Z jedenácti firem tři mohou oslavovat, ostatní jen doufat
Už na začátku letošního roku týdeník EURO oslovil několik podniků, které jsou významné ve svém oboru, a ptal se jich, jak vidí svou bezprostřední budoucnost. Některé z nich doufaly, že se z potíží dostanou, ale na místě měl být spíše pesimi smus. Jiným se však dařilo ještě lépe, než samy čekaly, protože navzdory celkovým hospodářským těžkostem věděly jak na to.
ČEZ: Jen dva ze čtyř.
Hospodářský výsledek elektrárenské společnosti ČEZ bude výrazně slabší než v předchozích letech. S tímto vývojem vedení firmy počítalo, i když zřejmě nikoliv v takové míře. Zatímco v roce 1998 činil zisk 7,2 miliardy korun, letos za první tři čtvrtiny stěží dosáhl 700 milionů.
Pro letošek si elektrárenská společnost ČEZ stanovila čtyři důležité cíle. Oddělení vysokonapěťové přenosové soustavy, konec skluzů v dostavbě jaderné elektrárny Temelín, narušení monopolu distribučních společností a boj o vyšší předávací ceny (EURO 1/1999). Splnila jen první dva.
Dceřiná společnost Česká přenosová byla zaregistrována zhruba o půl roku později, účetnictví se od ČEZ však údajně oddělilo už začátkem roku. Dostavba Temelína se dál zpožďovala, a to kvůli dodávkám technologií firmy Westinghouse, skluz se vš ak podařilo dohnat. Mluvčí Temelína Milan Nebesář tvrdí, že od poloviny roku probíhají všechny práce podle harmonogramu nebo s mírným předstihem. Rozhodujícím mezníkem má být zavezení paliva plánované do srpna 2000.
Předávací ceny elektřiny se během roku nezvýšily. Mírný růst se očekává v příštích týdnech, rozhodující úřady (ministerstvo financí a ministerstvo průmyslu) se však zatím nedohodly o kolik.
V lednu nastoupil do elektrárenské společnosti ČEZ nový management a boj s monopolem distribučních společností nabral jiný směr. Společnost ČEZ začala na pokyn vlády skupovat akcie distribučních společností, aby státu zajistila ztracenou major itu. Výměnou za tuto transakci má získat v rozvodných firmách nepřímou kontrolu, od státu totiž dostala slib, že bude mít zástupce ve statutárních orgánech těchto firem. ČEZ se netají ambicemi podílet se na privatizaci distribučních firem a spolu s nimi vytvořit v elký energetický holding (další informace o ČEZ viz str. 20).
Unipetrol: Úspory především.
Plány petrochemického holdingu Unipetrol se splnily u hospodářských výsledků a nevyšly u akvizic. Do skupiny nebyla zařazena přepravní společnost Čepro, která se stejně jako majitel ropovodů Mero zatím nebude podle rozhodnutí vlády privatizovat. U Spolany a Parama, o jejichž zařazení rovněž
Unipetrol usiluje, se nyní uvažuje o kapitálově silném partnerovi. Pro Spolanu ho bude hledat revitalizační správce, o osudu Parama rozhodne veřejná soutěž. Unipetrol letos očekává téměř třímiliardový hrubý zisk, což odpovídá plánu z konce minulého roku. K tomu ovšem přispěje rozpuštění loňské opravné položky ve výši 1,3 miliardy korun. Firma se během roku potýkala s nepříznivým vývojem cen r opy a ropných produktů. Zatímco ropa nabrala ostře stoupající tendenci už na jaře, ceny produktů až do října klesaly.
