Při kalkulaci nákladů na výstavbu je nutné vycházet z členitosti terénuNáklady na jeden kilometr dálnice D47 vypočítalo izraelské konsorcium na 620 milionů korun. Na území ČR se však stejně dlouhý úsek postaví někdy i za pouhých 90 milionů. Lze však takto při posuzování zakázky argumentovat?
Při kalkulaci nákladů na výstavbu je nutné vycházet z členitosti terénu
Náklady na jeden kilometr dálnice D47 vypočítalo izraelské konsorcium na 620 milionů korun. Na území ČR se však stejně dlouhý úsek postaví někdy i za pouhých 90 milionů. Lze však takto při posuzování zakázky argumentovat?
V souvislosti s výstavbou dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou k hranicím s Polskem, kterou by mělo postavit konsorcium Housing&Construction jako pilotní projekt PPP (Public Private Partnership), vyvstává stále častěji otázka, zda kalkulované náklady izraelského investora nejsou přemrštěné. Fakt je, že v České republice se obvykle staví levněji. Statistiky ministerstva financí to dokládají. Například dálnice D8 přišla na 90 - 111 milionů korun na jeden kilometr. Cena některých právě budovaných úseků dálnic D1 a D5 se pohybuje mezi 294,4 milionu a 317 miliony Kč na jeden kilometr komunikace. U plánovaných nových úseků dálnic počítá ministerstvo financí s náklady od 125 milionů do 268,3 milionu Kč na kilometr. Izraelské konsorcium přitom hodlá jeden kilometr dálnice D47 postavit za průměrnou cenu asi 620 milionů Kč. Je taková cena oprávněná?
Někde jsou ceny překvapivě nízké
Podle údajů ministerstva financí například náklady na stavbu 13,477 kilometru dlouhého úseku dálnice D8 z Doksan do Lovosic, který byl dokončen v roce 2000, dosáhly 1,5 miliardy Kč. Náklady na projektovou dokumentaci činily 813 tisíc Kč a na výkup pozemků bylo třeba vynaložit asi pět milionů Kč. Ještě za nižší částku byla postavena další část stejné dálnice z Nové Vsi do Doksan. Úsek o délce 16,35 kilometru, který zahrnuje i šest dálničních mostů, si vyžádal 1,478 miliardy Kč. Při přepočtu tak byl jeden kilometr komunikace vybudován pouze za 90,41 milionu Kč! Letos byla dokončena stavba 3,3 kilometru dlouhého okruhu kolem Prahy mezi Třebonicemi a městskou částí Řepy za 950,588 milionu Kč. Cena za jeden kilometr u této poměrně komplikované stavby dosáhla 288 milionů Kč. V současné době budovaná další etapa okruhu kolem Prahy v délce 2,508 kilometru, která zahrnuje také jeden kilometr dlouhý most, si podle aktuálních finančních plánů vyžádá investice ve výši 1,469 miliardy Kč. Při přepočtu na jeden kilometr komunikace (včetně mostu) se částka vyšplhá až na 586 milionů Kč, což výrazně převyšuje průměrnou cenu za kilometr českých dálnic. Jedná se však o stavbu na území hlavního města Prahy, která je budována jako šestipruhová komunikace. Na další etapu výstavby dálnice D1 z Vyškova do Mořic, zahájené letos v dubnu, se podle údajů ministerstva financí počítá se 4777,56 milionu Kč. Součástí úseku v délce 16,225 kilometru budou také 3 dálniční křižovatky a 22 mosty a cena za jeden kilometr se podle propočtů bude pohybovat okolo 294 milionů Kč. O něco vyšší cenu za jeden kilometr vykazuje například také již zahájená výstavba dalších částí dálnice D5 mezi Ejpovicemi a Sulkovem; stavby však zahrnují i pět mimoúrovňových křižovatek, 22 mosty a několik silničních přivaděčů.
Složitý terén stavbu prodražuje
Při propočítávání průměrné ceny jednoho kilometru českých dálnic je třeba si uvědomit, že stavbu výrazně ovlivňuje a prodražuje především členitost terénu a s tím související budování mostů či tunelů. Například uvažovaná výstavba jednoho kilometru tunelu Panenská na dálničním tahu D8 o délce dvakrát 2,018 kilometru přijde na 1,694 miliardy Kč. Otázkou tak zůstává jen to, zda 80,2 kilometru dlouhá dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou k hranicím s Polskem obsahuje tolik nepříznivých vlivů, že se její cena musí výrazně lišit od průměrných nákladů. To musí posoudit odborníci. Pakliže je vysoká cena neodůvodněná, nezbývá než od smlouvy skutečně odstoupit.
(zdroj: Dopravní noviny)
Příklady nákladů na 1 km2 dálnice v ČR
(v milionech Kč)
Trasa Náklady
D8 90,4-111,3
D1 a D5 295-317
Pražský okruh 288
Pražský okruh 586
včetně mostu
D47 620
(kalkulace izraelské firmy)