BARVY AUT - Být in již neznamená pouze jezdit ve voze správné značky. Neméně důležité je zvolit moderní a sebevědomou barvu. Na zaběhlé odstíny útočí svět rozjásaných nástupců a postupně je vytlačuje ze silnic.
Černý mercedes, stříbrná oktávie nebo červené ferrari? Starým pořádkům je konec, neboť barvy vyhlásily revoluci. „Z dlouhodobějšího hlediska budou evropští zákazníci žádat od výrobců automobilů více barevnou a individualistickou paletu,“ předpovídá designérka společnosti DuPont Elke Dirksová. Uvadat již začala stříbrná a ústup prý čeká všechny takzvané achromatické barvy, tedy i černou a bílou.
Nejen modrá je dobrá
Kdo chce v předstihu uchopit budoucí trendy pevně do svých rukou, může bez obav svůj automobil obléknout do kabátu z oblohy či moře. Modrá je nejperspektivnější barvou, na starém kontinentu si její odstíny připisují zisky a získávají si i srdce severoamerických řidičů a řidiček. „Zákazníci se opět obklopují barvami. Dobře se prodává modrá, hnědá a oranžová,“ potvrzuje módní návrhář General Motors Christopher Webb.
Dodge v příštím roce přijde na trh se zbrusu novými perletěmi inspirovanými vodními hlubinami a opálenou pokožkou. Budoucnost však bude bohatá na záplavu pigmentů různých nálad a odvážlivci mohou sáhnout po nepřeberném množství. Barvy podle designérů musí přitahovat pozornost, ale neměly by obtěžovat. Mají být kultivované a elegantní. Věrným zdrojem nápadů je samozřejmě celosvětová móda. „To neznamená, že pokud je v módě fialový proužek, budeme dělat pruhovaná auta. Tento prvek ale jemně přeneseme do návrhu barev,“ vysvětluje Dirksová z DuPontu.
Milovníci šampaňského se do něj mohou zcela ponořit v podobě stejné barevné variace svého vozidla, dobrodruzi zase mohou pustit fantazii na špacír a cítit vůni dálek při pohledu na kapotu odrážející nekonečné pláně. Sílící je i ekologické smýšlení lidí, což se odráží v odstínech přírodních materiálů.
Stříbrná květinka uvadá
Při vstupu do designérského centra si nejdříve připadáte jako v herně bowlingu. Jenže v řadách úhledně vyrovnané kuželky se blyští desítkami odstínů barev a slouží zákazníkům při výběru barev vozu. Rafinované laky při dopadu světla také mění svůj vzhled a vytvářejí tajemné vzory. Na první pohled je zřejmé, že „konvenční“ stříbrná má přetěžké soupeře. Návrháři ještě využívají její obliby, ale zvýrazňují ji například ocelovou modří. „Zaměřujeme se na objevování efektních pigmentů, které přesahují běžný způsob myšlení,“ říká manažer společnosti PPG Jerry Koenigsmark.
Stejně tak cílovou šachovnici před sebou vidí bílé a černé vozy, které prozatím převzaly v Evropě žezlo a stříbrnou odsunuly na příslušnou druhou příčku. Záplava veselých a elegantních alternativ strhává pozornost, jen to chce vystrčit hlavu z ulity vžitého stereotypu. Milovníci nostalgie mohou svůj vůz „odít“ například do barev starých telefonů. Závodní plnokrevníci jsou zase nedočkaví na nástřik atomické oranžové, jak si ji vybrali majitelé slavných Corvette. Bílá však má jednu nezpochybnitelnou výhodu, a to že nejlépe odráží sluneční záření. „Čím světlejší barvy používáme, tím méně paliva potřebujeme na klimatizaci v našich vozech,“ počítá návrhářka Kia Mollie Engelová.
Jedno je jisté, a to že barva hraje stále větší roli. „Čísla ukazují, že při nákupu nového auta si více než 40 procent zákazníků umí představit změnu svého rozhodnutí, pokud jim výrobce nenabídne správnou barvu,“ tvrdí návrhářka společnosti BASF Eva Höfliová.