Skupina PPF po mediálních agenturách peníze za reklamu nechce
Nejasno v tom, kdo ovládá klíčovou firmu skupiny televize Nova, začíná znepokojovat už i mediální a reklamní agentury. Kapitáni mediální branže minulý týden absolvovali schůzky se zástupci finanční skupiny PPF, která se po ovládnutí společnosti Vilja stala dle svého právního výkladu majoritním vlastníkem licencované společnosti CET 21 (EURO 28/2002). Komu se teď má platit za odvysílanou televizní reklamu? Zdánlivě nejasná situace je však docela jednoduchá. Zatím se nic nemění.
Staré smlouvy platí.
Manažer jedné z mediálních agentur říká, že argumenty prezentované PPF vyzněly jako vcelku jasné poselství: peníze za reklamu byste teď měli platit nám. PPF tvrdí, že hlavním smyslem schůzek bylo informovat o právním stavu kolem Novy. Zhruba čtyřicetistránkový materiál, který má týdeník EURO k dispozici a jenž zástupci nového vlastníka CET 21 mediálním agenturám rozdávali, žádné instrukce týkající se reklamy neobsahuje. Obsahuje analýzu právního výkladu jednotlivých kroků transakce, od které PPF odvozuje svoji majoritu v licencované společnosti.
Ředitel pro finanční strategie PPF Petr Chajda tvrdí, že nic jiného než informovat o právním stavu kolem Novy ani nebylo cílem schůzek s mediálními agenturami. „Chtěli jsme vědět, jak vnímají situaci, a také je ubezpečit, že není naším zájmem destabilizovat situaci na Nově,“ vysvětluje Chajda. Detaily rozhovorů si však šéfové komunikační branže nechávají pro sebe; zavázali se totiž o obsahu schůzky zachovat mlčenlivost.
Za odvysílanou reklamu ale nehodlají platit nikomu jinému než svému smluvnímu partnerovi, firmě Mag Media 99 kontrolované Jiřím Šmejcem. „Rozhodně nebudeme platit nikomu jinému, dokud nám to nedoporučí právníci,“ potvrdil obchodní ředitel agentury The Media Edge Jiří Svoboda.
„Pro mě je obchodní partner ten, s kým mám uzavřenou smlouvu,“ vysvětluje typický postoj generální ředitel Michal Srb z agentury Lowe GGK. Ludvík Jubánek, ředitel firmy ARA's, která zajišťuje servis pro Asociaci komunikačních agentur, týdeníku EURO potvrdil, že nic neměnit je i doporučením celé branži. „Zatím jsme se dohodli, že necháme zpracovat analýzy dalšího postupu,“ dodal Jubánek. Zadavatelé reklamy přitom nestojí ani na jedné straně sporu. „Pokud jde o nás, mně je úplně jedno, komu platím. Platím až za to, co se odvysílalo,“ říká Srb. Petr Chajda z PPF k tomu dodává, že ani úvahy o vypovězení smlouvy s Mag Media nejsou v současnosti aktuální.
Byl by to drahý špás.
Mag Media prodává reklamu na Nově vlastním jménem na účet společnosti CET 21 na základě komisionářské smlouvy uzavřené až do konce roku 2005. V případě, že by smlouva byla vypovězena před lhůtou z jiného důvodu, než je porušení smluvních ustanovení, náleží společnosti Mag Media dvacetimilionové odstupné.
To navíc není jediný důvod, proč se žádná ze znesvářených stran zřejmě hned tak nepustí do boje o koláč reklamních příjmů. Jestliže je agenturám v zásadě lhostejné, komu za odvysílané spoty zaplatí, rozhodně je nenechává klidnými možnost, že by spor ohrozil stabilitu soukolí zajišťujícího prodej reklamy.
Našlapují po špičkách.
„Na prodej reklamy nemá spor vůbec žádný ekonomický dopad,“ říká marketingový ředitel Mag Media 99 Vladimír Jurásek. „Spíše kolem nás všichni chodí opatrně, aby tuhle část byznysu nějak nezasáhli,“ popisuje situaci. Soudí, že MEF Holding i PPF si uvědomují, že reklamní trh není dobrým kolbištěm pro vzájemný souboj. „Vznik problémů, které by narušily stabilitu a funkci reklamního trhu, nikdo - ať je na kterékoliv straně barikády - nechce,“ míní.
Opatrnost na obou stranách sporu je v tomto případě logickým krokem. Navíc ke sporu o Mag Media není důvod. Komisionářská smlouva jasně říká, že příjmy za reklamu patří držiteli licence. Mag Media funguje jako běžné mediální zastupitelství, za svoji práci pro Novu kasíruje tříprocentní odměnu ze sjednaných obchodů.
Budoucnost s otazníkem.
Přes zdánlivou jednoznačnost je další vývoj zahalený hustou mlhou, alespoň pro branži marketingové komunikace. Potvrzuje to i zmínka šéfa profesní servisní organizace ARA's Ludvíka Jubánka: „Kontaktovala nás jenom PPF, nemáme vyjádření druhé strany.“ Za protistranu přitom nepovažuje Mag Media, ale přímo vedení CET 21. Michal Srb z Lowe GGK dodává, že reklamní průmysl přitom už dlouho volá po tom, aby situace na Nově byla konečně transparentnější.