Zhruba před rokem obchodníci oslavovali tržby vylepšené prodejem takzvaných antistresových omalovánek pro dospělé. Letos je vše jinak. Trend skončil a dospělí si už nemalují.
Přepracované a vystresované obyvatelstvo západního světa našlo během posledních pár měsíců recept na poklidný a vyrovnaný život. Takový by mohl být závěr z trendu, který v poslední době zaznamenali papírníci, knihkupci a další obchodníci. Prodeje antistresových omalovánek pro dospělé totiž strmě padají. Lidé tedy pravděpodobně podobné pomůcky už nepotřebují.
Taková interpretace je samozřejmě nesprávná. Ve skutečnosti jen odzněla jedna móda, jakých už zde byly stovky, a jakých ještě mnoho přijde. „Antistresové omalovánky byly velkým hitem v loňském roce. Svým zaměřením jsou vhodné nejen pro děti, ale především pro dospělé, kteří se při jejich vyplňování odreagovávají a odpočinou si. V letošním roce je již patrný pokles v jejích prodejích,“ potvrdila úpadek za řetězec Globus Pavla Hobíková.
Klesající poptávku zaznamenala i společnost Koh-I-Noor. Také českobudějovický výrobce uměleckých pomůcek se v uplynulých letech svezl na fenoménu, který nakopl prodeje pastelek v celém západním světě.
Východu se trend omalovánek vyhnul
„Trend se projevil na všech západních trzích. K nám dorazil zhruba s ročním zpožděním a na východ nedorazil vůbec. Pokud se lidé chtěli zbavit stresu, potřebovali kvalitní pastelky a ne takové, které se lámou a nemají adekvátní sytost barev,“ řekl týdeníku Euro majitel Koh-I-Noor Vlastislav Bříza. Podle něj vzrostly díky omalovánkám prodeje firmy zhruba o pětinu, mimořádně se dařilo třeba na americkém trhu. „Letos už ale trend opadl a na výsledcích je to znát,“ dodal Bříza.
Především pro knihkupce byly omalovánky vítanou možností, jak si vylepšit tržby a nezřídka se objevovaly mezi mezi nejlépe prodávaným zbožím v sortimentu. Tak jako prodejci v USA zaznamenali s předstihem začátek boomu, o pár měsíců dříve na ně dopadl i jeho konec.
Například největší americký knihkupec Barnes & Noble hlásil už za třetí fiskální čtvrtletí končící letošním lednem propad prodejů o osm procent v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Vedle neopakování se mimořádně úspěšného alba Adele to společnost zdůvodnila právě poklesem poptávky po omalovánkách a na ně navázaném příslušenství, tedy hlavně pastelkách.
Prodejce může těšit, že na fenoménu stačili aspoň přechodně vydělat. Podle americké asociace nakladatelů (AAP) se tržby za omalovánky v roce 2015 v USA vyšplhaly prakticky z nuly na 90 milionů dolarů. Za loňský rok už AAP hlásila pokles tržeb v kategorii knih pro dospělé, kam patří i omalovánky. V jaké míře na meziročním propadu podílely, už ale Asociace neupřesnila.
Přečtěte si komentáře autora: