Telekomunikačních firem na veletrhu ubývá
Zatímco v předchozích ročnících brněnského veletrhu poutaly hlavní pozornost velkolepé expozice především telekomunikačních firem, letošní návštěvníci se budou muset obejít bez megalomanských stánků a bombastických atrakcí. Invex se posouvá k větší odbornosti, stává místem setkávání lidí z branže a k uzavírání obchodů. Doba, kdy si firmy schovávaly technologické novinky do Brna a mobilní operátoři lákali kolemjdoucí do svých sítí, je definitivně pryč.
Nápor mas nečekají.
V polovině minulého týdne bylo k účasti na dvanáctém ročníku Invexu zaregistrováno zhruba osm stovek společností, tedy zhruba o padesát méně než loni. Celková pronajatá plocha by se od loňských čísel neměla příliš odlišovat, všechny hlavní pavilony hlásí obsazeno. Větší zájem naopak v Brně zaznamenali ze strany zahraničních firem, jejichž počet se přehoupl přes stovku. „Máme tady účastníky z celkem šestnácti zemí, nejzastoupenější je Tchaj-wan s 31 firmami,“ hlásí manažer veletrhu Tomáš Uherek. Změnil se i počet dnů věnovaných odborníkům a veřejnosti, oproti loňsku je středa poloodborným dnem se zaměřením na budoucí absolventy vysokých škol hledající práci v sektoru informačních technologií a komunikací (ICT).
Sám organizátor Invexu, společnost Veletrhy Brno, připouští, že cílem je více orientovat veletrh na byznys. „Když se letos projdete po výstavišti, je vám jasné, že Invex je jiný, že je oproti minulým létům změněný,“ říká obchodní ředitel Veletrhů Brno Jaroslav Hloušek. Domnívá se, že ubude především laických návštěvníků, takzvaných baťůžkářů: „Nečekáme masovost a nápor široké veřejnosti, zejména školáků. Vystavovatelům jsme vysvětlili, že méně je někdy více, a my jsme přesvědčeni, že budoucnost veletrhu leží především v té odborné části návštěvníků, to je naše vize.“ Jako důkaz vypočítává počet volných vstupenek, takzvaných voucherů, které vystavovatelé objednávají pro své obchodní partnery. „Zatímco vloni jich bylo týden před začátkem nasmlouváno 62 tisíc, letos máme objednávky na 91 tisíc vstupenek, což je padesátiprocentní nárůst,“ říká Hloušek.
Obrácené mobily.
Nejvíce viditelná je neúčast telekomunikačních firem, zejména mobilních operátorů. Již vloni chyběly na brněnském výstavišti červené barvy Oskara, letos se k němu přiřadil i čerstvě rebrandovaný T-Mobile. Takřka „kartelovou“ dohodu operátorů porušil jen Eurotel, ale i jeho letošní expozice je té loňské na hony vzdálená. „Tentokrát bude Eurotel prezentovat své služby jiným způsobem, než na jaký byla veřejnost zvyklá,“ připouští Martin Žabka z tiskového oddělení firmy. To znamená žádné velkolepé projekce pro mladé, žádné kamiony s vyzývavými hosteskami, téměř žádné soutěže. Firma se letos soustředí na zcela jiný zákaznický segment. „Premiérově se představíme v samostatném pavilonu, kde našim obchodním partnerům budeme předvádět speciální řešení pro náročné uživatele z korporátní sféry,“ říká Žabka. Podobně mluví Petr Stoklasa z konkurenčního RadioMobilu. „Velké prezentace na veletrzích již nejsou vzhledem k téměř 80procentní penetraci trhu nezbytné. Pro letošek jsme upřednostnili jiné formy komunikace se zákazníkem, ale do budoucna náš návrat na Invex nevylučujeme. Forma účasti by však byla pravděpodobně jiná než dosud,“ uvažuje Stoklasa. Informace týdeníku EURO hovoří o tom, že RadioMobil plánoval letošní přítomnost na Invexu takřka na stejné úrovni jako vloni, ale začátkem srpna od účasti upustil. Roman Frkous z Českého Mobilu soudí, že v rychle se rozvíjející informační společnosti se čas počítá ne na roky, ale na dny: „Také proto není současnost nakloněna velkolepým stánkům na odiv a veletržním přehlídkám.“
Proti proudu.
Podobná situace je i mezi operátory pevných linek – Aliatel, Contactel, Nextra jsou jen některé z firem, které v Brně na rozdíl od minulých let svůj stánek nepostavily. Mezi vystavovatele se naopak po roční absenci vrací GTS. Šéf marketingu David Duroň si myslí, že ve společnosti nastal čas zbavit se přívlastku alternativní. Firma jde trochu proti proudu - přímo na výstavišti otevřela vlastní pobočku a návštěvníkům chce nabídnout možnost si na telekomunikace sáhnout. Tradičním účastníkem Invexu je domácí brněnská společnost GiTy. Firma manželů Girstlových na veletrh nachystala novinku, multimediální podnikové sítě a širokopásmové připojení k internetu přes satelit. Spuštění podobné služby před nedávnem ohlásila i společnost PragoNet, která účast v Brně ale odřekla.
