Model nakupování v hypermarketech má své limity, řekl v rozhovoru pro týdeník EURO Mark Vydra, jeden ze zakladatelů developerské společnosti Portland trust.
EURO: Společnost Portland trust dokončila před třemi měsíci první etapu největšího nákupního centra v České republice - Metropole Zličín v Praze. V jaké fázi je jeho druhá část?
VYDRA: Stavět začneme již v únoru. Výstavba bude trvat přibližně dvanáct měsíců. Celkové náklady druhé fáze odhadujeme na 600 milionů korun. Po jejím dokončení bude mít Metropole Zličín kolem 63 tisíc metrů čtverečních plochy.
EURO: Nebojíte se, že oblast Zličína už bude předimenzovaná?
VYDRA: V první etapě jsme pokryli sortiment asi ze 70 až 80 procent. Druhá část obchodního centra bude zahrnovat dalších 20 tisíc metrů čtverečních. Chceme doplnit nabídku hlavně o potraviny. Nepočítáme ale s výstavbou hypermarketu. Některé zástupce světových značek bychom nezískali jako nájemce, pokud by byl v Metropoli hypermarket. Obchodníci, jako například Zara, Mango nebo Hennes and Mauritz, nejsou zvyklí, aby jim jezdili lidé po obchodě s nákupními vozíčky. Není to jejich image. I v zahraničí jsou v moderních obchodních centrech odděleny potraviny od dalších obchodů. Budování hypermarketů je francouzským konceptem. V minulosti to byl jeden z nejúspěšnějších způsobů nakupování, má ale své limity.
EURO: Součástí nových obchodních center jsou i místa pro využití volného času. Lidé ale požadují čím dál širší nabídku.
VYDRA: Prostor na Zličíně nám bohužel neumožňuje, abychom uvažovali třeba o výstavbě bazénu. Víme, že lidé požadují v komplexu i rekreační část. Developeři musí ve většině případů tato zařízení dotovat. Developer ale nemůže řešit nedostatek plaveckých stadionů. Myslím, že je to úloha města, aby taková zařízení postavilo. Převážná část bazénů je totiž prodělečná. Dnes je pro developery problém kupříkladu zajistit kino. Trh je nasycen a provozovatelé procházejí těžkými časy. Podobná situace je i u bowlingu. V již otevřené části Metropole fungují zařízení pro volný čas velmi dobře. Nabídku bychom chtěli doplnit ještě o fitness a rozšířit dětský koutek.
EURO Kromě obchodních center realizuje Portland Trust i projekty komerčních nemovitostí. Na jakém segmentu trhu vidíte více příležitostí?
VYDRA: Jednoznačně se na to nedá odpovědět. Co se týká maloobchodních center, odhaduji, že brzy skončí výstavba komplexů s centrálním hypermarketem. Obchod se ale stále rozvíjí. Lidé vyžadují lepší prostředí, širší výběr. Proto se proměňuje podoba nákupních center. Ovlivňují ji i nákupní zvyklosti. Otázkou zůstává, zda lidé budou preferovat nakupovat celý den a trávit volný čas v obchodním centru, nebo dají přednost přírodě. V segmentu administrativních ploch vidím také velký potenciál. Velké množství firem hledá prostory a stěhuje své kanceláře na periferie měst. Prostor vidím pro klasické office parky. Příležitosti jsou ale i v centru města. Řada administrativních center potřebuje rekonstrukci.