Také v petrochemickém holdingu Unipetrol se nesl začátek roku ve znamení personálních změn. Nové vedení si hned zpočátku nechalo zpracovat studii budoucích rizik a v dubnu oznámilo, že omezí některé investice. Později však víceméně přistoupilo na původní plány a škrtalo se jen v doprovodných programech modernizace výroby etylenu v dceřiné společnosti Chemopetrol Litvínov. Téměř beze změn se naopak pokračovalo v investicích České rafinérské. V létě se začalo stavět v rafinérii v Kralupech, kde si celkem plánovaná modernizace vyžádá na osm miliard korun. V prosinci byl v Litvínově zahájen provoz dokončené jednotky visbreakingu za půldruhé miliardy korun.
Úsporný program nového vedení se soustředil na škrty v nákladech. Například mateřská společnost Unipetrol je má letos snížit z plánovaných 350 na 270 milionů korun. Nový management zavedl centrální řízení dceřiných společností, soustředil se h lavně na ztrátové dcery, Chemopetrol a Benzinu. V obou vyměnil výkonné vedení a prosadil výrazné snížení sponzorských a reklamních aktivit. V Chemopetrolu se začalo propouštět a rušila se i ředitelská místa (EURO 37/199 9).
Spolana: Pod ochranný deštník.
Akciová společnost Spolana doufala, že konečně bude privatizována. Čekala marně. Ubránila se však hrozícímu konkursu a byla zařazena do revitalizačního programu. Přijala rovněž plán oddlužení, ke kterému by mělo dojít v polovině příštího roku.
Letošní rok ukončí firma nižší ztrátou než vloni, mělo by to být kolem 300 milionů korun oproti loňským 400 milionům korun. Ke snížení propadu přispěje poslední čtvrtletí. První tři čtvrtiny roku se firma potýkala s nedostatkem finančních prostředk ů, a v září dokonce neměla na mzdy.
Kumulovaná ztráta, která přesahuje 2,5 miliardy korun, převýšila základní jmění už začátkem roku, a firma se tak měla podle zákona poslat do konkursu. Koncem července nicméně vláda schválila program finanční restrukturalizace podniku a postup jeho oddlužení. Firma podle něj sníž í základní jmění o třetinu (o 1,6 miliardy korun), a to na úkor podílu Fondu národního majetku. Následovat bude snížení nominální hodnoty podílů dalších akcionářů na šedesát procent a kapitalizace pohledávek, s níž se tak předběžně po čítá v polovině příštího roku. Jednu z pohledávek převezme Česká inkasní, což státu zaručí blokační minoritu. S dokončením privatizace se počítá nejdřív koncem příštího roku.
ČKD Praha Holding: Okleštěn a s novým šéfem.
Pražský strojírenský koncern doufal před rokem, že dokončí finanční restrukturalizaci a konečně tak vybředne z potíží. Všechno dopadlo jinak.
Restrukturalizace se nezdařila a hlavní akcionář, manažerská firma INPRO, pod tíhou dluhů v květnu nabídl svůj osmatřicetiprocentní podíl věřitelskému výboru. Akcie nakonec propadly jako zástava Investiční a Poštovní bance. Majitel společnosti INPRO a šéf ČKD Jiří Maroušek rezignoval, věřitelský výbor dosadil na jeho post Josefa Lopatu.
Ze strojírenského koncernu vypadla jedna z jeho dcer, ČKD Dopravní systémy, v níž finanční problémy vyvrcholily až do zastavení výroby. Podnik, v němž se s občasnými přestávkami produkce obnovila, převzala Konsolidační banka, která dnes jedná s německou firmou Siemens o vstupu.
Prodej dceřiné Vagonky Studénka také dosud neproběhl, ale americká společnost Thrall Car již písemně potvrdila svůj zájem. Místo toho se vedení holdingu povedlo úspěšně prodat americkému fondu Riverside jinou dceru - Carborundum Electrite.
Konsolidované dluhy koncernu zůstávají zatím na úrovni 8,7 miliardy korun. Společnost byla v listopadu zařazena do vládního revitalizačního programu.
