře s Georgem Lucasem a Henrym Kissingerem; vidět se nechali i magnáti ze světa prvoligových financí Steve Schwarzman a Henry Kravis. Hostitel Michael Bloomberg (73), tehdy něco přes rok politický důchodce po odchodu z newyorské radnice, kde strávil dvanáct let, jen zářil. Vynášel do nebes svého chráněnce Joshe Tyrangiela, jenž se z pozice šéfa mediální divize společnosti Bloomberg L. P. (zastřešující veškerý byznys newyorského exstarosty – viz graf) zasadil o to, že se z kdysi toporně psaného titulu stal znovu čtivý, sledovaný, respektovaný časopis. Třiačtyřicetiletý Tyrangiel měl podle insiderů (které anonymně citoval server Politico. com) po roce práce u Bloomberga našlápnuto k velké kariéře.
Stará škola
Matt Winkler mezitím skřípal zuby. Muž, jenž od roku 1990 šéfoval Bloomberg News, nejprominentnější součásti řečené mediální divize, nemohl Tyrangiela vystát. Nejenže byl ze staré školy, sám onu starou školu pomohl postavit a udržovat.
Winkler (60) je autorem příručky o 376 stranách, která detailně předepisuje, jak mají autoři a editoři Bloombergu psát. Namátkou: žádné metafory. Míchají se pouze vajíčka, nikoli posty ve vedení firem. Když je řeč o firmě Apple, je vždy nutno při první zmínce napsat, že jde o „Apple, největšího světového výrobce počítačů se sídlem v kalifornském Cupertinu“. Autoři by se také měli vyhnout slovíčku „ale“, zato by měli každý text protkat co největším množstvím relevantních číselných údajů.
Tyrangielovi takový dril nevoněl. „Mám rád les,“ odpověděl listu Financial Times na otázku, jak se s Winklerovým řádem srovnává, „mám taky rád některé stromy. Ale nemám rád kůru.“ Tyrangiel, jenž dával přednost volnějšímu stylu, dostal od Bloomberga úkol vybudovat produkt, který by byl schopen dosáhnout na Pulitzerovu cenu. Jestli za tím účelem obětuje ten či onen detail z Winklerova kánonu, bylo vedlejší.
Tyrangiel záhy vytvořil vlastní mocenské centrum: jeho divize se rychle rozrostla o politickou sekci (se dvěma špičkovými novináři Markem Halperinem a Johnem Heilemannem, z nichž každý pobírá milionový plat), názorovou sekci, televizi a rádio. Jeho lidé chodili do práce bez kravaty, zatímco Winklera nikdy nikdo neviděl bez motýlka. Na obálce Bloomberg BusinessWeeku se u zprávy o fúzi dvou leteckých společností objevily dva zdánlivě kopulující letouny; bezobsažný přihlouplý vtípek, hodnotila to stará škola.
Tyrangiel a jeho volnomyšlenkářské novinářské pojetí vyšli ze sporu o budoucí podobu mediálních produktů vítězně.
Mike je zpět
A pak, sotva pár měsíců po usměvavém prosincovém večírku, vypustil Bloomberg bombu: vyhodil všechny. Z Winklera udělal – po 25 letech věrné služby – „čestného šéfredaktora“ bez vlivu na chod věcí. Špičkovou editorku Laurie Haysovou, která měla postupně Winklera nahradit, propustil na hodinu těsně poté, co si zabukovala účast na fóru v Davosu.
Poroučel se však překvapivě i Tyrangiel. „Tohle je asi fajn pro lidi, kteří se zajímají o žurnalistické ceny,“ ucedil údajně Bloomberg těsně poté, co jeho tým na vytouženého Pulitzera dosáhl (za sérii článků o tom, jak se americké firmy vyhýbají placení daní).
Na místo, které v sobě de facto spojuje pravomoci Winklera a Tyrangiela, dosadil Angličana, někdejšího bankéře a později šéfredaktora týdeníku The Economist, Johna Micklethwaita. Sám sebe udělal generálním ředitelem; jeho bývalý místostarosta z newyorské radnice Dan Doctoroff, který funkci zastával posledních šest let, byl odejit stejně nekompromisně. Do letošního listopadu se s Bloombergem rozloučila – s různou měrou ochoty – stovka novinářů, většinou z Tyrangielova tábora.
Ve vnitrofiremním sporu šlo o více než o to, jak má správně vypadat text. Jablkem sváru bylo, co firma Bloomberg L. P. dělá a co bude dělat v budoucnu. A to bylo také příčinou Bloombergova otočení o sto osmdesát stupňů. „Někteří lidé neradi vidí, že se Mike vrátil do pozice šéfa a rozhoduje jako majitel,“ řekl serveru Politico anonymní zdroj z lůna firmy (zaměstnanci mají striktní zákaz mluvit o firemních věcech, a dokonce podepisují doložku o mlčenlivosti, jež jim znemožňuje byť jen kritizovat Bloomberga samotného). A dodal: „Zapomínají, že je to Mike, kdo jim podepisuje výplatu.“
Vtip je v tom, že Bloomberg „nemá rád žurnalisty“, píše časopis Forbes. Potřeboval Bloomberg BusinessWeek (vlastní jej od roku 2009) jako marketingový nástroj, jímž by se udržel v povědomí svých klientů, tedy lidí z Wall Street. Když se před třemi lety dostal do problémů v Číně, protože tamní reportér napsal o obchodních aktivitách rodinných příslušníků čerstvého lídra (dnešního prezidenta) Si Ťin-pchinga, nechal tehdy ještě starosta Bloomberg článek stáhnout. (Reportér Forsythe nato odešel a texty publikoval v deníku New York Times.)
