Společnost E. ON a další velcí energetičtí hráči vytáhli do boje proti takzvaným energetickým šmejdům. O tom, co všechno je třeba změnit, aby klienti byli více chráněni, a proč zákaz podomního prodeje není řešením, jsme si povídali s Janem Zápotočným, členem představenstva E. ON Energie.
* Velcí energetičtí hráči se v posledních letech pravidelně potýkají s úbytkem klientů. Jak dlouho bude tento trend ještě pokračovat?
Je pravda, že my i další velké konkurenční společnosti jsme v posledních letech klienty v konečném součtu ztráceli, a to ve prospěch menších hráčů na trhu. Nám se ale letos ve firmě E. ON daří tento směr měnit a na konci roku budeme mít o několik tisíc klientů více než v lednu. Je to, myslím, úžasný výsledek a to nejlepší ocenění naší práce.
* > Čím si tuto změnu vysvětlujete?
Těch důvodů je hned několik. Většina klientů je cenově senzitivní, takže hlavním motivátorem pro změnu dodavatele byla cena. Jenže cena elektřiny na burzách, kde nakupují velcí i malí energetičtí hráči, za poslední tři roky stoupla na více než dvojnásobek, na což musel reagovat celý trh, museli zdražit i menší dodavatelé. Navíc se začalo ukazovat, že někteří malí dodavatelé používali nekalé obchodní praktiky, další malí hráči museli skončit úplně. To všechno nahrává tomu, že lidé začínají chápat, že cena je hodně důležitá, ale podstatnou roli hraje také serióznost a férovost dodavatele a také klientský servis. Jak kvalitního dodavatele máte, se totiž obvykle ukáže až ve chvíli, kdy začnete řešit problémy. Naši klienti se třeba mohou obrátit na ombudsmana, to také není úplně standardní. Atraktivní jsou i naše nové produkty, ve kterých zákazníkům nabízíme kromě komodity také třeba servis jejich kotle. Zároveň nám pomáhá i výrazná marketingová kampaň.
* > Zmínil jste nekalé obchodní praktiky. V poslední době se o takzvaných energetických šmejdech hodně mluví. Je možné je z trhu nějak jednoduše odstranit?
Proti šmejdským praktikám dlouhodobě bojujeme, protože poškozují v očích veřejnosti celý trh. Jen za loňský rok jsme zaznamenali více než 15 tisíc případů, kdy se na nás klienti obrátili s žádostí o pomoc. Naším cílem je změnit legislativu, abychom zlepšili pozici klienta. Spolupracovali jsme na přípravě a podepsali deklaraci, kterou připravil Svaz obchodu a cestovního ruchu a která určuje jasná etická i obchodní pravidla, jak energie prodávat. Z mého pohledu by nejvíce pomohlo zavedení licencování zprostředkovatelů, které zaručí, že energie bude prodávat někdo, kdo tomu skutečně rozumí, a že zároveň budete mít možnost problematickým prodejcům licenci odebrat. Já osobně se v této věci velmi angažuji. Považuji za nepřípustné, aby klienti byli manipulováni a energetičtí šmejdi jim vyhrožovali pokutou. Něco takového do obchodu nepatří a je naším úkolem se proti tomu postavit.
* Existují i nějaké další možnosti, jak nekalé obchodní praktiky omezit?
Kromě licencování zprostředkovatelů by určitě pomohlo i zastropování sankcí, uzavírání smluv na přiměřenou dobu nebo revize možnosti uzavírat smlouvy telefonicky. To nás v poslední době dost trápí. Ze zákazníka je vylákán záměrně zkreslujícím hovorem souhlas s uzavřením smlouvy. A přestože nic nepodepsal, dodavatel si požádá o odběrné místo na OTE a následně ho převezme. Zde je nutné zmínit, že dodavatel za klienta neukončil původní smluvní vztah s jeho stávajícím dodavatelem, a vystavuje ho tak pokutě za nedodržení smluvního vztahu. Takovýchto případů jsme jen loni evidovali téměř čtyři tisíce. Často se přitom jedná o ohrožené skupiny, jako jsou senioři.
* > Pomohlo by zakázat podomní prodej?
Zakázat podomní prodej není řešení. Zároveň je třeba říci, že se tu otvírá velký prostor pro manipulaci a šíření lží či polopravd. Samotná smlouva je obvykle v pořádku, ale regulovat to, jak se prodejce chová a co říká, bez systému licencí úplně nejde. Nemůžeme ale připustit to, že lhaní je v byznysu normální. Naštěstí v tomto směru je dnes odborná veřejnost jednotná a máme i silnou podporu na straně úředníků. Nyní je tedy hlavně na ministerstvu průmyslu a obchodu, aby tuto změnu podpořilo a změnou legislativy zavedlo licencování obchodníků, stejně jako to udělala ČNB ve finančním sektoru, kde to velmi pomohlo. Nedávno Evropská komise povolila velkou transakci mezi naší mateřskou společností E. ON SE a RWE, kdy E. ON SE dostal zelenou k převzetí společnosti innogy v mnoha zemích Evropy. Někteří door-to-door prodejci (a nejen oni) této situace využívají a tvrdí, že E. ON nebo innogy na českém trhu končí. Důrazně se proti tomu ohrazujeme, ke spojení E. ON a innogy na českém trhu vůbec nedojde, takže pro nás a naše klienty zůstává i po transakci vše stejné, pro domácnosti ani firemní klienty se nic nemění. •