Menu Zavřít

Kombinujeme kamenný obchod s internetovým

27. 2. 2006
Autor: Euro.cz

DUŠAN DOLNÍČEK A LUDĚK BEJČEK, SPOLEČNOST D. V. F: Současně s kamennou prodejnou rovnou otevřeli i internetový obchod. Malý obchodník podle nich může konkurovat řetězcům. Dokáže totiž pružně reagovat na změnu poprávky. Dva prodavači elektroniky Dušan Dolníček a Luděk Bejček dlouho snili o vlastní firmě.

„Prodává se hodně, ale s čím dál nižšími maržemi,“ shodují se oba majitelé obchodu.  foto: Kateřina Pelánová

DUŠAN DOLNÍČEK A LUDĚK BEJČEK, SPOLEČNOST D. V. F: Současně s kamennou prodejnou rovnou otevřeli i internetový obchod. Malý obchodník podle nich může konkurovat řetězcům. Dokáže totiž pružně reagovat na změnu poprávky.

Dva prodavači elektroniky Dušan Dolníček a Luděk Bejček dlouho snili o vlastní firmě. Svůj sen si splnili v březnu roku 2003, když v Brně našli malý krámek, který se uvolnil po prodejci potřeb pro klasické fotografy.

Firmu pojmenovali D. V. F. jako zkratku slov „Digitální videokamery a fotoaparáty“. Se sortimentem váhali, nejdříve se chtěli specializovat pouze na kamery, ale boom digitálních fotoaparátů byl na spadnutí a oni ho chytli v nejlepším. „Dnes i zarytí klasici přecházejí k digitálům. Chtěli jsme mít kamery, a foťáky jen okrajově, ale už od začátku jsme tu díky velké poptávce měli více fotoaparátů,“ líčí Dolníček.

Nemají žádné zaměstnance a v nejbližší době o nich neuvažují. „Zatím vše zvládáme sami, pomáhá nám pár dobrovolných spolupracovníků z řad kamarádů a známých a účetní, ale v budoucnu budou možná potřeba,“ vysvětluje Bejček.

VZHŮRU NA INTERNET

Současně s kamennou prodejnou založili i internetový obchod, který sami spravují. Tato paralela je podle nich naprosto ideální. Existence kamenné prodejny totiž v očích internetových zákazníků zvyšuje serióznost obchodu. Zároveň ti, kteří si zboží našli na webu, mají možnost přijít osobně. „Určitě je ale dost lidí, které zajímá jenom cena, foťáky si tady ošahají a pak jdou koupit k jinému internetovému prodejci, protože to nabízí o dvě stovky levněji. Možná je v Čechách takových lidí více než jinde, protože my jsme takový vychytralý národ. Ale s tím se dá už těžko co dělat,“ tvrdí Bejček.

Náklady na internetový obchod a kamennou prodejnu má firma D. V. F. téměř stejné. I když samotné zřízení a chod obchodu se obecně považuje za mnohem levnější způsob prodeje, bez reklamy by to prý nešlo. „Jde nejen o dobře udělané stránky a dobré ceny, ale i o propagaci. Když o vás na internetu nebude nikdo vědět, tak nic neprodáte,“ vysvětluje Dolníček.

K navracení stálých zákazníků pak ale na internetu dochází stejně tak jako ve skutečném obchodě. „Zákazník pak už dále nehledá, jde přímo k nám, protože byl spokojen. Neřeší, jestli to někde stojí o něco míň,“ míní Luděk Bejček. Návštěvníky na stránkách je proto dobré udržet zajímavými informacemi, i když nechtějí zrovna v tu danou chvíli nakupovat.

Z CENTRA NA OKRAJ

Podle Bejčka a Dolníčka však situace na trhu s elektronikou není zrovna nejpříznivější. „Obecně se prodává hodně, ale s čím dál tím nižšími maržemi. Tím, že to prodává každý, tak to není tak výdělečný proces, jako tomu bylo dřív,“ myslí si Bejček. Kromě toho, že je na trhu velké množství internetových prodejců, kteří své obchody mohou řídit s minimálními náklady takzvaně „z obýváku“, v Brně je i velký přetlak supermarketů. „Drobní prodejci byli z centra vytlačeni, protože lidé jezdí nakupovat prostě jinam. Prodejci proto neměli důvod v něm zůstávat,“ vysvětluje.

bitcoin_skoleni

Mnoho obchodníků zkrachovalo, mnoho z nich to přestalo bavit. Anebo se přesouvají do zajímavějšího oboru. Výhody malých obchodů podle obou podnikatelů spočívají především ve schopnosti pružněji reagovat na změny a poskytnou svým zákazníkům služby v podobě kvalifikovaných rad a případného servisu.

„Naše výhoda je i to, že nemáme zaměstnance. Vím, podle sebe, že když jsem byl zaměstnanec, tak jsem mnohdy neměl náladu se se zákazníkem bavit, někdy jsem ho i odbyl, ale když je to teď moje, tak si ho odbýt dovolit nemohu,“ přiznává se Dušan Dolníček. 

  • Našli jste v článku chybu?