Od začátku roku počet zaměstnanců klesl o zhruba patnáct set na dnešních šest a půl tisíce. Konsolidovaný obrat se do konce roku vyšplhá na 6,9 miliardy korun.
Metrostav: Příjemné překvapení.
Jedna z největším českých stavebních firem - Metrostav - se dívala na rok 1999 od začátku s optimismem. Výsledky předčily i tato očekávání: na počátku roku vedení firmy odhadovalo, že tržby za letošek narostou na 6,3 miliardy korun, vzrostly až na sedm miliard. „Je to díky tomu, že rost e podíl rychlých zakázek, takže se nám i během roku podařilo získat hodně práce, konstatoval mluvčí podniku František Polák.
Přitom v minulosti jeden z nejdůležitějších zdrojů tržeb - pražské metro - se letos na nich podílel jen čtyřmi procenty. Ještě loni dosáhl podíl objednávek z pražského magistrátu pětiny. „Ačkoliv máme ještě nějaké veřejné zakázky, jako je třeba tunel Mrázovka, Kongresové centrum Praha, koridory či obchvat Prahy, více než polovina zakázek pochází ze soukromého sektoru, potvrdil Polák.
Zhruba šestapadesát procent zakázek Metrostavu spadá pod pojem občanské stavby. Sem patří například dvě obchodní centra pro Makro a jedno pro Tesco, hotely, domov důchodců. Jestliže na všech stavebních aktivitách České republiky se bytová výstavba podílí asi desetinou, pro Metrostav byty představují dvanáct procent celkových výkonů. Podnik byty staví převážně v Praze, na Barrandově či na Mrázovce, a chystá také další vlastní developerský projekt, jako byl obytný soubor U Kříže.
Letošní rok je pro Metrostav zásadní i v další věci: dočká se nového majitele. Fondy velkých bank nabídly majoritní podíl ve veřejné soutěži, kterou vyhrál skandinávský fond PCTC. Peníze však nakonec nesložil a na řadu přistupuje druhý v pořadí - fyzické sdružení pánů Kamila Bahbouha a Pavla Würsta. Za majoritní podíl v podniku nabídli okolo sedmi set milionů korun.
ZPS Zlín: Absolutní dieta bankrotu.
I když vedení největšího domácího producenta obráběcích strojů, zlínského ZPS, na počátku roku očekávalo krušný rok a tvrdou redukční dietu, prohlášení konkursu 5. října bylo přece jenom trochu silnou kávou. Následně byl šéf firmy Radomír Zbožínek odvolán z postu předsedy představenstva a žezlo předal správci konkursní podstaty Romanu Raisovi. Zbožínek ve firmě působí i nadále a úzce spolupracuje se správcem.
Prohlášení konkursu přišlo v okamžiku, kdy strojírny ZPS chtěly naplnit jedno ze svých novoročních předsevzetí - navýšit základní jmění o zhruba miliardu korun. Banky Konsolidační, Komerční a Investiční a Poštovní se ke kapitalizaci svých pohledávek už nedostaly.
To ale nebyla zdaleka jediná rána, jež zlínský podnik letos zasáhla. V létě firma přišla o nejúspěšnější dceru, Kovosvit Sezimovo Ústí: akcie Kovosvitu propadly jako zástava Pragobance.
Vzhledem k tomu se skupině ZPS nepodaří splnit plán tržeb na letošní rok (8,4 miliardy). Do konce srpna podnik utržil 3,2 miliardy, což je o pět set milionů méně než za srovnatelné období loňského roku. Ačkoliv podnik i nadále vyrábí, správce konkursní podstaty Roman Rais ne bude výsledky hospodaření ke konci roku sdělovat. „Účetním obdobím je pro nás doba trvání konkursu, vysvětlil.
Strojírny zatím normálně fungují dál, zaměstnanci pravidelně dostávají výplaty. Zakázky jsou však zajištěny jen do března a do té doby se musí najít kupec. Protože byly strojírny zařazeny do revitalizačního programu, prodej se odehraje pod taktovko u správců Revitalizační agentury, konsorcia Latona-Lazard.
