České podnikatele spojujeme s trhy zemí SNS již více než 16 let. Regiony Ruska byly od začátku našeho působení kartou, na kterou jsme vsadili, a zatím se vyplácí ve prospěch národních zájmů a české ekonomiky. Když jsme v roce 2003 zorganizovali náš první Byznys den ruské federace v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, byl obrat mezi ČR a Ruskem 1,8 miliard dolarů. Loňská čísla vykázala historických 14 miliard. Nový rozměr našich hospodářských vztahů zajistila právě spolupráce s regiony, kam napřímo i s naší pomocí dokázaly proniknout české firmy. V současnosti lze obchod s Ruskem označit za stabilizátor českého exportu a klíčové teritorium vývozu, na to rovněž reflektuje česká exportní strategie. Rusko je zahrnuto do seznamu prioritních zemí státní strategie. Dodávají tam mnozí čeští výrobci, většina českých firem současně označuje ruský trh za klíčový a potenciálně nejzajímavější. Češi se v RF také stávají investory a vstupují do společných podniků.
„Vývoj objemu českého exportu do zemí SNS je pozoruhodný. V uplynulém roce stoupl o 30 %, zatímco jinde v Evropě šlo jen o jednotky procent,“ hodnotí hospodářskou relaci vůči trhům SNS předseda představenstva Komory Václav Petříček.
Komora SNS se organizací doprovodných podnikatelských misí podílí na realizaci návštěv vrcholných představitelů vlády České republiky v Rusku, i recipročně. Solidní ruské podnikatele zajišťujeme prostřednictvím Obchodně průmyslové komory RF a obchodně průmyslových komor v jednotlivých regionech. Přidanou hodnotou našich partnerských komor je možnost nabídnout jejich prostřednictvím marketingové studie, prezentace s vyhledáním potenciálních partnerů a v některých případech i právní podporu pro české firmy, které region zaujal natolik, že se tam chtějí vrátit.
„Komora SNS věnuje ohromné úsilí kultivaci prostředí, v němž naši podnikatelé mohou rozvíjet vztahy s partnery ze zemí SNS,“ shrnul její práci Milan Hovorka, náměstek ministra obchodu a průmyslu. „Ministerstvo má v Komoře významného sociálního partnera, který je rovněž významným oponentem koncepčních materiálů majících vazbu na spolupráci se zeměmi SNS,“ dodal Hovorka.
Vzájemné vztahy v hledáčku nejvyšších zástupců obou zemí
V letošním roce se s výrazným podílem Komory SNS a velvyslanectví obou zemí proběhly státní návštěvy vrcholných představitelů vlád obou zemí. Prahu navštívila předsedkyně Rady federace RF Valentina Matvijenko, která zdůraznila rozvoj regionální spolupráce. Do Prahy přijel i prezident Tatarstánu Rustama Minnichanov a přizval české výrobce ke spolupráci v řadě oborů. Tatarstán je rychle se rozvíjející region, jenž je jedním z nejlépe hodnocených subjektů RF ze strany zahraničních investorů.
Oficiální návštěva premiéra České republiky v létě letošního roku byla rekordní z hlediska rozsahu podnikatelské mise. Do Moskvy, Petrohradu a Jekatěrinburgu se s komorou SNS vydalo premiéra doprovázet více než 75 představitelů českých firem. Podepsané kontrakty se přiblížily sumě 9 miliard korun.
Ruský trh skýtá mnoho příležitostí pro české firmy
Samotná Moskva se má rozšířit na trojnásobek dosavadní plochy.
To vyvolá ohromnou poptávku. Pro české firmy je také zajímavá účast v industrializačních projektech Sibiře a Dálného východu. Dobře známí jsou Češi také na Urale - ve Sverdlovské či Čeljabinské oblasti, a také v Chanty-mansijském autonomním okruhu. Samozřejmý je zájem i z Petrohradu, kde máme společné i kulturní aktivity.
I přesto, že máme za sebou „chladnější období“ z počátku 90. let, české firmy mají v Rusku stále dobré jméno. Velkou výhodou je jazyková dostupnost. Tuzemští podnikatelé si ale musejí řadu věcí ujasnit.
Současné Rusko není Sovětský svaz
Současné Rusko je na hony vzdálené bývalému SSSR. Nezměnily se pouze politické reálie, změny zažívá celá ruská ekonomika.
Do čela státních koncernů i soukromých firem nastoupila nová a vysoce erudovaná generace manažerů. Ti rozhodně netrpí žádnými nostalgiemi. Dobře znají situaci na světových trzích.
A pere se o ně v konkurenčním boji řada zahraničních výrobců.
Ruský trh je nyní dravý a znalý, vrátit naše původní pozice nebude samozřejmostí. Rusko přesto stále slyší na tradice naší výroby, naše tramvaje pořád tvoří přes 70 procent parku velkých měst, známé je české strojírenství, sklo, pivo, auta a další výrobky. Základna, která byla historicky vytvořena mezi našimi státy, má stále pevné osnovy. Nicméně úspěch na trhu Ruska, vyžaduje rozšíření kontaktu v součastných reáliích.
Trh vyžaduje důkladnou přípravu, monitoring prostředí regionu včetně legislativního povědomí, nejlépe získání lokálního partnera pro svoji expanzi. To vše kloubí naše komora pod jednou střechou a umí zadat tón dalšímu rozvoji.
O autorovi| František Masopust, výkonný ředitel komory pro styky se zeměmi SNS