Antény ve skle byly původně určeny primárně do aut. Dnes ale mohou hrát významnou roli při pokrývání budov mobilním signálem, a to nejen na moderních budovách, ale také v historických centrech. Zaměřuje se na to projekt WAVE společnosti AGC Glass Europe.
Jak vysvětluje Pavel Čumpelík, vedoucí projektu WAVE a manažer rozvoje trhu pro střední Evropu, oproti klasickým vysílačům pracují skleněné antény s menším výkonem. To navazuje na obecný trend úspory energie, investic a zabránění vyzařování elektromagnetických vln do okolí, kde je nikdo nepožaduje a nevyužije.
„Antény mohou vyzařovat výkony cca 5 W na port, což při plánované vysoké hustotě sítě plně stačí. Navíc umí signál dobře směrovat, jedna anténa za oknem pokryje třeba jen 50 až 200 m v jedné ulici. Anténa může efektivně pokrývat například větší dvůr, zahradu nebo jiné zákoutí, kde je požadavek na kvalitní pokrytí,“ říká na úvod.
Úspěšné testování v Praze
První testování nového typu těchto antén proběhlo ve spolupráci s operátorem T-Mobile Czech Republic v prosinci v pražských Roztylech. Jednalo se o průhledné antény pro mobilní sítě, určené k instalaci přímo na skleněné fasády či okna domů. Součástí testování antén bylo také termoizolační okenní sklo, jehož povrch je speciálně upraven pro snadnější průchod mobilního signálu.
Manažerovi mezinárodního inženýringu přístupových sítí společnosti T-Mobile Czech Republic Thomasi Schweinhuberovi se líbí myšlenka použití skleněných antén na fasádě a díky testům chtěli poznat všechny výhody tohoto řešení. „Tento koncept přináší nové možnosti pro budování mobilních sítí, zejména v historických centrech měst, jako je Praha. Skleněné antény nám umožní zlepšit pokrytí a kapacitu sítě ve vytížených oblastech,“ vysvětluje.
Skleněné antény byly rozmístěny ve výšce deseti metrů na okna centrály T-Mobile na pražských Roztylech. Navíc byla vyměněna stávající okenní skla za skla s nižším útlumem průchodu signálu. Testování hlasových a datových služeb probíhalo na frekvencích v pásmu 1 800 MHz a 2 100 MHz zejména v síti 4G. První výsledky u obou konceptů prokázaly, že se jedná o funkční řešení, která by mohla operátorům pomoci především ve městech uspokojit neustále rostoucí poptávku po vysokorychlostním mobilním přístupu k internetu.
Design lze přizpůsobit
Skleněná anténa se skládá z vrstvené konstrukce z ultratenkých vrstev skla, transparentní fólie a vodivých materiálů. Je tak podobná bezpečnostním sklům v automobilech a na fasádách budov, nebo obrazovkám mobilních telefonů. Tyto antény se navíc umí přizpůsobit místu instalace, tvaru oken nebo odstínu fasády. Společnost se do budoucna nebrání ani možnostem úpravy barvy skla nebo potisku.
Především díky možnostem přizpůsobení a vzhledu skleněných antén je možné používat je téměř kdekoliv. „Je stejně nenápadná jako každé sklo, které máme denně na očích a vnímáme jej jako přirozenou část našeho okolí,“ upřesňuje Pavel Čumpelík s tím, že využití se nabízí například v úzkých uličkách v historických centrech měst nebo v oblastech, kde nově vzniklé překážky (postavené budovy, technologická zařízení) zabraňují kvalitnímu přístupu k signálu. „Rozvoj pokrývání historických center závisí na aktivitě operátorů, povědomí u architektů, ale také u úředníků, kteří takový rozvoj možností pro šíření mobilního signálu povolují,“ vyjmenovává.