Menu Zavřít

Komfortní, ale trochu drahý

19. 2. 2007
Autor: Euro.cz

VYZKOUŠELI JSME - VW MULTIVANPouhého půl roku poté, co v roce 1949 předali vítězní Britové správu nad dolnosaským podnikem Volkswagen, se začala ve Wolfsburgu vyrábět dodávka Transporter. Model slouží dodnes. V Profitu jsme minulý týden otestovali její variantu pro přepravu osob.

VYZKOUŠELI JSME - VW MULTIVAN Pouhého půl roku poté, co v roce 1949 předali vítězní Britové správu nad dolnosaským podnikem Volkswagen, se začala ve Wolfsburgu vyrábět dodávka Transporter. Model slouží dodnes. V Profitu jsme minulý týden otestovali její variantu pro přepravu osob.

Od 8. března 1950, kdy začala jeho sériová výroba, našel VW Transporter vyžití například jako hasičské, policejní, poštovní vozidlo a později i jako kempinkový vůz. Díky víceúčelovosti zaznamenal nejen v Německu rychle rostoucí poptávku. I nyní jezdí v Česku tisícovky Transporterů. Profit měl minulý týden k dispozici nejnovější osobní verzi Multivan, která uveze až osm lidí. Jaká je a k čemu se hodí?

Koncepce poslední generace vozidla je v podstatě klasikou se zesílenou podlahovou plošinou a samonosnou skříňovou karoserií. Naše skříň měla čtyři dveře - přední, postranní posuvné, a zadní byly výklopné vzhůru. Motor byl uložen vpředu a poháněl prostřednictvím systému 4Motion kola obou náprav. V kabině bylo v naší verzi sedm sedadel v rozmístění 2-2-3.

Vůz je určen k osobní přepravě, takže začněme dojmy z interiéru. Ať jsme si sedli kamkoli, měli jsme dostatek místa pro nohy i pro hlavu. Auto je dlouhé a vysoké, třímetrový rozvor multivanu umožňuje bezproblémové natažení lýtek. Mezi dvojicí prostředních sedadel bylo možné procházet, takže vůz připomínal skutečný autobus. Výška vozu ale může přinést problémy v krytých garážích, na jednom z takových pražských parkovišť jsme téměř dřeli střechou o podhledy.

A co samotná jízda? Ocenili jsme dobré odhlučnění motoru, silný diesel je v kabině slyšet až při rychlé jízdě. Přeplňovaný naftový pětiválec spojený s šestistupňovou převodovkou musíte trochu roztočit. Po sešlápnutí plynu se chvíli nic neděje, ale pak turbo nažene do válců směs a stroj dokáže být z nuly na sto kilometrech za 12,5 sekundy. Napomáhá tomu systém trvalého pohonu 4×4, který Volkswagen používá i u jiných modelů. Klíčovým prvkem je spojka Haldex, která je instalována na zadní nápravě. Zaručuje jízdní stabilitu a jednodušší zvládání jízdy na povrchu s rozdílnou přilnavostí. Výsledek testu: VW Multivan s pohonem všech kol je zajímavým spojením užitkové dodávky a terénního vozu s pohonem všech kol. Ten umožňuje nejen jízdu na ledě, v blátě a ve sněhu, ale i větší trakční výkon při tažení přívěsů a vyšší stoupavost.

Sedmimístný stroj je tak pohodlným mikrobusem jak pro rozvážku řemeslníků, tak pro odvoz hotelových hostů na letiště. Už v základní výbavě je nabit elektronikou, jeho minusem je ale cena. Se sériovou výbavou se prodává za 887 641 korun bez DPH, s lepší výbavou (je nutné připlatit například za rádio) se přehoupne přes milion korun. To je pro rozvážku dělníků na stavbu trochu drahá záležitost - na trhu se najdou levnější, i když méně komfortní mikrobusy.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Multivan je zařazen v kategorii N1, umožnuje tedy automaticky odpočet DPH bez nutnosti montovat přepážku. Je to komfortní mikrobus pro přepravu osob. Vzhledem k vysoké ceně jej ale spíše než řemeslníci využijí hoteliéři nebo taxikářské služby, které kladou důraz na komfort přepravy klientů. TECHNICKÉ ÚDAJE**

model  VW Multivan 2,5 TDI 4 Motion

typ vozu  čtyřdveřová dodávka

motor  naftový pětiválec

objem válců  2,5 litru

max. výkon  128 kilowattů

max. rychlost  188 km/hod

zrychlení  0-100 12,5 sekundy

spotřeba  9 l/100 km

bitcoin_skoleni

nákladový prostor  450 litrů

cena (základ)  887 641 Kč bez DPH

  • Našli jste v článku chybu?