Chátrající secesní památka získala nového majitele
Osud zdevastované budovy vyšehradského nádraží ve Svobodově ulici v Praze 2 nabývá konkrétnějších rysů. Po letech sporů podepsaly České dráhy kupní smlouvu s novým majitelem, společností TIP Estate. Budoucí využití tohoto secesního objektu zůstává ale stále nejasné.
Dlouhá cesta k obnově.
Původní budova z počátku minulého století představující styl rostlinné secese vznikla pravděpodobně podle plánu architekta Antonína Balšánka, který pro Prahu navrhl například městské muzeum nebo se podílel na projektu Obecního domu. Před lety bylo nádraží vyřazeno z provozu díky tomu, že stojí v zatáčce trati, což odporuje směrnicím Evropské unie. Od té doby zde pravidelně projíždějí rychlíky i osobní vlaky, ale nic zde již nezastaví. Více než sto let stará budova se v současné době nachází v dezolátním stavu, který se rok od roku zhoršuje. Nádraží nepomohla ani rekonstrukce v osmdesátých letech, která paradoxně jeho stav spíše zhoršila. Začalo zatékat pod fasádu a kolem celého objektu bylo nutno natáhnout bezpečnostní síť.
Chátrající budovy si před sedmi lety všimla společnost Nádraží, která zde chtěla zprovoznit multifunkční kulturní centrum. Krátce po uzavření smlouvy ale byla budova zapsána mezi památkově chráněné objekty a společnost Nádraží musela své plány na rekonstrukci zásadně přepracovat. V roce 2002 se po transformaci drah přidaly spory o vlastnictví nádraží a po dlouhých dohadech nakonec památka připadla Českým drahám a kolejiště Správě železniční a dopravní cesty, což představovalo další problém pro potenciálního investora. Nebylo jasné, kdo je pronajímatelem objektu, a nikdo nechtěl uzavřít se společností Nádraží novou smlouvu. V roce 2004 nakonec České dráhy prohlásily, že nájemní smlouva je neplatná, protože společnost Nádraží nedodržela stanovené termíny.
Koncept kulturního a společenského centra chtěl prosadit i další zájemce, radnice Prahy 2, která letos neúspěšně zažádala o bezplatný převod budovy.
Obchodní tajemství.
V dubnu 2007 vyhlásily České dráhy na prodej objektu výběrové řízení. Uspěla společnost TIP Estate s nejvyšší nabídnutou cenou 42, 5 milionu korun. Vedle odhadované částky sto milionů korun na rekonstrukci musí nový majitel respektovat řadu podmínek týkajících se drážního provozu a památkové ochrany objektu. Společnost se sídlem ve Vraném nad Vltavou spadá pod americký investiční fond Wall Street Comercial Bank, zabývající se podle obchodního rejstříku pronájmem nemovitostí, bytů a nebytových prostor. Ten také bude mít v rozhodování o budoucím osudu budovy vyšehradského nádraží a přilehlých pozemků hlavní slovo.
Jednatel společnosti TIP Estate Petr Volšík týdeníku EURO sdělil, že budoucí záměr objektu je předmětem obchodního tajemství a že jeho společnost je vázána pokyny ze zámoří. Markéta Krausová z tiskového oddělení Českých drah upřesnila, že v případě změny původního využití objektu, který slouží pro provoz drah, musí dojít k územnímu řízení, stavebnímu povolení a následné rekolaudaci.
Budoucnost památky je tedy stále nejistá. Kromě toho se i přes optimistické prognózy z řad některých odborníků ozývají hlasy varující před nevyhnutelným stržením celé poloviny chátrajícího objektu.