Společnost se chce vymanit z četných závazků v cizině
Na počátku byl velice ambiciózní plán na vybudování aliance leteckých společností Qualiflyer. Švýcaři se opájeli představami, že bude důstojně konkurovat takovým hráčům, jako jsou Lufthansa, British Airways či Air France. Avšak strategie spočívající v nákupu četných minoritních podílů v zahraničí evidentně selhala. Nynější „říše Swissairu se hemží červenými čísly, a tak není divu, že společnost, jejíž značka patří v letecké dopravě k nejzvučnějším, se chce tohoto břemene zbavit. Letos v lednu usedl do křesla výkonného ředitele Swissair Group čtyřiapadesátiletý Mario Corti, bývalý finanční ředitel potravinářského koncernu Nestlé. Analytici soudí, že se razantně pustil do řešení především vlastních problémů. Loňská ztráta firmy 2,9 miliardy švýcarských franků je totiž varující. Corti krátce po svém nástupu do funkce „stopl rozbíhající se spolupráci se společností Alitalia (zahájilo ji předešlé vedení). Nedávno oznámil, že se Swiss–air jako investor stahuje z francouzského regionálního dopravce Air Littoral. Roztržka se Sabenou. Nyní je zřejmě na řadě chronicky ztrátová belgická společnost Sabena, v níž bruselská vláda drží 50,5 procenta, zbytek patří Švýcarům. Ti se ve smlouvě zavázali k tomu, že svůj majetkový podíl perspektivně zvýší na 85 procent. Nyní žádají, aby je belgický partner tohoto závazku (i dalších) zprostil. Sabena však naléhavě potřebuje svěží kapitál, má–li vůbec přežít.Řešení měla přinést důvěrná jednání obou akcionářů na počátku července. Jejich výsledkem je ale hluboká roztržka mezi akcionáři. Švýcaři navrhli, že dají Sabeně k dispozici 275 milionů eur a následně poskytnou půjčku 30 milionů eur. Za tyto peníze ale požadují, aby je belgický partner zprostil budoucích finančních závazků vyplývajících ze smlouvy. Belgickou vládu to popudilo, její odpověď byla rychlá a neobvykle odměřená. „Navrhovaná injekce je zcela nedostatečná, zaznělo z Bruselu. Belgičané soudí, že Sabena by potřebovala 400 až 500 milionů eur, aby se mohla pustit do svého podnikatelského plánu. Vedení Swissairu bylo ráznou belgickou reakcí zaskočeno, což dal Corti jasně najevo. „S údivem jsem se seznámil s odpovědí belgické vlády, která odmítá náš návrh, jenž by Sabeně zabezpečil budoucnost, uvedl v listu Neue Zürcher Zeitung. Dodal, že Swissair Group není ochotna donekonečna financovat ztrátové letecké společnosti a že už nemíní plnit funkci „létající banky . Tento výrok dokládá, že spor nabyl vskutku ostrých obrysů. Belgická vláda totiž nemůže na základě pravidel Evropské komise Sabeně poskytnout finanční vzpruhu bez odpovídající účasti soukromého partnera. Brusel se obává, že v sázce je 13 000 pracovních míst u Sabeny. „Situace je velice obtížná jak pro Swissair, tak belgickou vládu, která si nepřeje, aby byla jednou obviňována, že nechala Sabenu padnout, míní analytik Damien Horth z londýnské ABN Amro. Asi bude soud. Britský list Financial Times ovšem napsal, že belgický kabinet zase tolik karet v rukou nemá. Může Švýcary žalovat, nebo Sabenu po určitou dobu chránit před věřiteli. V úvahu také připadá, že stát odprodá své majetkové podíly v dceřiných firmách Sabeny, které provozují hotely, catering nebo se starají o údržbu letadel. Vše nasvědčuje tomu, že Belgičané chtějí „švýcarského skrblíka přimět ke splnění smluvních závazků soudní cestou. Má jít o částku 529 milionů eur plus náhradu škody 354 milionů eur. „Rozhodnutí už padlo, cituje list Neue Zürcher Zeitung nejmenovaný vládní zdroj v Bruselu. Samotná Sabena oznámila, že „separátně bude soudní cestou na Swiss–airu požadovat 500 milionů eur. Očekává se, že hlavní líčení zřejmě nezačne dříve než ve druhé polovině září – tedy v době, kdy by Sabeně měly zcela vyschnout finanční zdroje. Belgický ministr Rik Daems, jenž spravuje veřejné podniky, kritizuje švýcarského partnera nejenom za zjevnou neochotu plnit závazky, ale i za to, že prostřednictvím médií prý vytváří o záležitosti „falešný obraz . Smířlivější postoj zaujal předseda správní rady Sabeny Fred Chaffart. Švýcarskou nabídku charakterizoval jako nedostatečnou, ale současně vyjádřil naději, že se přece jenom podaří dosáhnout dohody o další spolupráci a k soudu nakonec nedojde.