Jiřím Mrázem
Trh informačních technologií se v době ekonomické recese dostal pod silný tlak a v některých odvětvích se propadl o desítky procent. „Velmi se to liší, například energetické společnosti své objednávky neomezovaly, ale v jiných oborech pokles činil dvacet i třicet procent. Své IT rozpočty například začaly v úvodu loňského roku hodně revidovat finanční společnosti,“ vysvětluje generální ředitel české IT skupiny Unicorn Systems Jiří Mráz.
EURO: Změnil se jen rozsah poptávky po IT službách nebo i typy poptávaných produktů? MRÁZ: Určitě se změnila i povaha požadovaných služeb. To se týká zejména společností obsluhujících koncové zákazníky, jako jsou telekomunikační firmy nebo finanční instituce. Jestliže donedávna měly zájem hlavně o projekty, jejichž cílem bylo získávat nové klienty, teď spíše kladou důraz na ziskovost a s tím spojené vymáhání pohledávek. Například nyní navrhujeme systémy, které zákazníkům, pokud nezaplatí, automaticky rozesílají například e-maily a SMS. Také upozorňují operátory v call centrech, aby problematickým klientům zavolali.
EURO: Pozorujete i větší tlak na efektivitu výdajů do IT? MRÁZ: Určitě. Dá se říci, že právě ekonomická recese přiměla zamezit plýtvání v této oblasti. Nyní se běžně setkáváme s poptávkami na audit kontraktů s dodavateli IT služeb. A v tomto ohledu narážíme na jeden rozšířený nešvar – v mnoha firmách najdeme jakési „architekty“, kteří svého zaměstnavatele mění každé tři či čtyři roky a jejichž cílem je vybudovat si v každé společnosti nějaký IT pomníček. Většinou jde o megalomanský projekt, z něhož nakonec firma využije třeba jen třetinu funkcí.
EURO: Unicorn Systems loni dosáhl tržeb 1,2 miliardy korun, tedy stejně jako v roce 2008. Jak jste dokázali udržet obrat? MRÁZ: Výpadky v některých oborech jsme nahradili objednávkami u jiných zákazníků, zejména se nám podařilo uspět v zahraničí. Navíc máme hotové produkty, to platí hlavně pro oblast energetiky, kde jsme společně se společností ČEPS vyvinuli řešení DAMAS, komplexní obchodní informační systém pro energetiku a utility. To je v evropském kontextu unikát, protože jde o řešení nové generace. A právě díky tomu jsme spolu s firmou Elektrosystem zvítězili ve výběrovém řízení na softwarovou platformu pro bezpečnostní analýzu provozu přenosových sítí, vypsaném jedenácti provozovateli přenosových soustav, kteří zajišťují dodávku elektrické energie pro 170 milionů obyvatel Evropy.
EURO: Necítíte při zahraničních tendrech preferenci domácích firem? MRÁZ: Dříve tomu tak bylo. Například v Německu se nám stalo, že jsme byli již ve druhém kole výběrového řízení a najednou zadavatel doplnil podmínky a vyžadoval bankovní záruku v hodnotě trojnásobku ceny zakázky, což nás diskvalifikovalo, ale německá společnost to mohla splnit. To však finanční krize změnila a nyní jsou zahraniční tendry transparentnější. Hlavním kritériem je přidaná hodnota a poměr cena/výkon.
EURO: Unicorn má vlastní vysokou školu. Máte pocit, že české univerzity nedokážou připravit studenty pro vaše potřeby? MRÁZ: Čeští studenti jsou někdy až příliš specializovaní. Manažeři často naprosto nerozumějí informačním technologiím a programátoři zase nemají ekonomické vzdělaní. A to je problém – těžko můžete vytvořit vhodnou IT podporu, aniž byste dobře chápali podnikové procesy. Chcete-li například vyvíjet informační systém pro účetnictví, musíte vědět, co to je faktura a jak se účtuje. Naše zkušenost z přijímacích pohovorů říká, že absolventi technických škol sice umějí programovat, ale když jim zadáme testovací příklad, tak často výnosy a náklady jednoduše sečtou dohromady, protože o ekonomii nevědí skoro nic. A právě tyto zkušenosti nás vedly k založení Unicorn College.