Škoda Auto: Lakmusový papírek životní úrovně.
Žádná překvapení. Tak hodnotí rok 1999 mladoboleslavská Škodovka, i když výroba aut zůstane zhruba o deset tisíc vozů pod původním očekáváním čtyř set tisíc. Obrat však vzroste, protože stoupá odbyt nadstandardně vybavených vozů.
Prodeje na domácím trhu podle očekávání poklesly, ale firmě se propad podařilo kompenzovat rostoucím exportem na náročné trhy západní Evropy. O pětinu vzrostl také vývoz do střední Evropy. Společný podnik v Poznani zvýšil prodej až na pětačtyř icet tisíc aut. Sarajevský společný podnik už tak úspěšný nebyl. „Vázne to na schopnosti bosenské vlády dojednat reexport do dalších zemí, konstatoval mluvčí podniku Milan Smutný. Stejně tak pokračující ruská krize přinesla propad exportu do těchto ter itorií až o čtyři pětiny.
Letošní rok pokládala Škodovka za rok stabilizační a jako takový byl podle Smutného úspěšný. „Potvrdila se kvalita našich produktů. Nákup aut je lakmusovým papírkem stavu ekonomiky dané země, a proto vývoj prodejů byl velmi nestejný. Proto mus í mít podnik široké portfolio zemí, kam dodává, aby nezůstal na holičkách, zdůraznil mluvčí automobilky. Současně se však letošek nesl ve znamení modelové změny. „Fabia vyvolala obrovskou odezvu, pochválil Smutný.
Automobilka letos začala se stavbou motorárny. Na tento projekt za sedmnáct miliard se jí podařilo získat investiční pobídky od českého státu ve výši zhruba dvaadvaceti milionů dolarů. Motorárna bude hotova v roce 2001.
Julius Meinl: Méně prodejen.
Společnost Julius Meinl vyhlásila letošek rokem optimalizace, namísto další expanze chtěla své podnikatelské aktivity stabilizovat. V zásadě se této strategie přidržela. Jestliže na konci loňského roku měla 111 prodejen, nyní jich provozuje „jen sto pět. „Otevřeli jsme pět nových prodejen, vesměs větších supermarketů, řadu stávajících jsme přestavěli, některé nerentabilní zrušili, vysvětluje změny vedoucího marketingu Tomáš Fiala. Celkový obrat má podle předběžných od hadů vzrůst o šest procent (z loňských zhruba 5,9 miliardy na letošních 6,3 miliardy korun bez DPH). Na začátku roku firma ještě uvažovala o převzetí sítě Pronto Plus, k tomu však, jak firma bez upřesnění uvádí, „z několika závažných důvod ů nedošlo .
Optimalizace Meinlovy sítě supermarketů, diskontních prodejen a prodejen cash & carry má podle Fialy pokračovat i v roce 2000, přičemž zvláštní pozornost bude kladena na klíčovou supermarketovou linii s osmdesáti provozovnami. Firma se to tiž i do budoucna hodlá soustředit především na denní nákupy v docházkové vzdálenosti a do nynějšího hypermarketového „běsnění se zapojovat nehodlá. „Není to součástí naší filozofie, uvedl ředitel a předseda představenstva společnos ti Jindřich Barák.
Česká pobočka Julius Meinl je součástí mezinárodní skupiny Julius Meinl International se sídlem v Rakousku. Na začátku roku v souvislosti s prodejem části prodejen mateřské Julius Meinl AG se objevily spekulace, zda rodina Meinlů nehodlá odprodat také mezinárodní větev, působící ve střední a východní Evropě, včetně ČR. Ze strany majitelů byla tato informace okamžitě dementována. Otazníky se však znovu objevily v polovině roku, kdy byla odprodána maďarská síť Csemege-Julius Mein l se 180 prodejnami belgické Delhaize le Lion. Manažeři české pobočky však ujišťují, že v ČR se žádná vlastnická změna nechystá. „Pan Meinl v ČR rozhodně hodlá zůstat již proto, že rodina z Čech pochází a firma tady má letitou tradici , uvádí šéf marketingu Tomáš Fiala.
