Mozilla je možná malá neziskovka, ale její prohlížeč Firefox získává podíl na trhu
Jak vypadají nerovnocenní soupeři? Na jedné straně máte Microsoft, největší softwarovou společnost na světě s tržbami 37 miliard dolarů a 57 tisíci zaměstnanci. Na druhé straně je Mozilla Foundation, nezisková organizace s rozpočtem dvou milionů dolarů a šestnácti pracovníky namačkanými v jediné místnosti v kancelářském komplexu kalifornského Mountain View. Je to Godzilla versus Mozilla, a Mozilla je trpaslík.
Přesto Mozilla Foundation zvládá něco, co by se před rokem zdálo nemožné: ubírá Microsoftu podíl na trhu internetových prohlížečů. Průzkum zveřejněný 12. ledna firmou WebSideStory, věnující se analýze webových stránek, uvádí, že bezplatný prohlížeč Mozilly s názvem Firefox zabral v posledních šesti měsících 4,6 procenta trhu a zdá se, že je na dobré cestě k dosažení stanoveného desetiprocentního cíle. Microsoft Internet Explorer mezitím spadl o 4,9 na 90,6 procenta, tedy na nejnižší tříletou úroveň. „Je to emocionální číslo. Když Microsoft klesne k 90 procentům, je to velká novina,“ konstatuje Jeffrey W. Lunsford, předseda WebSideStory.
Microsoft není vůbec na útěku. Drtivě vede a většina podniků zavedla pro své zaměstnance Internet Explorer, takže by měl vydržet. Avšak mnozí ze šestnácti milionů zákazníků, kteří přešli na Firefox, vidí, že nastupující program je lépe chráněný před viry a plný inovací. Patří mezi ně prvek zvaný „prohlížení s tabulátorem“ usnadňující rychlý pohyb z jedné webové stránky na jinou zčásti tak, že se nechá naskočit řada oblíbených stránek najednou. Ovšem Microsoft tvrdě pracuje na výrazném zvýšení bezpečnosti a slibuje další vylepšení. „Díky těmto prvkům a zákaznické podpoře na světové úrovni zůstává Internet Explorer nepřekonatelnou volbou,“ tvrdí mluvčí Microsoftu.
Přesto analytikové hovoří o tom, že Firefox by mohl mít obrovský dopad na budoucnost sítě. Pokud si Mozilla a ostatní nemicrosoftové prohlížeče udrží nebo získají podíl, pak patnáct procent webových stránek, které nejsou zcela kompatibilní s nemicrosoftovými prohlížeči, bude muset být navrženo podle otevřených internetových norem. Microsoft tak nebude moci kontrolovat, jak je obsah prezentován na síti. Tím by také vznikly šance pro soupeře, aby prodávali konkurenční software pro web, protože Microsoft by nemohl využívat spojení mezi Explorerem a svými dalšími programy. „Nejdeme po Microsoftu,“ uvádí předsedkyně nadace Mozilla Mitchell Bakerová, „Naším cílem je nabízet lidem lepší zkušenosti, aby internet zůstal otevřený a lidé skutečně měli možnost volby.“
Tým Mozilly se nezabývá jen prohlížeči. V posledních měsících tvrdě pracuje na dalších typech softwaru. V polovině prosince byl vydán e-mailový program s názvem Thunderbird a od té doby si ho stáhlo přes dva miliony lidí. Na rýsovacím prkně týmu je hrst dalších programů včetně elektronického kalendáře nazvaného Sunbird a malého prohlížeče pro mobilní telefony a personální digitální asistenty (PDA) s krycím názvem Minimo. Očekává se, že budou k dispozici v roce 2005 nebo 2006.
Původ Mozilly je stejně neuvěřitelný jako její bouřlivý úspěch. Zrodila se roku 1998 v průkopnické společnosti na poli webového prohlížení Netscape Communications za účelem využití vznikajícího hnutí softwaru s otevřeným zdrojovým kódem. Záměrem bylo, aby dobrovolní programátoři na celém světě pomohli vylepšit prohlížeč Netscape. Když v roce 1999 společnost America Online koupila Netscape, organizace ztratila energii. Před rokem a půl se však narodila znovu jako nezávislá organizace financovaná společnostmi AOL, IBM, Sun Microsystems a Nokia. Zdá se, že vzpruhu jí dodala nezávislost: rychle se rozběhl vývoj Firefoxu, projektu nového prohlížeče. Je bezplatný, ale Mozilla vyzývá uživatele, aby jí na podporu vývojového úsilí věnovali dary odpočitatelné z daní.
Bez pozoruhodné partyzánské marketingové kampaně by Firefox tak rychlý skok dopředu asi neudělal. Kampaň, nazvanou SpreadFirefox, připravila hrstka fanoušků Mozilly a vede ji 58 tisíc dobrovolníků. Aby kampaň vešla ve známost, napojili se na webové logy neboli blogy. Nejenže si vytvořili vlastní blog (www.spreadfirefox.com), aby sladili činnosti, ale dávají se dohromady s jinými, aby rozšířili záběr. Když například nějaký blogger pěkně mluví o Firefoxu, dostane za odměnu spoje na svou stránku. Partyzánská kampaň „rozdmýchává plamen“, jak poznamenává analytička Stacey Quandtová z výzkumné společnosti Robert Frances Group.
To všechno znamenalo pro Mitchell Bakerovou z Mozilly uskrovňování. Dřívější pracovnice Netscapu si zvykla pracovat v počátcích Mozilly skrytě. Teď se potýká s tím, že skupina je uznávaná. Ve škole, kam chodí její syn, se s ní dávají do řeči rodiče a při cvičení s ní navazují kontakt cizí lidé. Když Mitchell nedávno dala firemní tričko kamarádce v tělocvičně, kde se trénují artistické dovednosti, jedna žena poblíž vyhrkla: „Vy jste z Mozilly? Firefox mi změnil život!“ Potom si klekla a před šokovanou Bakerovou se poklonila.
V Mozille teď možná prožívají opojnou dobu, ale vědí, že svůj náhlý úspěch nesmějí brát jako samozřejmost. Vzpomínají si, jak moloch Microsoft rozdrtil Netscape. Tato hra je však odlišná. Mozilla má na své straně obrovské a pulzující hnutí softwaru s otevřeným zdrojovým kódem. Je možné, že Godzilla tentokrát nebude mít takovou převahu jako dřív.
Kouzelný váček Mozilly. Tato nezisková organizace dodává několik bezplatných programů v závěsu za svým populárním prohlížečem Firefox.
THUNDERBIRD
Tento e-mailový program, vydaný minulý měsíc, nabízí bezpečnost, spamové filtry, vestavěné vyhledávání a přizpůsobitelné uživatelské rozhraní
ÚSPĚCH: počet stažení zatím dva miliony
SUNBIRD
Jde o program, který uživatelům Firefoxu a Thunderbirdu umožňuje sdílet jejich kalendáře s jinými uživateli přes určité webové stránky
CÍLOVÝ ROK VYDÁNÍ: 2005 nebo 2006
MINI MOZILLA
Minimo je zjednodušená verze Firefoxu určená k použití jako prohlížeč u luxusních mobilů a personálních digitálních asistentů (PDA)
CÍLOVÝ ROK VYDÁNÍ: 2005 nebo 2006
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek