Menu Zavřít

Komentář: Zvětralý ležák

5. 3. 2017
Autor: Tomáš Novák/Euro

Národní podnik Budvar je jakousi laboratoří státního kapitalismu.

Roky se Budvaru politici vyhýbali, v jeho čele stál čtvrt století slušný a dobrý manažer Jiří Boček, s nímž týdeník Euro hovořil o minulosti i budoucnosti firmy. Přesto ze srovnání s privátní konkurencí nevychází nejlépe. Bezkonkurenční tandem českých piv Prazdroj a Budvar je už jen dávnou minulostí. A to jak chutí a pověstí u pivařů, tak ekonomickými výsledky.

Chuťově senzorické hodnocení je jistě vysoce subjektivní záležitostí, ale třeba autor tohoto textu dříve budvar běžně konzumoval a dnes ho má zařazený mezi nijak zajímavá europiva, jimž se vyhýbá. Své o postoji spotřebitelů vypovídá skutečnost, že na nejnáročnějším trhu v Praze přibývají plzeňky jak houby po dešti, zatímco o budvarku nezavadíte. A tím, že je Plzeň o nějakých třicet kilometrů blíže než Budějovice, to asi nebude. Také o pětimiliardových ziscích si jinak úspěšně hospodařící národní podnik může nechat jen zdát hodně divoké sny. Je prostě jasné, že s konkrétním vlastníkem za zády je ten tah na branku jiný a Budvar měl být jednoznačně privatizován úplně stejně jako jiné pivovary, byť dostupnost piva je pro nemalou část tuzemské populace čímsi podobným veřejné službě.


O Budvaru čtěte více:

Budvar navyšuje kapacity. Letos investuje 730 milionů

Budvar: Registr smluv nás poškodí, přijdeme o zahraniční trhy

Pivovar Budějovický Budvar


Proč se tak nestalo, není úplně jasné. Většinou jsou tím argumentem slavné a neuvěřitelně fousaté spory o značku Budweiser a Bud na významných trzích v Evropě i ve světě. Jde přitom o velmi kuriózní střet. Samotná značka má bezpochyby několikamiliardovou hodnotu, která ovšem mnohonásobně převyšuje schopnost národního podniku tuto značku komerčně využít. Prostě na sporných trzích nikdy tolik nevydělá a hodnota je dána tím, že na tyto trhy blokuje vstup světové pivovarnické jedničce Anheuser-Busch s jejím Budweiserem, z čehož ovšem těží místo Budvaru jiné světové koncerny. Prodat proto Budvar některému z těchto koncernů nebo samotnému gigantu AB, o jejichž zájmy jde ve sporech placených fakticky českým daňovým poplatníkem především, se pak jeví naopak jako ekonomicky nejlepší řešení. Místo ekonomiky však zvítězila politika a národní hrdost.

Spekulovat také můžeme o tom, že za tím byl strach, že by si politická partaj, která by prováděla takto nestandardní transakci, nepřiměřeně finančně pomohla. A tak se českobudějovický pivovar stal rodinným stříbrem a zůstal státním podnikem. Průšvih to nebyl, ale nějaká slavná success story také ne.


Přečtěte si o měnících se majetkových poměrech v rámci plzeňského Prazdroje:

Na prodej Prazdroje si SAB Miller najal advokátní kancelář PRK Partners

Prazdroj kupují Japonci. Asahi dá za pět evropských pivovarů 200 miliard

 Prazdroj (ilustrační foto)


Jenže teď se zrovna časy a ředitel mění. Firma potřebuje expandovat a musí zvolit směr a rozměr investic. Svět nečeká a vyhrané spory s AB neprodají ani půllitr navíc. Je jistě dobře, když v takovém okamžiku přijde nový šéf s novými myšlenkami a energií.

Jenže zároveň tak vzniká velké pokušení pro politiky přihřívat si v národním podniku své zájmy politické i hmotné. A to nemluvíme o tom, když odpovědný ministr bez elementárních kompetencí z většího byznysu, natož pivovarnického oboru, má své vlastní představy o možnostech expanze třeba do Afriky.

Bylo by nesporně optimální, kdyby místo několikaletého rozvoje firmy byl před nového ředitele postaven úkol připravit společnost k rychlé privatizaci, která má objektivně minimálně patnáct let zpoždění. Bylo by však hodně naivní myslet si, že se něco takové stane pár měsíců před volbami.

bitcoin školení listopad 24


Přečtěte si, kdo to s českým pivem chce zkusit za oceánem:

Tekutá Obec: diplomat s českými kořeny chce v USA vařit „pilsner“

Logo společnosti Obec Brewing


  • Našli jste v článku chybu?