SPT Telecom: Telefony již nelákají.
Část svých předsevzetí SPT Telecom splní, část však velmi pravděpodobně ne. Ačkoliv ještě nebyla zveřejněna ani předběžná čísla za poslední čtvrtletí, výsledky za prvních devět měsíců napovídají, že jen na papíře zůsta nou plány budování nových telefonních stanic.
Do konce září totiž firma vybudovala jen 101 tisíc stanic, když na začátku roku plánovala 200 až 250 tisíc (loni jich zřídila celkem 459 tisíc). Telecomu se tak již zřejmě nepodaří dosáhnout 40procentní penetrace, jak si předsevzal, protože na konci zář í připadalo na sto obyvatel jen 37 telefonů. Jestliže akcionářská smlouva z roku 1995, v níž jsou strategické cíle zaneseny, pro letošní rok počítala s celkem 4,15 milionu hlavních telefonních stanic, ve skutečnosti to bude méně než čtyři miliony.
Další omezení výstavby sítě podle Dalibora Frýdla z tiskového odboru Telecomu souvisí se zvýšeným působením konkurence, nasycením trhu a celkovou stagnací hospodářství. Snížení zájmu se odrazilo i výší investic. Telecom plánoval na celý r ok 20 až 25 miliard korun, za prvních devět měsíců bylo proinvestováno jen 9,9 miliardy korun. Dominantnímu operátoru se naopak již v předstihu podařilo splnit plánovaný rozsah digitalizace. Na sklonku září bylo digitalizováno 72 procent sítě, když plán počítal se 70 procenty na konci roku.
Ačkoliv začátek roku vypadal hrozivě, společnosti se velmi pravděpodobně podaří splnit plánovanou výši výnosů a zisku. Telecom odhadoval, že výnosy za rok 1999 loňské předčí o deset procent, do září meziročně vzrostly již o 13,58 procenta . Čistý zisk za první tři čtvrtletí 1999 v porovnání s loňskem vzrostl o jedenáct procent. Přitom ještě v prvním čtvrtletí kvůli vysokému kursovému propadu Telecom meziročně ztrácel 41 procent zisku.
Otazník stále visí nad plněním ukazatelů produktivity práce. Na konci roku by měla mít firma vzhledem k novoročním slibům 20 tisíc zaměstnanců a na každého z nich by mělo připadat 200 hlavních telefonních stanic. K poslednímu září za městnávala stále ještě 20 528 osob a na pracovníka připadalo jen 187 stanic.
CAC Leasing: Levnější služby.
Přesně podle předpovědi generálního ředitele společnosti CAC Leasing Jiřího Kubíčka se v průběhu roku 1999, hlavně díky klesající ceně peněz, leasingové produkty zlevnily. Kvůli stagnující poptávce byly leasingové společnosti kromě finačního zvýhodnění nuceny nabídnout také nové atraktivní služby. CAC Leasing zákazníkům z řad motoristů například nabídl od jednoho do tří let pojištění zdarma a 50procentní příspěvek na povinné ručení v prvním roce trvání leasingové smlouvy. Výhody však nezískávají pouze noví zákazníci, ale i ti, kteří uzavřeli leasingovou smlouvu v minulosti. Vzhledem k příznivému vývoji úrokových sazeb bude klientům, kteří uzavřeli v minulých letech leasi ngovou smlouvu s pohyblivými splátkami, vyplaceno firmou celkem téměř 80 milionů korun.
