Finanční ředitelé nejvýznamnějších firem v České republice již po páté vybírali banku s nejlepšími produkty pro firemní klientelu. Za Komerční bankou se umístila Česká spořitelna a jen v těsném závěsu skončila ČSOB.
Autor: Martin Siebert
Titul MasterCard Firemní banka roku se uděluje letos již pátým rokem a řadí se k nejprestižnějším titulům na českém bankovním trhu. „Český bankovní trh se neustále dynamicky rozvíjí. Banky velmi často pružně reagují na ekonomickou situaci a přicházejí s novými nabídkami pro své klienty. Jak jsme zjistili, je pro mnohé společnosti obtížné orientovat se v nabídce bankovních produktů. Ocenění MasterCard Firemní banka roku je objektivním vodítkem, jak se na trhu zorientovat,“ uvedl Pavel Javorský, ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
„Jsme vedoucí korporátní bankou na českém trhu. Naším cílem je být dlouhodobými spolehlivými partnery našich firemních klientů a poskytovat jim komplexní nabídku produktů a služeb na vysoké profesionální úrovni. Letošní ocenění Firemní banka roku nás proto velmi těší a zároveň i zavazuje,“ ocenil prvenství Jan Juchelka, člen představenstva a výkonný ředitel pro korporátní bankovnictví Komerční banky.
Současně s hodnocením služeb jednotlivých bank mezi finančními řediteli, byl realizován průzkum o využívání firemních bankovních produktů. Z výsledků jednoznačně vyplynulo, že většina firem (80 %) upřednostňuje služby více bank. Pouhých 20 % dává přednost službám od 1 - 2 bankovních institucí. Téměř třetina dotázaných (32 %) uvedla, že využívá služeb od 5 a více bank, snaží se tak optimálně využívat nabízených produktů. Další z důvodů, proč firmy využívají, služby více bank je snaha rozprostřít finanční prostředky, tak aby se snížila možná rizika.
„Všechny námi oslovené firmy uvedly, že používají běžný účet (100 %) jako základ firemního bankovnictví. Druhý nejčastěji využívaný firemní produkt je mezinárodní platební styk (89 %), kde ale finanční ředitelé spatřují problém ve vysokých poplatcích za převod mezi jednotlivými bankami. Na pomyslném třetím místě jsou firemní platební karty (87 %). Častým impulsem pro jejich pořízení bývají služební cesty, ale také bezpečnost, pohodlí a snadná kontrola výdejů,“ zhodnotil Pavel Javorský a dále dodává, „důležitými bankovními produkty je také bankovní garance, kontokorentní, investiční a provozní úvěr.“
Jak firmy hodnotí nabídku bank velkým firmám ve srovnání s loňským rokem? Většina dotázaných uvedla, že kvalita služeb je stejná jako v roce 2008. Zlepšení bank by podle finančních ředitelů mohlo být v oblasti osobních bankéřů. Velkým společnostem chybí odborník, který by znal klienta dlouhodobě a měl k němu osobní přístup.
Oproti minulým průzkumům vzrostl také počet nespokojených odpovědí, 18 % dotázaných hodnotí nabízené služby jako spíše či výrazně horší (oproti 2 % v roce 2008). Zajímavé je, že ještě v minulém roce hodnotily společnosti nabízené služby jako spíše lepší (59 %). Toto tzv.“ochlazení vztahů“ je podle finančních ředitelů zapříčiněno opatrností bank a nervozitou na trhu. Téměř polovina uvedla (44 %), že zaznamenala negativní přístup bank v souvislosti s ekonomickou krizí, stejné procento uvedlo, že nic takového nepocítili. Hlavní změna, kterou firmy pocítily je zhoršení podmínek financování, banky zvýšili úrokové sazby a veškeré marže banky a celkově zpřísnili schvalování úvěrů.
Motivem pro pořízení firemních bankovních karet je administrativní průhlednost, bezpečnost a úspora nákladů, které vznikají pohybem hotovosti. Na služební cestu využívají platební karty především zaměstnanci s vyšší pozicí. Nabídky bank v oblasti firemních karet považuje většina českých firem za dostačující (60,5 %), tento trend se oproti minulým letům příliš nemění. Klientům chybí pravidelné poskytování informací, lepší vyřizování reklamací a on-line výpisy z účtu.
VÝSLEDKY POSLEDNÍCH DVOU ROČNÍKŮ OCENĚNÍ MASTERCARD FIREMNÍ BANKA ROKU:
2009
2008
1. místo: Komerční banka
1. místo: ČSOB
2. místo: Česká spořitelna
2. místo: Komerční banka
3. místo: ČSOB
3. místo: Citibank