Studie Kloknerova ústavu ČVUT, na základě které vedení hlavního města rozhodlo o rekonstrukci Libeňského mostu, nebyla odborně oponována. Uvedla to Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), podle které je Kloknerův ústav špičková instituce v oblasti diagnostiky staveb, ale nemá zkušenosti s projektováním mostů a na nutných diagnostikách opravené konstrukce může v budoucnu profitovat.
Komora reagovala na vyjádření náměstka pražského primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě), v kterém zpochybnil nezávislost ČKAIT.
Zástupci ČKAIT v minulém týdnu na tiskové konferenci uvedli, že zvolený postup hlavního města bude oproti stavbě nového mostu znamenat prodražení, zdržení a navíc nedodržení zákonných parametrů stavby. Náměstek Scheinherr v reakci uvedl, že zástupci ČKAIT jsou sami členy projektových kanceláří, nejsou nezávislí a jejich cílem může být opravu mostu brzdit. Studie Kloknerova ústavu je podle jeho vyjádření nezávislá, opírá se o fakta a potvrdil ji profesor švýcarské univerzity v Lausanne a specialista na rekonstrukce mostů Eugen Brühwiler.
Jak by měla Praha naložit s Libeňským mostem?
Komora se proti vyjádření náměstka ohradila s tím, že na tiskové konferenci vystoupili nezávislí odborníci a pokud někdo může profitovat na rekonstrukci mostu, je to Kloknerův ústav, protože rekonstruovaný most bude nutné pravidelně kontrolovat. Studie ústavu navíc podle ČKAIT nebyla odborně oponována. „I projekty objemově stokrát menší se běžně nechávají oponovat, zejména pokud mají být investicí ze státních prostředků, tedy z peněz daňových poplatníků,“ napsal v prohlášení čestný předseda ČKAIT Václav Mach.
Komora rovněž upozornila, že nikdo z odborníků, kteří vystoupili na tiskové konferenci, se nijak nepodílel na přípravě dřívějšího projektu náhrady Libeňského mostu novým. Scheinherem zmíněné doporučení švýcarského experta Brühwilera navíc podle zástupců ČKAIT nebylo zveřejněno a oprava mostu nevyřeší řadu problémů, které by podle zadání projektu měla. Patří mezi ně například zlepšení dopravní situace nebo průtoku při povodních.
Praha vybrala podobu nového mostu. Čtěte více:
Vltavu překlene nový Dvorecký most. Má jisté kouzlo, ikonou se ale nejspíš nestane
Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, od svého postavení nebyl kompletně opravován. Loni musel být kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí. Na tomto rozhodnutí se podílela komise rady, ve které zasedali i členové ČKAIT. Současné vedení města po volbách ale rozhodlo o opravě.
Radní vybrali další postup koncem letošního dubna. Vycházeli při tom z expertní zprávy Kloknerova ústavu, která navrhla čtyři možné varianty. Rada vybrala tu, která počítá s posílením, nikoliv náhradou stávající konstrukce mostu přes Vltavu. Oprava by podle zástupců hlavního města měla trvat 32 měsíců a uskutečnit se od září 2022 do dubna 2025. Náklady na rekonstrukci mostu mají být asi 480 milionů korun, na dalších 80 milionů vyjdou přeložky inženýrských sítí.
Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy
ČKAIT je stavovská organizace, která sdružuje více než 30.000 autorizovaných inženýrů a techniků, jimž byla udělena autorizace v oblasti stavebnictví. Ta je opravňuje vypracovat projektovou dokumentaci pro stavby. Členové komory mají podle svého vyjádření ze zákona povinnost spolupůsobit při ochraně veřejných zájmů.
Přečtěte si také:
Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?
Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu
Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami
Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice
Stavba metra D: dopravní podnik zahájí geologický průzkum za 1,58 miliardy korun
Praha plánuje novou vlakovou linku. Propojila by Smíchov, Vršovice a Běchovice
Vlaky z centra Prahy pojedou k letišti 25 minut. Modernizace trati má být v roce 2028