Všichni na koleje, chtělo by se říct. Zejména sociálními sítěmi hýbe trend, který by se dal přeložit jako „zostuzení létání“. Po vzoru aktivistky Grety Thunbergové jsou naopak 'in' vlaky. Jenže železniční dopravci nejsou připraveni. Například Německo sice během příští dekády investuje do vlakové dopravy 62 miliard eur a státní Deutsche Bahn přispěje dalšími 24 miliardami. Kromě aktivní ochrany klimatu si Němci od rekordní investice slibují zdvojnásobení počtu cestujících i strojvůdců do roku 2030. Podle některých expertů je ale výška investice jen kapkou v moři a k smíchu.
Jak to tak bývá, Česko šlo jinou cestou. Místo investic a zatraktivnění železniční dopravy oproti autobusové a automobilové se Andrej Babiš rozhodl pro populistické slevy pro studenty a důchodce. Tedy pro osoby, u kterých spíše nelze předpokládat, že by váhaly mezi autem a vlakem. Naopak se jedná o vděčné skupiny voličů, o jejichž přízeň vedou politici lítý boj.
České dráhy sice tvrdí, že lidé se do vlaků vrací a jsou více ochotni dojíždět za prací. Desítky tisíc lidí cestujících z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale taky z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů od Prahy, však nemusí být příkladem oblíbenosti železnice, ale symptomem bytové krize v metropoli. Ostatně v tom má jasno například šéf Asociace českých stavebních spořitelen Jan Jeníček, který přesně ví, co by se mělo s chudými Pražany udělat. „Myslím si, že kdo na to nemá, tak by v Praze bydlet neměl,“ nechal se slyšet.
Komentář: Poučení Arrivou
Ale zpět na železnici. Události posledních měsíců spíše ukazují na to, že se SŽDC spolu s dopravci rozhodli cestující z vlaků vyhnat. Na přeplněné soupravy upozornil například ekonom Lukáš Kovanda, kterému se nelíbilo, že v první třídě posedávali cestující na zemi. „Ten pocit… že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v 1. třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu,“ napsal.
Samostatnou kapitolou byl nástup na regionální železnice společnosti Arriva. Zpožděné spoje, zastaralé vagony, nefunkční odbavovací systém a nápisy pouze v němčině. To byl jen začátek. Třešničkou na dortu byli bulharští strojvedoucí, kteří podle výpravčích nemluvili česky. Zlínský a Liberecký kraj již firmu za prohřešky pokutovaly. Problémy, nebo přinejmenším zvláštnosti, ovšem přetrvávají. Na plně elektrifikované trati jezdí dieselové lokomotivy, některé vlaky pak jezdí dříve, než by měly, informovala Česká televize.
Správa železniční dopravní cesty se zase blýskla konstatováním, že na pražském Hlavním nádraží nebude instalovat pítka, protože si přeci lidé mohou vodu koupit. Další nádražní perličkou jsou pražské Vršovice, kde bylo otevřeno nové nástupiště. Má to ovšem háček – není napojeno na nádraží a z budovy trvá až 20 minut k němu dojít. Tolik ke komfortu cestujících.
V péči o cestující ovšem všechny překonal
Jihomoravský kraj, který přišel s tzv. usměrněným nástupem. Cestující bez
jízdenky jsou nově povinni nastupovat do zeleně označených vozů a sami vyhledat
průvodčího, jinak jim hrozí pokuta jako černým pasažérům.
Kraj se hájí tím, že vykukové schválně (!) nastupovali na opačnou stranu vlaku a doufali, že k nim průvodčí nedojde. Na jižní Moravě už jim pšenka nepokvete. Kraj raději zaměstná revizory, než by takovouto nehoráznost toleroval. Ze všech cestujících tak udělal sprosté podezřelé, kteří se musí průvodčím sami nahlašovat. Tak trochu to připomíná EET.
Podtrženo sečteno, situace na tuzemské železnici vyvolává nutkání si koupit auto a vlaky zavrhnout. Ekologové vás sice nepochválí, ani se nepochlubíte na sociálních sítích, ušetříte si ale mnohé bolehlavy. Pravda, na dálnicích vás možná bude sledovat BISka, může to ale stát za to.
Čtěte také:
Glosa: Epstein se nezabil aneb Když masy nevěří elitám
Glosa: Koronavirus řádí v Číně. CzechTourism očekává nárůst turistů
Glosa: Poloprázdná MHD a argument Západem
Glosa: Na kolik si ceníte svá data? Deset dolarů, nebo pizzu až do domu?