Neví, co chce
Čína je pro Bloomberga nejperspektivnějším trhem. Drtivou většinu příjmů totiž jeho firma generuje z provozu svých terminálů, jež finančníci používají k práci s informacemi, nikoli ze žurnalistiky samotné. A právě tady nastává problém, protože za poslední rok se vynořily nejméně dvě firmy ochotné (a dost možná také schopné) terminálu konkurovat, a to Money.
net a Symphony; obě nabízejí prakticky tytéž služby jako Bloomberg, jen řádově levněji.
Nový boss Micklethwait má být tím, kdo smíří zdánlivě nesmiřitelný střet zájmů: na jedné straně se Bloomberg živí kvalitou své žurnalistiky, ale příjmy mu plynou z prodeje a provozu hardwaru, jejž ona žurnalistika může ohrozit. „Problém je v tom, že Mike pořádně neví, co se mu líbí a co ne,“ glosoval to pro Politico jiný anonymní zdroj zevnitř firmy, „podle toho vypadá jeho manažerský styl – nahází kočky do jednoho pytle a pak se dívá, která z nich přežila. Ale taky je možné, že je pro něho důležité prostě mít nějaké kočky v pytli.“
Problém je v tom, že Mike pořádně neví, co se mu líbí a co ne. Podle toho vypadá jeho manažerský styl – nahází kočky do jednoho pytle a pak se dívá, která z nich přežila. Bloombergova říše Bloomberg L. P. – firma fakticky sdružující všechny Bloombergovy obchodní aktivity
Bloomberg Philanthropies dobročinná nadace
Bloomberg Terminal vyrábí a distribuuje terminály Bloomberg, zdaleka největší zdroj firemních příjmů
Bloomberg Beta samostatná investiční společnost (již celou vlastní Bloomberg L. P.)
Bloomberg Media Group sdružuje mediální aktivity
Bloomberg BusinessWeek byznysově orientovaný týdeník
Bloomberg Markets finančnický měsíčník
Bloomberg Television finančnický televizní kanál
Bloomberg TV Indonesia
Bloomberg TV India
Bloomberg Radio síť rozhlasových stanic
Bloomberg Government online služba poskytující informace o státní správě a regulatorním prostředí
Bloomberg Law online rešeršní nástroj pro právníky
Bloomberg Politics online služba poskytující informace o politickém dění
Bloomberg View online názorová sekce
Bloomberg News základní stavební kámen firmy, vytváří obsah pro Bloomberg Terminal
16 000 zaměstnanců má Bloomberg L. P., z toho 2300 novinářů (192 poboček ve 73 zemích světa).
8,5 miliardy dolarů čítaly v roce 2014 tržby Bloomberg L. P. (z čehož se vygenerovaly téměř 3 miliardy čistého zisku).
Co umí Bloombergův terminál Co byste čekali (i nečekali) od stroje, který Michaelu Bloombergovi vydělal přes třicet miliard dolarů 1 Sázení na sport Bloomberg Terminal (BT) přehledně zobrazuje v reálném čase veškerý vývoj sázkových kurzů na velké i menší sportovní události. 2 Blog Pokud chcete, můžete všem ostatním majitelům BT posílat svá osobní soukromá moudra. 3 Vizualizace trendů Chcete graf o trhu s kakaem nebo o polské burze nebo o čemkoli jiném, co vás napadne? Od toho máte BT. 4 CDS Credit default swaps – pokud je něco na burze, má to svoje CDS. Od státních dluhopisů přes pojišťovny a supermarkety to na BT najdete. 5 Volná místa Jestli se vaše finančnická kariéra zadrhla, není nic jednoduššího než filtrovat tisícovky nabídek podle lokality, pozice i platu. 6 Drby Služba specializovaná výhradně na distribuci informací z druhé ruky, dohadů a spekulací. 7 Třídění informací podle zdroje Pokud chcete pouze zprávy o řekněme bance J. P. Morgan, váš filtr to pochopí a vytřídí zprávy, než řeknete blumberk. 8 Vzkazy Služba, jejíž pomocí mohou finančníci po celém světě navzájem bleskově komunikovat. Jde to i přes web, pochopitelně – ale na BT je to podstatně bezpečnější. 9 Mapy Potřebujete vědět, kudy vede v Moldavsku ropovod a kde se těží nejvíc bauxitu? BT vám to řekne na jeden enter. (Však taky za to platíte skoro 60 tisíc korun měsíčně.) Zdroj: Business Insider
O autorovi| Daniel Deyl, deyl@mf.cz