CAC Leasing byl loni podle žebříčku Asociace leasingových společností po ŠkoFINu druhou největší leasingovou firmou v ČR a zároveň největší univerzální společností tohoto typu. Za rok 1999 své postavení určitě nezhorší. I přes minimální n árůst celkového prodeje automobilů v České republice se totiž firmě za období od ledna do listopadu 1999 podařilo meziročně zvýšit objem klíčového autoleasingu o třináct procent (z loňských 7,554 miliard korun). V souladu se svými plány se CAC Leasing snažil diverzifikovat riziko podnikání i do jiných oblastí, především do leasingu strojů a zařízení. V této sféře podnikání se mu za prvních jedenáct měsíců letošního roku podařilo zprostředkovat o 22 procent větší objem investic než za stejné období loni, kdy zařídil pro klienty investice za 1,288 miliardy korun.
Podle vyjádření Víta Šírka z oddělení vnějších vztahů mateřské CAC Leasing, a. s., očekává firma za rok 1999 lepší hospodářské výsledky než v loňském roce. Se svými dceřinými společnostmi (CAC Leasing Slovakia, Renault Leasing, ALLRISK-CAC a Denzel Leasing) prý splní v plném rozsahu všechny strategické cíle, a to jak v obchodní oblasti (výše nově pořízených investic), tak i v oblasti ekonomické, co se týče čistého zisku a návratnosti vloženého kapitálu.
Young & Rubicam: Reklamní superúlovek.
Pro reklamní agenturu Young & Rubicam Praha byl rok 1999 mimořádně úspěšný. Do svého klientského portfolia totiž získala velmi významného klienta: Český Mobil. Zvítězila v tendru, jehož se zúčastnilo šest z první desítky českých agentur. Všeobecně se přitom očekává, že třetí mobilní operátor svůj chystaný novoroční vstup na telekomunikační trh podpoří masivní kampaní, což se výrazně projeví i na celkovém obratu reklamní agentury. Ředitel agentury Young & Rubicam Praha Martin Beck v časopise Strategie News na začátku listopadu uvedl, že nový přírůstek agentuře dává reálnou šanci pomýšlet v roce 2000 na první místo v žebříčku domácích reklamních firem. V roce 19 98 byla Young & Rubicam čtvrtá s obratem 179 milionů korun, když ji předstihly McCann Erickson (228), Leo Burnett Advertising (207) a Mark/BBDO (205 milionů). Ředitel Asociace reklamních agentur Jiří Mikeš si myslí, že rok 1999 s pořadím n a prvních deseti místech příliš nezahýbe, ale i on očekává, že v roce 2000 se Young & Rubicam posune asi vpřed. „První místo zřejmě neobsadí, ale na druhé či třetí mohou bezpečně pomýšlet, řekl týdeníku EURO.
Výkonný ředitel Young & Rubicam Praha Miroslav Steinbach na začátku roku v týdeníku EURO prognózoval, že obecné ekonomické problémy se reklamního průmyslu nedotknou. Průběh roku mu dává za pravdu. „V reklamě k žádnému propadu nedošlo. Trh se s ice již nevyvíjí tak dynamicky jako dříve, ale neklesá, zhodnotil vývoj ředitel reklamní asociace Jiří Mikeš. Reklamní výdaje se již dostaly na úroveň jednoho procenta HDP, tedy hladinu obvyklou ve vyspělých evropských zemí (v USA je vyšší). Nyní by ted y reklama měla být daleko více svázána s dalším vývojem ekonomiky. Recese však nutně nemusí znamenat propad trhu. Zvláště globální koncerny na propad ekonomiky reagují spíše zvyšováním reklamních výdajů. „Stejnou reakci nadnárodních firem jsme zazna menali i u nás. Trhu rovněž pomohl rozjezd povinného smluvního pojištění motorových vozidel, vysvětluje šéf Asociace reklamních agentur, proč se obecné hospodářské problémy tohoto sektoru nedotkly.