Jeden na jednoho.
V e-době ale jinak společnosti s novinkami na Invex nečekají a manažeři velkých hráčů technologického průmyslu je tam ani neočekávají. „Vývoj trhu je dnes tak rychlý, že i týdenní zpoždění novinky se obvykle nevyplatí,“ podotýká Tomáš Čech, country manager společnosti Acer. Mezi hity letošního Invexu počítá především digitální fotografii a video. Právě projekt věnovaný digitálnímu zpracování obrazu je jednou z mnoha doprovodných akcí, které organizátor pro letošek připravil. „Kromě tohoto ateliéru digiobrazu máme připravené tradiční pavilony – hráčské doupě Game Hall a DVD Hall. V rámci Invexu zde budou premiérově uvedeny DVD Harryho Pottera a Spidermana,“ vypočítává Tomáš Uherek.
Doprovodný program pro odbornou veřejnost je v duchu vize organizátorů silnější než v minulém roce. Třetím rokem se otvírají brány B2B (Business to business) pavilonu. „Když jsme začínali, obsazenost objektu byla zhruba poloviční, letos máme plno,“ je potěšen Jaroslav Hloušek. Novinkou je pavilon “One to One“, tedy jeden na jednoho. „Vytvořili jsme tady několik malých kanceláří, menších jednacích prostor, kam si firmy zvou své partnery k obchodním schůzkám,“ vysvětluje obchodní ředitel brněnské firmy. Tradičně je přítomný Linux Hall a projekt s názvem e-zóna, který se letos zaměří na tři segmenty: technologickou oblast, bankovní a finanční sektor a projekt věnovaný státní správě. „Připravili jsme několik přednášek na téma veřejné správy v Česku, budování e-governmentu a o elektronickém obchodu,“ říká Uherek.
Mlynářova bitva.
Státní správa je dokonce na výstaviště přímo zastoupena. Stejně jako vloni, kdy návštěvníky zaujal Stanislav Gross ve vězeňském mundůru, tak i letos si zde svůj stánek postavilo ministerstvo vnitra. Podle časopisu Týden by právě na brněnském výstavišti měl v úterý ministr Gross slavnostně odstartovat vysílání internetového Rádia Vnitro. Zajímavé jistě bude, jak v pondělí odpoledne zvládne slovní bitvu Grossův kolega Vladimír Mlynář s technologickým matadorem Janem Mühlfeitem, viceprezidentem společnosti Microsoft pro Evropu, Střední východ a Afriku.
Duel o mistrovství
Novinkou na letošním Invexu je mistrovství České republiky v počítačových hrách. Jak se zdá, příprava této akce neprobíhala bez potíží. Organizátor Veletrhy Brno se rozhodoval mezi dvěma konkurenčními projekty. První připravovala společnost Allstar spolu s Českým Telecomem a sponzorskými firmami Eurotel, Intel, AT Computers, SMC a Microsoft, vyžádal si zhruba čtyři měsíce příprav a skončil téměř finálním uzavřením smlouvy s Veletrhy Brno. K dohodě však nedošlo, neboť se Brňané spojili s někým jiným. Projekt tak nakonec vypracovala za pět dní firma Progamers a spolu s ní nastoupili noví sponzoři a mediální partneři: 3-Com, AMD, Levi a Cenega. Odborníci z oblasti herního průmyslu se přitom domnívají, že za tak krátkou dobu podobnou akci připravit nelze. Objevily se i informace, že druhý projekt je částečně okopírovanou verzí prvního.
Na první pohled se zdá, že celý rozkol zavinil Český Telecom. Ten od původního projektu odstoupil s vysvětlením, že se musí věnovat obnově sítí po záplavách. Zástupci Allstar, Intelu a AT Computers však tvrdí, že vzhledem k vysokému stadiu připravenosti mistrovství nebylo třeba dělat změny a projekt mohl pokračovat i bez Telecomu. Zúčastněné firmy se prý navíc snažily Veletrhům nabídnout alternativní řešení. „Brněnští na posledním jednání argumentovali tím, že jsme nesplnili všechny požadované podmínky. Toho si ale v žádném případě nejsme vědomi,“ řekl týdeníku EURO Martin Korman, šéf marketingu společnosti Intel. Důvod změny postoje Veletrhů Brno k projektu však může být prozaičtější: Ani Intel, ani jeho partner na projektu AT Computers na letošním Invexu nevystavují, takže nejsou zdaleka tolik finančně zajímavé jako jejich konkurenti. To nepřímo potvrdil i Roman Ondrůj, PR manažer Invexu zodpovědný za realizaci počítačových soubojů: „Druhý projekt je pro nás zajímavější i z komerčního hlediska.“ (jid)