Poměry v tuzemských restauracích se jen málo lepší, voděvzdorné jsou hlavně pizzerie
Připadáte si trapně, ale někdy přece jen najdete odvahu a požádáte číšníka, aby vám k jídlu donesl sklenici nebo džbánek obyčejné vody z vodovodu? Stejný pocit má čtvrtina z 1557 lidí hlasujících v anketě webu vodovoda.cz, který popularizuje pití vody z kohoutku a mapuje „vodní“ poměry v českých restauracích. Třicet procent odpovídajících nemá s přáním o kohoutkovou vodu nejmenší problém. Devětadvacet procent účastníků ankety se přiznává k lehké trémě, kterou ovšem překoná a zeptá se. Jen šestnáct procent hlasujících to nikdy nezkusilo a ani nemíní zkoušet. Nebudou mít tu čest poznat, jak umí odvážlivce zpražit personál mnohých zdejších restaurací. Obsluha se obvykle vymlouvá: „Majitel si to nepřeje. Z hygienických důvodů to nejde.“ Však také pětkami, které restaurace dostávají za svou zarputilou „voděvzdornost“, se to na seznamu téměř 350 podniků hodnocených na www.vodovoda.cz jen hemží. Nedostatečnou obdrželo 137 pohostinství.
Vysvědčení za točenou
Známkuje se jako ve škole. Mezi testovanými je čtyřicet jedničkářů. Nejlepší známku si zasloužily restaurace, kde vám vodu z kohoutku přinesou automaticky, nebo se obsluha sama zeptá, jestli si ji přejete. Točenou vodu vám nebude účtovat, maximálně ji zahrne do kuvertu. Nejvíce – 152 – je dvojkařů, kteří ochotně vyhoví přání o vodu z vodovodu a nic si za ni neúčtují.
Matkou webu vodovoda, zrozeného na podzim 2008, je lékařka a odbornice na výživu Václava Kunová. Doporučuje pít vodu z vodovodu, protože je to zdravé, ekologické a ekonomické. „Neexistuje jediný důkaz, že by pití balené vody přinášelo nějaký zdravotní benefit,“ říká Kunová. K dalšímu způsobu propagace „vodovody“ se lékařka nechala inspirovat v kanadském Torontu. „Chceme vytvořit celorepublikovou mapku míst, kde jsou veřejná pítka. Podle toho, kde se zrovna nacházíte, si je jednoduše najdete v mobilu,“ představuje připravovanou novinku.
K popularizaci obyčejné vody se přidali také dobrovolníci kampaně Česko pije vodovodu, zaštítěnou mezinárodní iniciativou Challenge Europe, která probíhá pod organizací British Council. „Rozdáváme nálepky restauracím vstřícným vůči hostům, kteří si přejí vodu z kohoutku,“ říká vedoucí projektu Zuzana Cabejšková. Jak zdůrazňuje, primárním důvodem pro pití vodovody není ušetřit peníze, ale přírodu. A také přiblížit české pohostinství světové úrovni.
Karafy do 400 podniků
Host by měl mít na výběr. Tím opodstatňuje svou kampaň Čerstvá kohoutková? Stačí říct! společnost Veolia Voda. S propagací začala předloni v létě. „Akce se ujala, alespoň v některých restauracích či barech si lidé mohou vybrat, jakou vodu chtějí pít,“ říká mluvčí společnosti Veolia Voda Marcela Dvořáková. Gastronomickým zařízením, která chtějí točit kohoutkovou pod patronací Veolie, dodává vodárenská společnost karafy se svým logem. V Praze je má 210 hotelů a restaurací, dohromady v celé republice přes čtyři sta.
„Z hlavního města jsme projekt postupně rozšířili do regionů, kde vodovody a kanalizace provozují společnosti ze skupiny Veolia Voda,“ uvádí Dvořáková. Šanci, že narazí na karafy vyrobené speciálně pro Veolii, mají hosté restaurací v Hradci Králové, Plzni a okolí, v celých severních Čechách, na Příbramsku, v Českém Brodě, Kladně, Mělníku, Kralupech nad Vltavou, Slaném, Rakovníku, v obcích kolem západního okraje Prahy, v Olomouci, Zlíně a okolí. „Je na majitelích restaurací, zda budou vodu v karafě nabízet zdarma, nebo ji zpoplatní,“ říká mluvčí. Ujišťuje, že kampaň není namířena proti minerálním vodám. Jejich výrobci jsou ale jiného mínění. „Dokonce obcházejí restaurace a nabádají je, aby vodu z kohoutku neservírovaly,“ poznamenává Dvořáková.
Češi se mnohdy stydí říct o džbánek s vodou, aby nebyli za „socky“, nebo si myslí, že balená voda je prostě lepší. Při slepých testech, které při různých akcích po republice organizovala česká odnož iniciativy Challenge Europe, to ale nepoznají. „Dali jsme lidem ochutnat tři vzorky – vodovodu, balenou pitnou vodu a balenou pramenitou vodu. Výsledek naboural zažitý předsudek, že vodovoda není tak dobrá jako balená voda,“ říká Zuzana Cabejšková. Jak upřesňuje, v anonymních testech se strefil jen každý pátý. Tři čtvrtiny lidí daly vodovodě lepší nebo stejnou známku jako baleným vodám. Čtyřicet procent náhodných degustátorů si myslelo, že to, co jim chutná nejméně, je voda z kohoutku. Mýlili se.